Čínské společnosti vyrábějící baterie, které mají zásadní význam pro průmysl elektromobilů, rozšiřují své obzory o partnery USA v oblasti volného obchodu – Jižní Koreu a Maroko – a snaží se tak obejít omezení, která je mají vyloučit z amerického trhu, a zároveň využít rostoucí americkou poptávku po elektromobilech. Současně se tyto společnosti snaží využít různých pobídek poskytovaných zákonem o snížení inflace ve výši 430 miliard dolarů, který zvýhodňuje společnosti získávající zdroje od domácích nebo volně obchodujících spojenců.
Podle přehledu burzovních dokumentů deníku Wall Street Journal deklarovaly čínské firmy, především ty, které uspokojují potřeby výroby baterií pro elektromobily, v Jižní Koreji letos nejméně devět společných podniků a investic, které stály více než 4,5 miliardy dolarů. Kromě toho Maroko disponuje více než 70 % zjištěných světových zásob fosfátů, což je základní surovina pro baterie do elektromobilů, a minimálně čtyři čínské společnosti představily plány na zřízení závodů na výrobu produktů souvisejících s bateriemi v této zemi.
Cílem legislativního zákona o snížení inflace je během nadcházejících dvou let vyloučit takzvané “zahraniční subjekty vzbuzující obavy” – zejména obsah baterií a klíčové materiály, aby se snížila podstatná převaha Číny v americkém dodavatelském řetězci elektromobilů. Analytici poznamenávají, že to přimělo čínské dodavatele k formulaci společných podniků, které budou zajišťovat proces pořizování zákazníků z jejich strany, a tím i přístup k pobídkám. Tyto kompenzace představují více než desetinu průměrných nákladů na elektromobily.
Společnost GEM se sídlem v Šen-čenu, přední čínská rafinerie surovin, potvrdila, jak jí partnerství s jihokorejskou firmou pomůže splnit předpoklady zákona o snížení inflace a zároveň uspokojit celosvětovou poptávku po elektromobilech. Ve spolupráci s jihokorejskými společnostmi, jako je SK On, výrobce baterií pro elektromobily spojený se společnostmi Ford a Hyundai, a EcoPro Materials, přislíbila společnost GEM investici ve výši 900 milionů USD. Do roku 2025 plánují v Jižní Koreji postavit závod na výrobu prekurzorů. Společnost SK On v současné době provozuje v USA dvě továrny a plánuje přidat další čtyři.
Čínské společnosti vyhlížejí obchodní expanzi v USA, které jsou po Číně druhým největším automobilovým trhem na světě. Finanční pobídky, které nabízí zákon o snížení inflace, skutečně urychlily jejich obchodní operace ve Státech. V současné době silná rivalita a problémy s nadbytečnými kapacitami v Číně nutí firmy zkoumat mezinárodní příležitosti.
Podle analytiků jsou však Spojené státy zdrženlivé při definování výrazu “zahraniční koncernový subjekt” v souvislosti se zákonem o snížení inflace. Proto úroveň a stupeň čínského podílu v dodavatelském řetězci, který je přijatelný pro výrobce automobilů a baterií, aby měli nárok na daňové úlevy, zatím nemá jasnou definici.
Dusivý vliv čínského dodavatelského řetězce je způsoben především tím, že tato země je největším světovým výrobcem čtyř klíčových komponent potřebných pro výrobu baterií pro elektromobily – katod, anod, elektrolytů a separátorů. Výzkumný analytik Lukasz Bednarski ze společnosti S&P Global poukázal na to, že Čína si udržuje značnou kontrolu nad procesem rafinace kovů, jako je lithium, kobalt a mangan, což pro Evropu a USA představuje výzvu k vytvoření nezávislého dodavatelského řetězce baterií pro elektromobily bez závislosti na čínské pomoci.
Tato přetrvávající dominance vedla k tomu, že někteří z největších čínských dodavatelů materiálů pro baterie, jako jsou GEM, Huayou Cobalt a CNGR Advanced Materials, uzavřeli několik přeshraničních dohod a jako důvod své spolupráce uvádějí rostoucí globální investiční omezení.
Společnosti GEM, Huayou Cobalt, Sichuan Yahua, LG Chem a Posco na žádosti o vyjádření nereagovaly. Společnost Posco Future M, dceřiná společnost korejského výrobce oceli s čínskými asociacemi, však prohlásila, že změny v jejich dohodách s čínskými partnery sníží jejich podíly, pokud partnerství nesplní požadavky zákona o snížení inflace. Tyto firmy se připravují na možnost, že předpisy nebudou v jejich prospěch, tím, že odebírají suroviny ze zemí, jako je Indonésie, Filipíny a Austrálie.
Vzhledem k měnícímu se podnikatelskému prostředí společnosti pozorně sledují možné změny mezinárodních zákonů a předpisů a podle toho se přizpůsobují, aby zajistily dodržování předpisů a konkurenceschopnost v rychle se rozvíjejícím odvětví elektromobilů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky