Klíčové body
- Dvojice spřátelených korejských automobilek se snaží uvést na trh elektromobily dříve než konkurence
- Přestože Tesla drží výrazný náskok, Hyundai Motor Group a Kia se v loňském roce společně zmocnily druhé pozice
- Růst, kterého byly Hyundai i Kia svědky v loňském roce, předstihl Teslu i širší trh s elektromobily
Přestože Tesla v současné době drží výrazný náskok, Hyundai Motor Group a Kia se v loňském roce společně zmocnily druhé pozice v prodeji elektromobilů v USA. Analytici předpovídají, že spojenecké automobilky jsou na nejlepší cestě rozšířit v letošním roce svůj náskok před ostatními soupeři mimo značku Tesla díky odvážné nabídce inovativních modelů EV a konkurenceschopným cenám.
Růst, kterého byly Hyundai i Kia svědky v loňském roce, předstihl Teslu i širší trh s elektromobily. Tento vzestup lze přičíst jejich strategickému podnikání v oblasti EV technologií v posledním desetiletí, které se nyní vzhledem k rostoucí preferenci EV ze strany spotřebitelů začíná projevovat v showroomech. Obě automobilky se mohou pochlubit širokou nabídkou modelů EV, čímž překonávají mnohé konkurenty, včetně společnosti Tesla. Jejich nabídka, od velkých rodinných SUV až po cenově dostupné crossovery a sedany poháněné bateriemi, těží ze špičkové technologie baterií, která umožňuje rychlé nabíjení.
Dalším faktorem jejich konkurenční cenové strategie je strategické rozhodnutí využít změny pravidel pro daňové úlevy u elektromobilů, které umožňují výhodné leasingové nabídky. Navíc těží ze slabých stránek svých konkurentů. Například společnost General Motors se potýká se zpožděním výroby, což narušuje uvádění nových modelů elektromobilů na trh.

Matthew Phillips, generální ředitel společnosti Car Pros Automotive Group, vystihl strategii společností Hyundai a Kia: “Přistoupily k investicím do elektromobilů. Přišly se správnou kombinací designu, funkcí a nákladů.”
Ještě před deseti lety byly značky Hyundai a Kia v automobilovém průmyslu považovány za outsidery s pověstí levných vozů a problémy s kvalitou. Tato image se však výrazně změnila, zejména v posledních letech s prudkým nárůstem prodeje elektrických vozidel v USA.
Uvedení vozu Tesla Model 3 na trh v roce 2017 vyprovokovalo společnosti Hyundai a Kia k zavedení vlastní flotily elektromobilů. Díky tomuto proaktivnímu kroku tyto společnosti předstihly řadu zavedených výrobců automobilů na trhu, kteří nabízejí speciálně konstruované elektromobily s vynikajícím výkonem a ziskovostí.
Vysoce postavení představitelé značek Hyundai a Kia považovali přechod na elektromobily za příležitost k obnovení image svých značek a přilákání movitějších zákazníků, kteří by o těchto značkách obvykle neuvažovali. Tyson Jominy, viceprezident společnosti J.D. Power pro data a analýzy, poukázal na to, že elektrické SUV Kia je cenově a výbavou srovnatelné s luxusními vozy, jako je Cadillac, což je na trhu s benzinovými vozy téměř neslýchané.

Tesla si sice udržuje dominantní postavení na americkém trhu s elektrickými vozidly a v loňském roce se na něm prodalo 55 % všech vozidel poháněných bateriemi, ale její podíl pomalu klesá, protože se objevují noví konkurenti. Hyundai, jeho luxusní značka Genesis a Kia nyní prodávají devět elektrických modelů, což představuje 8 % prodejů elektromobilů v USA. Mají širokou nabídku, od modelu Hyundai Kona za 32 000 USD až po Kia EV9, velké sedmimístné SUV s cenou začínající na 55 000 USD, oblíbené u rodin.
Hyundai a Kia mají v brzké době uvést na trh dynamickou řadu nových elektromobilů, včetně dalšího velkého SUV od Hyundai a cenově dostupnějších modelů od Kia. Naproti tomu Tesla prodává pět různých modelů, přičemž nejlevnější začíná na přibližně 39 000 USD.
Rozmanitá nabídka elektromobilů umožnila značkám Hyundai a Kia proniknout do segmentu běžných zákazníků. Kromě svých elektromobilů prodávají i různé hybridy a plug-in hybridy, čímž vycházejí vstříc zákazníkům, kteří hledají alternativu k tradičním vozům s benzinovým motorem.
Značkám Hyundai a Kia, které vyrábějí své elektromobily mimo Severní Ameriku, se přesto podařilo zvýšit prodeje, a to i poté, co ztratily přístup k daňovému zvýhodnění ve výši 7 500 USD podle zákona o snížení inflace, které se vztahuje pouze na vozidla vyráběná na místě. Společnosti však objevily strategii, jak tuto překážku obejít – pronajímají svá vozidla zákazníkům, protože finanční společnosti mohou při pronájmu elektromobilu stále uplatňovat daňový úvěr ve výši 7 500 USD, který pak mohou přenést na zákazníky ve formě snížených měsíčních splátek.
José Muñoz, provozní ředitel společnosti Hyundai, řekl: “Řekli jsme, že IRA nás nezastaví ani nebude překážkou. Musíme jít dál. Potřebovali jsme využít toho, co jsme měli k dispozici, tedy leasingu.”

Díky tomu Hyundai zvýšil podíl leasingu elektrických vozidel z přibližně 5 % na více než 40 %.
Hyundai a Kia však mohou očekávat nárůst konkurence, protože se předpokládá, že počet modelů EV dostupných k prodeji se letos téměř zdvojnásobí na přibližně 100. Zatímco Hyundai a Kia mají v současné době strategickou výhodu ve své rozmanité nabídce, ostatní automobilky je dohánějí svými plány na uvedení levnějších modelů EV.
Navzdory obavám automobilového průmyslu z ochlazení trhu s elektromobily v USA obě korejské automobilky urychlují své plány na rozšíření nabídky elektromobilů. Patří mezi ně otevření nového závodu a zařízení na výrobu baterií v Georgii a investice 200 milionů dolarů do modernizace stávající továrny za účelem zvýšení výroby elektromobilů.
Steven Center, výkonný viceprezident společnosti Kia, zdůraznil, že pro rozšíření jejich rozsahu je důležitá včasná dynamika a rychlé zavádění nových modelů. Konkurenci přirovnal ke koňskému dostihu, kde je klíčové co nejdříve vyrazit vpřed.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky