Průmyslová výroba v Česku zrychlila v listopadu meziroční pokles na 2,7%
Činil 194 miliard korun, což bylo o pět procent více než v roce 2023. Počet e-shopů ale dále klesl, a to o 200 na 49.700. Vyplývá to z pravidelného průzkumu on-line srovnávače Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK), který má ČTK k dispozici. Obrat podle něj e–shopům rostl ve všech čtvrtletích, přičemž nejvíce v závěru roku – meziročně o šest procent.
<!– DIP popup–>
V prvním čtvrtletí obrat e-shopů stoupl o čtyři procenta, ve druhém o tři procenta a ve třetím o pět procent. „Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií a Češi pokračovali v on-line nákupech, které dosud odkládali, a nakupovali i zboží, které dříve nebylo on-line tolik dostupné,” uvedl generální ředitel Heureka Group David Chmelař.
Po započtení nákupů na zahraničních on-line tržištích Češi loni na internetu utratili 228 miliard korun, uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Asociace podle něj dlouhodobě upozorňuje na neférové konkurenční prostředí, které některá on-line tržiště z mimoevropských zemí vytvářejí.
Ve srovnání s rokem 2023 se podle průzkumu dařilo zejména solárním příslušenstvím, které zaznamenaly nárůst o 835 procent. Více než sedminásobně stoupl zájem o solární sestavy a přibližně stejným tempem také o cyklistické kraťasy.
Mezi další úspěšné kategorie patřil s téměř šestinásobným růstem dětský zahradní nábytek a s asi pětinásobným náhražky kávy. Naopak nejhlubší poklesy Heureka a APEK uvádí u příslušenství pro výrobníky sodovky, svatební šaty a dětské bundy – postupně o 86 procent, 79 procent a 75 procent. O 73 procent méně lidé poptávali i operační systémy.
„Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním on-line nákupům kraloval prosinec. Jindy dominantní říjen a listopad patřily letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec,“ řekl Chmelař. Vetyška doplnil, že mírný růst obratu o jednotky procent očekává i v tomto roce.
Podle posledních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) maloobchodní tržby loni v říjnu meziročně stouply 11. měsíc za sebou. Obchodníci utržili o 5,5 procenta více po zářijovém revidovaném růstu o 4,8 procenta. Dařilo se zejména e-shopům, od počátku roku se jim tržby podle ČSÚ zvyšovaly dvouciferným tempem.
Vývoj obratu českých e-shopů:
2019
155 miliard Kč
2020
196 miliard Kč
2021
223 miliard Kč
2022
197 miliard Kč
2023
185 miliard Kč
2024
194 miliard Kč
zdroj: Heureka a APEK
Vývoj počtu českých e-shopů:
Rok
Počet
2019
46.600
2020
49.500
2021
50.985
2022
50.100
2023
49.900
2024
49.700
zdroj: Heureka a APEK
Průmyslová výroba v Česku zrychlila v listopadu meziroční pokles na 2,7%
Průmyslová produkce v Česku zrychlila v listopadu meziroční pokles na 2,7 pct. Hodnota nových zakázek se proti loňsku snížila o 1,4 pct, uvedl ČSÚ. Český průmysl za celý loňský rok zaznamená pokles, jeho oživení by mohlo přijít až ve druhé polovině roku, komentovali analytici listopadový propad. Stavební produkce v ČR loni v listopadu po třech měsících poklesu meziročně stoupla o 2,5 pct. Ovlivnila to mj. nízká srovnávací základna, uvedl ČSÚ. Podle analytiků listopadové stavebnictví ovlivnila výstavba bytů a státní investice.
Průmyslová výroba v ČR zrychlila v listopadu meziroční pokles na 2,7%
Průmyslová výroba v Česku zrychlila v listopadu meziroční pokles na 2,7 procenta z 2,1 procenta v říjnu. Vliv měla zejména výroba automobilů. Meziměsíčně byl výkon průmyslu nižší o 1,5 procenta. Hodnota nových zakázek se v listopadu proti loňsku snížila o 1,4 procenta. Na webu to dnes oznámil Český statistický úřad (ČSÚ).
Výkon českého průmyslu byl v listopadu meziročně nižší druhý měsíc po sobě, před tím dva měsíce rostl. Z dalších měsíců loňska byla průmyslová výroba v Česku meziročně vyšší už jen v únoru.
K listopadovému poklesu průmyslu nejvíce přispěla výroba motorových vozidel, zejména výroba jejich dílů a dále výroba pryžových a plastových výrobků, tedy například pneumatik, uvedl ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ Radek Matějka. „Dále pokračoval dlouhodobý pokles výroby strojů a zařízení,“ dodal.
Listopadový pokles naopak zmírňovala výroba ostatních nekovových minerálních výrobků nebo ostatní zpracovatelský průmysl. Podle ČSÚ se tak projevily mimořádné zakázky a zvýšená předvánoční výroba.
Nové zakázky v Česku v listopadu meziročně vzrostly o 3,1 procenta, větší vliv na celkové číslo ale měl pokles zakázek ze zahraničí o 3,8 procenta. Proti říjnu byla hodnota nových zakázek v běžných cenách nižší o 1,5 procenta. „K poklesu hodnoty nových průmyslových zakázek nejvíce přispěla výroba motorových vozidel, tento výsledek byl však zčásti ovlivněn vyšší srovnávací základnou,“ uvedla Iveta Danišová z oddělení statistiky průmyslu ČSÚ. O desetinu podle ní meziročně klesla hodnota nových zakázek ve výrobě strojů a zařízení, méně zakázek přibylo také ve výrobě základních kovů, hutnictví a slévárenství.
Průměrný evidenční počet zaměstnanců v průmyslu se v listopadu meziročně snížil o dvě procenta. Jejich průměrná hrubá mzda meziročně opět stoupla, v listopadu o 4,3 procenta.
Činil 194 miliard korun, což bylo o pět procent více než v roce 2023. Počet e-shopů ale dále klesl, a to o 200 na 49.700. Vyplývá to z pravidelného průzkumu on-line srovnávače Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci , který má ČTK k dispozici. Obrat podle něj e–shopům rostl ve všech čtvrtletích, přičemž nejvíce v závěru roku – meziročně o šest procent.<!– DIP popup–>V prvním čtvrtletí obrat e-shopů stoupl o čtyři procenta, ve druhém o tři procenta a ve třetím o pět procent. „Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií a Češi pokračovali v on-line nákupech, které dosud odkládali, a nakupovali i zboží, které dříve nebylo on-line tolik dostupné,” uvedl generální ředitel Heureka Group David Chmelař.Po započtení nákupů na zahraničních on-line tržištích Češi loni na internetu utratili 228 miliard korun, uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Asociace podle něj dlouhodobě upozorňuje na neférové konkurenční prostředí, které některá on-line tržiště z mimoevropských zemí vytvářejí.Ve srovnání s rokem 2023 se podle průzkumu dařilo zejména solárním příslušenstvím, které zaznamenaly nárůst o 835 procent. Více než sedminásobně stoupl zájem o solární sestavy a přibližně stejným tempem také o cyklistické kraťasy.Mezi další úspěšné kategorie patřil s téměř šestinásobným růstem dětský zahradní nábytek a s asi pětinásobným náhražky kávy. Naopak nejhlubší poklesy Heureka a APEK uvádí u příslušenství pro výrobníky sodovky, svatební šaty a dětské bundy – postupně o 86 procent, 79 procent a 75 procent. O 73 procent méně lidé poptávali i operační systémy.„Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním on-line nákupům kraloval prosinec. Jindy dominantní říjen a listopad patřily letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec,“ řekl Chmelař. Vetyška doplnil, že mírný růst obratu o jednotky procent očekává i v tomto roce.Podle posledních údajů Českého statistického úřadu maloobchodní tržby loni v říjnu meziročně stouply 11. měsíc za sebou. Obchodníci utržili o 5,5 procenta více po zářijovém revidovaném růstu o 4,8 procenta. Dařilo se zejména e-shopům, od počátku roku se jim tržby podle ČSÚ zvyšovaly dvouciferným tempem.Vývoj obratu českých e-shopů:2019155 miliard Kč2020196 miliard Kč2021223 miliard Kč2022197 miliard Kč2023185 miliard Kč2024194 miliard KčVývoj počtu českých e-shopů:RokPočet201946.600202049.500202150.985202250.100202349.900202449.700Průmyslová produkce v Česku zrychlila v listopadu meziroční pokles na 2,7 pct. Hodnota nových zakázek se proti loňsku snížila o 1,4 pct, uvedl ČSÚ. Český průmysl za celý loňský rok zaznamená pokles, jeho oživení by mohlo přijít až ve druhé polovině roku, komentovali analytici listopadový propad. Stavební produkce v ČR loni v listopadu po třech měsících poklesu meziročně stoupla o 2,5 pct. Ovlivnila to mj. nízká srovnávací základna, uvedl ČSÚ. Podle analytiků listopadové stavebnictví ovlivnila výstavba bytů a státní investice.Průmyslová výroba v ČR zrychlila v listopadu meziroční pokles na 2,7%Průmyslová výroba v Česku zrychlila v listopadu meziroční pokles na 2,7 procenta z 2,1 procenta v říjnu. Vliv měla zejména výroba automobilů. Meziměsíčně byl výkon průmyslu nižší o 1,5 procenta. Hodnota nových zakázek se v listopadu proti loňsku snížila o 1,4 procenta. Na webu to dnes oznámil Český statistický úřad .Výkon českého průmyslu byl v listopadu meziročně nižší druhý měsíc po sobě, před tím dva měsíce rostl. Z dalších měsíců loňska byla průmyslová výroba v Česku meziročně vyšší už jen v únoru.K listopadovému poklesu průmyslu nejvíce přispěla výroba motorových vozidel, zejména výroba jejich dílů a dále výroba pryžových a plastových výrobků, tedy například pneumatik, uvedl ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ Radek Matějka. „Dále pokračoval dlouhodobý pokles výroby strojů a zařízení,“ dodal.Listopadový pokles naopak zmírňovala výroba ostatních nekovových minerálních výrobků nebo ostatní zpracovatelský průmysl. Podle ČSÚ se tak projevily mimořádné zakázky a zvýšená předvánoční výroba.Nové zakázky v Česku v listopadu meziročně vzrostly o 3,1 procenta, větší vliv na celkové číslo ale měl pokles zakázek ze zahraničí o 3,8 procenta. Proti říjnu byla hodnota nových zakázek v běžných cenách nižší o 1,5 procenta. „K poklesu hodnoty nových průmyslových zakázek nejvíce přispěla výroba motorových vozidel, tento výsledek byl však zčásti ovlivněn vyšší srovnávací základnou,“ uvedla Iveta Danišová z oddělení statistiky průmyslu ČSÚ. O desetinu podle ní meziročně klesla hodnota nových zakázek ve výrobě strojů a zařízení, méně zakázek přibylo také ve výrobě základních kovů, hutnictví a slévárenství.Průměrný evidenční počet zaměstnanců v průmyslu se v listopadu meziročně snížil o dvě procenta. Jejich průměrná hrubá mzda meziročně opět stoupla, v listopadu o 4,3 procenta.
MicroStrategy: Hazard s Bitcoiny, který může přinést obrovské zisky – nebo katastrofu Společnost MicroStrategy (MSTR), původně známá jako analytická softwarová...