Muskova historie nesplněných slibů vyvolává pochybnosti ohledně slibu o robotickém taxíku Tesla, který může znovu zklamat investory
Plně autonomní vozidla se jeví vzdálenější než kdykoli předtím, s řadou technologických a bezpečnostních výzev
Tesla Full Self Driving stále vyžaduje dohled řidiče, což klade otazníky nad schopností Tesly poskytnout robotický taxi bez lidské intervence
srpna bude představena služba robotického taxi společnosti Tesla, může investory zklamat a navázat na jeho historii nesplněných slibů. V pátek Musk na Twitteru napsal “Tesla Robotaxi unveil 8/8”, čímž vyvolal vzpomínku na své neslavné prohlášení z dubna 2019. Tehdy oznámil, že majitelé vozů Tesla se mohou těšit na to, že se jejich vozy do roka připojí k flotile samořízených taxíků. Po pěti letech se však tato vize služby robotaxi řízené aplikací, která by mohla kompenzovat náklady na vlastnictví vozidla, zatím nenaplnila.
Mnozí naopak poznamenávají, že plně autonomní vozidla se zdají být vzdálenější než kdykoli předtím. Současné iterace robotaxíků se potýkají s řadou překážek a výzev, než budou moci nabízet plynulé jízdy bez nepříjemností. Jak prohlásil Philip Koopman, docent elektrotechniky a počítačového inženýrství na Carnegie Mellon University, “k tomu mají zjevně ještě roky daleko”.
Balíček Tesla Full Self Driving (FSD), který je v současné době k dispozici, stále vyžaduje “aktivní dohled řidiče” a “nečiní vozidlo autonomním”, jak je uvedeno na webových stránkách společnosti Tesla. Za tuto funkci se účtuje příplatek 12 000 dolarů. Tesla nabízí také systém Autopilot za 6 000 USD, který zahrnuje schopnost změny jízdního pruhu a tempomat s ohledem na dopravní situaci. Tento týden však Tesla urovnala žalobu podanou rodinou inženýra ze Silicon Valley, který přišel o život, když jeho Tesla řízená Autopilotem vybočila z dálničního pruhu a zrychlila, načež narazila do svodidel.
Zdroj: Getty Images
Ve stejný den, kdy Musk zveřejnil svůj tweet o robotaxi, přinesla agentura Reuters zprávu, podle níž Tesla upustila od plánů na dlouho očekávaný levný elektromobil, takzvaný Model 2. Musk zprávu popřel a označil agenturu Reuters za “lživou”, nicméně načasování jeho tweetu vyvolalo spekulace, že Tesla možná plánuje zkrácený model pro svou službu robotaxi.
Vicki Bryanová, zakladatelka a generální ředitelka společnosti Bond Angle LLC, poznamenala, že sice není jasné, zda byly plány na Model 2 zrušeny, ale existuje “jen málo důkazů, že se na nich agresivně pracuje”. Bryanová zopakovala tuto skepsi ohledně autonomního taxi a uvedla, že “Tesla nedisponuje technologií, která by umožnila přeměnit stávající Tesly na silnicích na samořídící vozidla, jak již léta slibuje, a ani to není pravděpodobné”.
Aby mohl být vůz klasifikován jako robotaxi, měl by být schopen řídit svou vlastní bezpečnost bez jakýchkoli zásahů ze strany cestujících, jak vysvětlil Koopman. Podotýká však, že neexistují žádné hmatatelné důkazy prokazující spolehlivost FSD. Položil si otázku: “Kde jsou důkazy? Nevím.”
Pro srovnání, společnost Waymo, dceřiná firma společnosti Alphabet Inc. je současným lídrem v oblasti technologie autonomních vozidel. Se svou flotilou vozů ujela přes 20 miliard kilometrů a provozuje komerční služby robotaxi v San Francisku a Phoenixu, nedávno zahájila provoz v Los Angeles. Dalším městem na jejím seznamu je Austin. Přesto se stále objevují incidenty. Například na začátku letošního roku autonomní vozidlo Waymo srazilo cyklistu poté, co byl cyklista skrytý před zraky nákladního vozidla na čtyřproudé křižovatce.
Mezitím Cruise společnosti General Motors obnovuje svůj samořídicí provoz po pozastavení kvůli incidentu v San Francisku, kde autonomní vůz Cruise srazil chodce a táhl ho 20 metrů. Kalifornský úřad pro motorová vozidla prohlásil, že Cruise zkreslil informace o své bezpečnostní technologii, a odebral mu povolení k řízení. Obnovený provoz Cruise bude zpočátku využívat lidské řidiče.
Zdroj: Bloomberg
Koopman zdůraznil složitost dosažení kompletních schopností samořízení a uvedl: “Je to problém na několik let. Jakékoli tvrzení typu ‘vyřešíme to hned, i když jsme to zjevně nevyřešili, ale za méně než 12 měsíců to bude vyřešeno a pak připraveno k rozšíření’ prostě není věrohodné tvrzení kohokoli.”
Kontroverzi vyvolává také rozhodnutí společnosti Tesla vyhnout se technologii Lidar, která je nezbytná pro 360stupňový pohled kolem vozidla. Úspora nákladů na zavedení technologie Lidar by umožnila masovou výrobu a škálovatelnost vozů. Koopman naznačuje, že snaha vytvořit robotaxi bez Lidaru se podobá “snaze s rukou svázanou za zády”. Je zastáncem využití všech dostupných senzorů ještě předtím, než se začne uvažovat o snížení nákladů.
Koopman ilustruje zcela pravděpodobný scénář, kdy Musk může představit robotaxi navržené společností Tesla, zbavené volantu i brzdových pedálů, s příslibem připravovaného softwaru. Tvrdí však, že software je náročným aspektem a v současné době neexistuje životaschopné řešení, jak software nasadit bez lidské podpory.
Na tomto pozadí může Musk připravit Teslu na možná další nesplněná očekávání v době, kdy se společnost Tesla v oblasti elektromobilů (EV) potýká s nadměrnou nabídkou, nedostatečnou poptávkou a rostoucí konkurencí, mimo jiné zejména z Číny. Hodnota akcií společnosti Tesla v roce 2021 zatím poklesla přibližně o 29 %, což je výrazně nižší výkonnost než u indexu S&P 500 SPX.
Philippe Houchois, analytik společnosti Jeffries & Co, v nedávné poznámce zaměřené především na nadcházející výroční zasedání společnosti Tesla a otázky správy a řízení naznačil, že událost s robotickými vozítky by mohla zvýšit sentiment, ale neřešila by “časový rámec a investice potřebné k tomu, aby technologie a obchodní model byly životaschopné”.
Vzhledem k Muskově historii porušování slibů ohledně revolučních technologií společnosti Tesla by se investoři měli 8. srpna připravit na možné zklamání. Pokud však Musk něco podstatného představí, bude to vítané, i když nepravděpodobné překvapení.
srpna bude představena služba robotického taxi společnosti Tesla, může investory zklamat a navázat na jeho historii nesplněných slibů. V pátek Musk na Twitteru napsal “Tesla Robotaxi unveil 8/8”, čímž vyvolal vzpomínku na své neslavné prohlášení z dubna 2019. Tehdy oznámil, že majitelé vozů Tesla se mohou těšit na to, že se jejich vozy do roka připojí k flotile samořízených taxíků. Po pěti letech se však tato vize služby robotaxi řízené aplikací, která by mohla kompenzovat náklady na vlastnictví vozidla, zatím nenaplnila.Mnozí naopak poznamenávají, že plně autonomní vozidla se zdají být vzdálenější než kdykoli předtím. Současné iterace robotaxíků se potýkají s řadou překážek a výzev, než budou moci nabízet plynulé jízdy bez nepříjemností. Jak prohlásil Philip Koopman, docent elektrotechniky a počítačového inženýrství na Carnegie Mellon University, “k tomu mají zjevně ještě roky daleko”.Balíček Tesla Full Self Driving , který je v současné době k dispozici, stále vyžaduje “aktivní dohled řidiče” a “nečiní vozidlo autonomním”, jak je uvedeno na webových stránkách společnosti Tesla. Za tuto funkci se účtuje příplatek 12 000 dolarů. Tesla nabízí také systém Autopilot za 6 000 USD, který zahrnuje schopnost změny jízdního pruhu a tempomat s ohledem na dopravní situaci. Tento týden však Tesla urovnala žalobu podanou rodinou inženýra ze Silicon Valley, který přišel o život, když jeho Tesla řízená Autopilotem vybočila z dálničního pruhu a zrychlila, načež narazila do svodidel.Ve stejný den, kdy Musk zveřejnil svůj tweet o robotaxi, přinesla agentura Reuters zprávu, podle níž Tesla upustila od plánů na dlouho očekávaný levný elektromobil, takzvaný Model 2. Musk zprávu popřel a označil agenturu Reuters za “lživou”, nicméně načasování jeho tweetu vyvolalo spekulace, že Tesla možná plánuje zkrácený model