Klíčové body
- Prodej akcií spoluzakladatele a prezidentky společnosti vedl ke 3% poklesu hodnoty akcií Lyft.
- Rozdílná výkonnost Lyftu a konkurenční Uberu, stejně jako snížený rating analytiků, způsobily rozdíl v hodnocení obou společností.
- Lyft se snaží udržet svou pozici v konkurenci s Uberem, který ovlivňuje cenové strategie a podíl na trhu v odvětví přepravy osob.
- Výkonnost společnosti Lyft v roce 2024 bude záviset na konkurenci, cenové strategii a změnách spotřebitelských vzorců v odvětví spolujízdy.
Navzdory dobrým výsledkům v roce 2023 se akcie společnosti Lyft, která se zabývá přepravou osob, v úterý propadly v důsledku prodeje akcií dvěma klíčovými zasvěcenými osobami, jak vyplývá z nedávných informací o cenných papírech. Spoluzakladatel John Zimmer v pondělí prodal akcie v hodnotě 3,5 milionu dolarů, zatímco prezidentka Kristin Svercheková prodala akcie v hodnotě 85 000 dolarů. Bez ohledu na tento pokles společnost hlásí pozoruhodný 38% nárůst svých akcií, čímž na základě údajů z března 2019 stanovila rekordní roční výkonnost.
Pondělní obchodování zasvěcených osob mělo za následek 3% pokles hodnoty akcií společnosti Lyft, čímž se jejich hodnota v úterý snížila na 15,17 USD. Ačkoli to představuje drobný výkyv v jinak hvězdné trajektorii výkonnosti akcií, reakce trhu je důkazem dopadu obchodování s důvěrnými informacemi na hodnotu akcií společnosti.
Začátkem tohoto roku John Zimmer přešel z funkce prezidenta společnosti Lyft do funkce místopředsedy představenstva. Jeho pondělní prodej akcií představuje pro společnost významnou událost a vypovídá o turbulencích, které jsou s takovými změnami spojeny.
Navzdory působivé vzestupné trajektorii výkonnosti akcií společnosti Lyft v tomto roce pouze 18 % analytiků trhu pokrývajících společnost Lyft klasifikuje její akcie jako “Buy”. To výrazně předstihuje konkurenční instituci Uber Technologies, která má podle údajů společnosti FactSet 96 % hodnocení “Buy”.
Na tento nepoměr mezi oběma obřími společnostmi provozujícími spolujízdu upozornil tým Wall Street na konci října. Analytici společnosti MoffettNathanson pod vedením Michaela Mortona následně výrazně snížili hodnocení společnosti Lyft, když svou pozici změnili z “Neutral” na “Sell” a současně snížili cílovou cenu z 10 na 7 USD.
Analýza společnosti MoffettNathanson naznačuje, že schopnost společnosti Lyft zvyšovat ceny je do značné míry závislá na strategii jejího konkurenta Uber. Tým ve svých zprávách poznamenal, že nedávné pomalé tempo společnosti Uber, pokud jde o zvyšování cen za sdílení jízd a take-rate na domácích trávnících, výrazně ovlivnilo společnost Lyft, což způsobilo, že ztratila značný podíl na trhu.
Pojem “take rate” označuje část výdělku, kterou si společnost ponechá z každé rezervace. Jedná se o důležitý ukazatel ziskovosti a má význam zejména pro společnosti v odvětví spolujízdy.
V listopadu finanční zpráva společnosti Lyft ukázala, že ve třetím čtvrtletí byla ztráta nižší, než se očekávalo. Naproti tomu společnost Uber překonala odhady čtvrtletního zisku. Tento rozdíl ve finančních výsledcích by mohl být také důvodem citelného rozdílu v hodnocení analytiků.
Nicméně i když je snížení ratingu a následné znehodnocení akcií společnosti Lyft pro společnost výzvou, je důležité si uvědomit pokrok, kterého dosáhla v průběhu roku 2023. Současný scénář zdůrazňuje ostrou konkurenci v odvětví přepravy osob a posiluje křehkou rovnováhu mezi cenovými strategiemi, podílem na trhu a celkovou ziskovostí.
Vzhledem k tomu, že rok 2023 se pro společnost Lyft uzavírá na vysoké úrovni, bude její výkonnost v roce 2024 záviset na mnoha faktorech, včetně konkurenčního prostředí, strategií optimalizace cen a vyvíjejících se spotřebitelských vzorců v odvětví spolujízdy. Bez ohledu na to transakce Zimmera a Sverchekové udala tón pečlivě sledovanému finále letošního roku pro společnost Lyft a otevírá prostor pro spekulace o nadcházejících událostech.
Závěrem lze říci, že pozoruhodný vzorec prodejů zasvěcených osob ve společnosti Lyft přispěl k poklesu cen akcií, a to navzdory jinak dobrému roku pro společnost. Firma nadále čelí silné konkurenci konkurenčního Uberu, jehož cenová a tarifní strategie významně ovlivňuje tržní podíl Lyftu. S výhledem na nový rok bude zajímavé sledovat, zda společnost Lyft dokáže udržet svou růstovou trajektorii a získat zpět ztracené pozice.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky