Městský soud v Praze povolil schválení výplaty 57 miliard korun zhruba 16.000 věřitelů zkrachovalé Sberbank CZ formou částečného rozvrhu. Všechny skupiny věřitelů by tak mohly dostat do dvou měsíců 95 procent pohledávek. Vyplývá to z informací zveřejněných v insolvenční rejstříku. Upozornil na to server e15.
Pražský městský soud prohlásil konkurz na Sberbank CZ koncem loňského srpna. Česká národní banka na začátku května pravomocně odebrala bance bankovní licenci a pražský městský soud poté poslal banku do likvidace. Kroky k odnětí licence zahájila ČNB 28. února 2022. Důvodem bylo zhoršení situace Sberbank CZ kvůli odlivu vkladů po zahájení ruské invaze na Ukrajinu.
Výplata by mohla začít v polovině prosince letošního roku. Po dnešním rozhodnutí soudu začne patnáctidenní lhůta pro možná odvolání. Pokud nebude nikdo z věřitelů procesu bránit, zahájí insolvenční správkyně Jiřina Lužová podle svých dřívějších vyjádření výplatu co nejdříve.
Garanční systém finančního trhu, fyzické osoby a malé střední podniky obdrží nakonec 100 procent pohledávek, velké podniky a města a obce minimálně 95 procent.
Klienty s vklady do 100.000 eur, tedy zhruba 2,5 milionu korun, už vyplatil Garanční systém finančního trhu. Prostřednictvím poboček Komerční banky dosud vyplatit náhradu vkladů více než 87.000 klientů Sberbank CZ. Získali přes 25 miliard korun. Náhrady vkladů ze zkrachovalé Sberbank CZ začal Garanční systém vyplácet 9. března 2022, tedy sedm pracovních dnů po pádu banky.
Banka bude i nadále spravovat zbývající část úvěrového portfolia a ostatní aktiva, která nebyla součástí kupní smlouvy uzavřené s Českou spořitelnou ani balíku nevýkonných úvěrů prodaných v červenci letošního roku nebankovní společnosti.
Poté co Česká spořitelna v dubnu zaplatila za balík úvěrů Sberbank přes 41 miliard a z majetku padlé banky se následně podařilo za stamiliony korun prodat i sérii firemních dluhopisů a za nižší stamiliony byl zpeněžen i balík špatných úvěrů, má Sberbank prakticky všechny peníze na výplaty už na svých účtech.

K zaslání peněz u některých bank stačí nově telefonní číslo příjemce
K zaslání peněz na cizí účet nebude ode dneška u největších bank nutné znát číslo účtu příjemce, bude stačit jeho telefonní číslo. Novináře o tom informovala Česká bankovní asociace, která s Českou národní bankou spolupracovala na projektu nové služby takzvaných plateb na kontakt, které zjednoduší posílání peněz mezi lidmi. Místo čísla účtu v internetovém či mobilním bankovnictví bude stačit zadat mobilní číslo příjemce platby.
Službu platby na kontakt spouští dnes Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Moneta a UniCredit Bank ji spustí v příštím roce. Usnadní se tak tuzemské transakce mezi lidmi. Klienti se musí do služby aktivně přihlásit a spárovat své telefonní číslo s bankovním účtem. Maximální platba je zatím 5000 korun. Už nyní mohou Češi k platbě na kontakt využívat zahraniční finanční služby, například aplikaci Revolut.
„Služba je pro všechny fyzické osoby nebo osoby samostatně výdělečně činné, které se do nové služby aktivně přihlásí, “ uvedla výkonná ředitelka asociace Monika Zahálková.
Většina klientů preferuje platbu na číslo mobilního telefonu především kvůli jednoduššímu a rychlejšímu vyplnění. Část z nich taky považuje dohledání čísla mobilního telefonu za snazší. Na posílání maximální částky, tedy 5000 korun, by platby na kontakt využívalo přes 40 procent dotázaných. Čtvrtina lidí by novou službu využívala na převody do 1000 korun. Novinka má zmírnit riziko omylů při zadání špatného čísla účtu příjemce.
Lidé se ke službě musí aktivně přihlásit prostřednictvím jejich banky. Čísla budou registrovaná v ČNB. „V registru ČNB je možné uchovávat k jednomu číslu účtu více telefonních čísel, například u společného účtu manželů. Naopak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více čísel účtů. Platbu na kontakt je možné zadat pouze v korunách. Maximální limit jedné platby je 5000 korun, minimální částka jedna koruna,“ uvedl ředitel sekce řízení rizik a podpory obchodů ČNB Jan Schmidt.
Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB nebudou moci platbu na kontakt přijímat. Peníze tedy z účtu neodejdou. Před odesláním platby se zobrazí název účtu příjemce, zpravidla jméno a příjmení. Klienti se často pletou při vyplňování čísla bankovního účtu nebo kódu banky. Odeslané peníze tak v horším případě mohou skončit na jiném účtu. V lepším případě se transakce neuskuteční.
V posledních letech banky zaznamenaly strmý nárůst klientů, kteří používají mobilní bankovnictví. Od počátku roku 2019 do poloviny letošního roku vzrostl jejich průměrný počet o 110 procent.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky