Klíčové body
- IPO společnosti Swiggy přinese investorům důležitou srovnávací nabídku na indickém internetovém trhu, obdobně jako Zomato
- Swiggy sází na rostoucí popularitu online rozvozu jídla a rozšíření Instamartu, které konkuruje tradičním maloobchodům v Indii
- Úspěch IPO by přinesl zisky hlavním investorům a posílil důvěru v indické startupy orientované na růst a inovace
Nadcházející středeční IPO společnosti Swiggy konečně nabídne analytikům možnost veřejně porovnat akcie, a to s dlouho považovaným zástupcem indického internetového trhu – společností Zomato
Bude také testem chuti země k IPO, které mohou přesáhnout hranici 1 miliardy dolarů.
Společnost Swiggy si již pro své IPO zajistila 1,4 miliardy dolarů od institucionálních investorů včetně norského státního investičního fondu, společnosti BlackRock a osmi z deseti největších indických podílových fondů.
Přesto vstoupí na veřejný trh, na kterém se akcie velkých technologických společností v minulosti potýkaly s problémy. Tři roky po nabídce akcií v hodnotě 2,5 miliardy dolarů se Paytm stále obchoduje o 47 % níže, než byla jeho cena při IPO.
V posledních čtyřech letech vstoupilo na burzu více než tucet indických technologických startupů, ale trh o velké IPO projevuje jen malý zájem.
Společnost Nykaa, která se zabývá elektronickým obchodováním s kosmetickými a wellness produkty, se stále obchoduje 53 % pod svou debutovou cenou a pojišťovna Star Health and Alliance Insurance Company zůstává i po třech letech 48 % pod svou IPO cenou. Startupy, které v Indii získaly méně než 500 milionů dolarů, si v porovnání s tím vedly neuvěřitelně dobře.
Indie se letos stala horkým místem pro technologické IPO, i když americký trh zůstává utlumený. V současné době se všechny oči upírají na IPO společnosti Swiggy, zejména proto, že mnoho startupů v růstové fázi – a jejich investoři – usilují o podobně velký vstup na burzu v příštích 24 měsících.
Pro mnoho indických startupů, které měly sídlo v USA a Singapuru, by navíc přesun oficiálního sídla zpět do Indie umožnil lépe vyhovět místním předpisům pro provedení takové IPO. Je to také příležitost využít výhod trhu, jehož referenční index za poslední rok vzrostl o více než 10 %. Podle investorů by v příštích letech mohly přesunout své sídlo zpět do Indie až tři desítky startupů.
Vyhlídky na IPO společnosti Swiggy vypadají dobře – zejména vzhledem k tomu, že akcie konkurenční společnosti Zomato od svého vstupu na burzu v roce 2021, kdy stály 1,3 miliardy dolarů, vzrostly o více než 100 % a letos dosáhly tržní kapitalizace 29 miliard dolarů. Pro srovnání, Swiggy usiluje o ocenění ve výši 11,3 miliardy dolarů.
Situaci navíc podporuje fakt, že indický trh s rozvozem jídla dlouhodobě ovládají pouze dvě společnosti – Zomato a Swiggy. Nabídka akcií Swiggy je pro investory ještě atraktivnější, protože společnost patří mezi deset firem, které se snaží narušit indický maloobchodní trh v hodnotě 1,1 bilionu dolarů, na němž stále dominují tradiční rodinné obchody.
Instamart společnosti Swiggy patří mezi tři největší rychlé obchody v zemi, které slibují dodávky potravin, wellness a kosmetických produktů a mnoho dalšího do 10 minut. Zda se těmto společnostem podaří způsobit revoluci na širším maloobchodním trhu v Indii, se teprve uvidí, ale podle společnosti JPMorgan již získaly 56 % trhu s online dodávkami potravin od firem z oblasti elektronického obchodu.
Firmy zabývající se rychlým obchodem, jako jsou Instamart, BlinkIt vlastněný společností Zomato, Zepto, BigBasket a Minutes, mění chování spotřebitelů v městských indických městech, kde žije přibližně 80 milionů lidí. Podle odhadů TechCrunch jsou společně na cestě k tomu, aby letos zaznamenaly tržby přesahující 6 miliard dolarů.
„Nemyslím si, že Swiggy bude v budoucnu pouze společností zabývající se elektronickým obchodem, ale myslím si, že vzhledem k tempu růstu Instamartu a celkovému adresovatelnému trhu, na který se chystá, se podíl elektronického obchodu ve Swiggy dramaticky změní,“ uvádí spoluzakladatel a výkonný ředitel Swiggy Sriharsha Majety.
Základem tohoto obchodního modelu je jedinečný systém dodavatelského řetězce, který zahrnuje strategické zřizování stovek diskrétních skladů neboli „dark stores“ v kilometrové vzdálenosti od obytných a obchodních oblastí. To umožňuje firmám realizovat dodávky během několika minut po objednávce.
Tento přístup se liší od přístupu hráčů v oblasti elektronického obchodování, jako jsou Amazon a Flipkart, kteří mají méně skladů, ale mnohem větších, v oblastech, kde je levnější nájem a dále od obytných oblastí.
Společnost Swiggy provozuje více než 600 takových zařízení, zatímco Blinkit společnosti Zomato ukončil zářijové čtvrtletí se 791 prodejnami.
Společnost Swiggy, která mezi své sponzory počítá společnosti Prosus, SoftBank, Accel a Elevation, rozšířila Instamart do 30 indických měst. Mnoho investorů a analytiků však vyjádřilo pochybnosti o životaschopnosti rozšíření modelu rychlého obchodu do menších indických měst a obcí.
IPO společnosti Swiggy také ukáže, jak jsou investoři ochotni vsadit na obchodní modely, které upřednostňují růst před ziskem v náročných globálních podmínkách.
Nizozemskému investorovi Prosus by vstup Swiggy na burzu mohl přinést trojnásobný výnos. Bude to také největší zásah této rizikové firmy z Indie, kde se její více než miliardové zisky z Byju’s téměř vypařily. Očekává se, že Accel dosáhne více než 35násobného výnosu, což je jeden z největších výnosů za posledních pět let.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky