Akcie tankerů zaznamenaly v úterý prudký růst poté, co americké ministerstvo financí uvalilo sankce na dalších 21 plavidel přepravujících íránskou ropu, včetně 10 velmi velkých ropných lodí (VLCC). Tento krok naznačuje obnovení snahy o prosazení sankcí vůči Íránu a mohl by potenciálně omezit globální nabídku VLCC, což by podpořilo trh s tankery. Investiční banka Jefferies zachovává optimistický výhled na akcie tankerů a jako hlavní hráče, kteří mohou těžit z potenciálního růstu trhu VLCC, označuje společnosti DHT Holdings, Frontline a International Seaways. Vzhledem k tomu, že celkem 35 lodí VLCC je pod omezením a dalších 85 lodí je na “seznamu sledovaných”, což představuje téměř 14 % celosvětové flotily 850 obchodních lodí VLCC, může další prosazování sankcí představovat významné kapacitní riziko. Vývoz íránské ropy výrazně vzrostl a v roce 2024 dosáhne 1,7 milionu barelů denně, přičemž bude směřovat především do Číny. Jefferies se domnívá, že omezením íránské stínové flotily může dojít ke snížení dostupnosti VLCC, což povede ke zvýšené poptávce po plavidlech, na něž se sankce nevztahují, s cílem uspokojit globální potřeby přepravy ropy. Tato kombinace přísnějších sankcí, snížené nabídky VLCC a vyšší poptávky po přepravě bez sankcí představuje podle Jefferies příznivou příležitost pro akcie tankerů.
Akcie tankerů zaznamenaly v úterý prudký růst poté, co americké ministerstvo financí uvalilo sankce na dalších 21 plavidel přepravujících íránskou ropu, včetně 10 velmi velkých ropných lodí . Tento krok naznačuje obnovení snahy o prosazení sankcí vůči Íránu a mohl by potenciálně omezit globální nabídku VLCC, což by podpořilo trh s tankery. Investiční banka Jefferies zachovává optimistický výhled na akcie tankerů a jako hlavní hráče, kteří mohou těžit z potenciálního růstu trhu VLCC, označuje společnosti DHT Holdings, Frontline a International Seaways. Vzhledem k tomu, že celkem 35 lodí VLCC je pod omezením a dalších 85 lodí je na “seznamu sledovaných”, což představuje téměř 14 % celosvětové flotily 850 obchodních lodí VLCC, může další prosazování sankcí představovat významné kapacitní riziko. Vývoz íránské ropy výrazně vzrostl a v roce 2024 dosáhne 1,7 milionu barelů denně, přičemž bude směřovat především do Číny. Jefferies se domnívá, že omezením íránské stínové flotily může dojít ke snížení dostupnosti VLCC, což povede ke zvýšené poptávce po plavidlech, na něž se sankce nevztahují, s cílem uspokojit globální potřeby přepravy ropy. Tato kombinace přísnějších sankcí, snížené nabídky VLCC a vyšší poptávky po přepravě bez sankcí představuje podle Jefferies příznivou příležitost pro akcie tankerů.