pro svou službu robotaxi.Vicki Bryanová, zakladatelka a generální ředitelka společnosti Bond Angle LLC, poznamenala, že sice není jasné, zda byly plány na Model 2 zrušeny, ale existuje “jen málo důkazů, že se na nich agresivně pracuje”. Bryanová zopakovala tuto skepsi ohledně autonomního taxi a uvedla, že “Tesla nedisponuje technologií, která by umožnila přeměnit stávající Tesly na silnicích na samořídící vozidla, jak již léta slibuje, a ani to není pravděpodobné”.Aby mohl být vůz klasifikován jako robotaxi, měl by být schopen řídit svou vlastní bezpečnost bez jakýchkoli zásahů ze strany cestujících, jak vysvětlil Koopman. Podotýká však, že neexistují žádné hmatatelné důkazy prokazující spolehlivost FSD. Položil si otázku: “Kde jsou důkazy? Nevím.”Pro srovnání, společnost Waymo, dceřiná firma společnosti Alphabet Inc. je současným lídrem v oblasti technologie autonomních vozidel. Se svou flotilou vozů ujela přes 20 miliard kilometrů a provozuje komerční služby robotaxi v San Francisku a Phoenixu, nedávno zahájila provoz v Los Angeles. Dalším městem na jejím seznamu je Austin. Přesto se stále objevují incidenty. Například na začátku letošního roku autonomní vozidlo Waymo srazilo cyklistu poté, co byl cyklista skrytý před zraky nákladního vozidla na čtyřproudé křižovatce.Mezitím Cruise společnosti General Motors obnovuje svůj samořídicí provoz po pozastavení kvůli incidentu v San Francisku, kde autonomní vůz Cruise srazil chodce a táhl ho 20 metrů. Kalifornský úřad pro motorová vozidla prohlásil, že Cruise zkreslil informace o své bezpečnostní technologii, a odebral mu povolení k řízení. Obnovený provoz Cruise bude zpočátku využívat lidské řidiče.Koopman zdůraznil složitost dosažení kompletních schopností samořízení a uvedl: “Je to problém na několik let. Jakékoli tvrzení typu ‘vyřešíme to hned, i když jsme to zjevně nevyřešili, ale za méně než 12 měsíců to bude vyřešeno a pak připraveno k rozšíření’ prostě není věrohodné tvrzení kohokoli.”Kontroverzi vyvolává také rozhodnutí společnosti Tesla vyhnout se technologii Lidar, která je nezbytná pro 360stupňový pohled kolem vozidla. Úspora nákladů na zavedení technologie Lidar by umožnila masovou výrobu a škálovatelnost vozů. Koopman naznačuje, že snaha vytvořit robotaxi bez Lidaru se podobá “snaze s rukou svázanou za zády”. Je zastáncem využití všech dostupných senzorů ještě předtím, než se začne uvažovat o snížení nákladů.Koopman ilustruje zcela pravděpodobný scénář, kdy Musk může představit robotaxi navržené společností Tesla, zbavené volantu i brzdových pedálů, s příslibem připravovaného softwaru. Tvrdí však, že software je náročným aspektem a v současné době neexistuje životaschopné řešení, jak software nasadit bez lidské podpory.Na tomto pozadí může Musk připravit Teslu na možná další nesplněná očekávání v době, kdy se společnost Tesla v oblasti elektromobilů potýká s nadměrnou nabídkou, nedostatečnou poptávkou a rostoucí konkurencí, mimo jiné zejména z Číny. Hodnota akcií společnosti Tesla v roce 2021 zatím poklesla přibližně o 29 %, což je výrazně nižší výkonnost než u indexu S&P 500 SPX.Tesla, Inc. Philippe Houchois, analytik společnosti Jeffries & Co, v nedávné poznámce zaměřené především na nadcházející výroční zasedání společnosti Tesla a otázky správy a řízení naznačil, že událost s robotickými vozítky by mohla zvýšit sentiment, ale neřešila by “časový rámec a investice potřebné k tomu, aby technologie a obchodní model byly životaschopné”.Vzhledem k Muskově historii porušování slibů ohledně revolučních technologií společnosti Tesla by se investoři měli 8. srpna připravit na možné zklamání. Pokud však Musk něco podstatného představí, bude to vítané, i když nepravděpodobné překvapení.
Rok 2025 se na akciových trzích zapisuje jako jedno z nejchaotičtějších období v poslední dekádě. Výrazná volatilita, vyvolaná nejistotou ohledně globálních celních...