Klíčové body
- Společnost PepsiCo překonala odhady čtvrtletních zisků a tržeb
- Růst objemu a tržeb byl na většině mezinárodních trhů lepší než v segmentech v Severní Americe
- Na domácím trhu prodejům uškodilo stahování výrobků z trhu a slabší poptávka spotřebitelů s nižšími příjmy
Akcie společnosti v předobchodní fázi mírně poklesly, a to o necelé 1 %.
Podrobnosti čtvrtletní zprávy ukázaly, že zisk na akcii činil 1,61 USD
Čistý zisk Pepsi připadající na společnost v prvním čtvrtletí odhalil finanční zdraví, které se vyvíjí směrem vzhůru, s vykázanou hodnotou 2,04 miliardy dolarů, tj. 1,48 dolaru na akcii, což je oproti loňským 1,93 miliardy dolarů, tj. 1,40 dolaru na akcii, poměrně výrazný nárůst. Po vyloučení zvláštních položek PepsiCo vykázala zisk ve výši 1,61 USD na akcii.
PepsiCo, Inc.
Pokud jde o čisté tržby, společnost zaznamenala nárůst o 2,3 % na 18,25 miliardy dolarů. Organické tržby firmy, bez vlivu akvizic, odprodejů a směnných kurzů, rovněž zaznamenaly zlepšení a ve čtvrtletí vzrostly o 2,7 %.
Zpráva však dokládá rostoucí tlak na objem společnosti v důsledku několika faktorů. Společnost PepsiCo se spolu s většinou svých konkurentů potýkala s poklesem objemu v reakci na svou vyšší cenovou strategii, která ovlivnila produkty jako Gatorade a Fritos. Potravinářská divize společnosti vykázala zápornou půlprocentní změnu, zatímco její nápojový segment zaznamenal stejný objem. Tato metrika, zbavená cenových a měnových změn, se používá k vyjádření poptávky.
Klesající objemový dóm se dále zhoršil v důsledku stažení několika výrobků Quaker Foods z trhu. Společnost zahájila první stahování v prosinci kvůli možné kontaminaci salmonelou. V lednu se pak stahování rozšířilo a hluboce zasáhlo severoamerickou divizi Quaker Food, která vykázala výrazný propad čtvrtletního objemu o 22 %. Důsledky stahování výrobků Quaker Foods snížily organický objem společnosti Pepsi přibližně o 1 %.
V návaznosti na stažení výrobků z trhu společnost odhalila plány na uzavření závodu Quaker Oats spojeného se stažením výrobků z trhu v červnu letošního roku, přestože výrobu ukončila již dříve. Společnost ujistila, že obnoví omezenou výrobu některých dotčených výrobků. Slabší objemy zaznamenaly i další severoamerické subjekty společnosti PepsiCo. Nápojová jednotka zaznamenala 5% pokles, zatímco Frito-Lay North America vykázala 2% pokles objemu.
Přesto se společnosti podařilo zvýšit efektivní čistou cenu o 3 % u jednotky Frito-Lay North America a o 6 % u domácí nápojové jednotky. V podmínkách stagnující ekonomiky se generální ředitel společnosti Pepsi Ramon Laguarta během konferenčního hovoru s analytiky vyjádřil ke strategiím společnosti zaměřeným na spotřebitele s nižšími příjmy. Ve snaze udržet si tuto demografickou skupinu jako věrné zákazníky, zejména u snacků jako Cheetos, vyvíjí PepsiCo značné úsilí.
Výsledky společnosti Pepsi mimo USA byly příznivější. Asijsko-pacifický region, Austrálie, Nový Zéland a Čína vykázaly 12% nárůst objemu snacků. Laguarta ve svém komentáři zejména zdůraznil, že čínští spotřebitelé uprostřed své nákupní opatrnosti a úsporného chování projevili rostoucí poptávku po výrobcích Pepsi. Evropa, přestože se potýká s vyššími cenami potravin, rovněž vykázala 7% nárůst objemu nápojů a 2% nárůst objemu občerstvení.

Společnost Pepsi zopakovala svůj výhled na rok 2024 a předpokládala minimálně 4% nárůst organických tržeb a nejméně 8% vzestup základního konstantního měnového zisku na akcii za celý rok. V připravených komentářích vedení společnosti Pepsi zdůraznilo, že společnost očekává normalizaci a zmírnění tempa růstu kategorie v souladu s předchozími roky, což naznačuje, že spotřebitelé si s největší pravděpodobností zachovají ostražitost vůči svým rozpočtům a nákupům. Vize a prognózy firemního giganta tak odrážejí opatrný optimismus tváří v tvář četným výzvám.
Od této chvíle se teprve ukáže, jak se korporace vypořádá se zbytkem překážek, které jí v roce 2024 přinese ekonomika a trh. Analytici, zaměstnanci, spotřebitelé i investoři budou cestu společnosti PepsiCo nepochybně sledovat s napětím.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky