Klíčové body
- České dráhy dostaly rekordní pokutu
- Jak měly omezit konkurenci v podobě RegioJetu?
- Letos se v Praze zatím prodalo 5350 nových bytů, meziročně dvojnásobek
Obě společnosti porušily antimonopolní pravidla EU, uvedla dnes komise v tiskové zprávě. České dráhy s pokutou ani se zdůvodněním nesouhlasí. RegioJet uvedl, že se přihlásí o náhradu škody.
„ČD a ÖBB zajišťují železniční přepravu osob v České republice a Rakousku. V roce 2011 vstoupil na trh dálkové železniční osobní dopravy v Česku RegioJet. V konkurenci ČD a ÖBB vsadil RegioJet z velké části na ojeté vagony,“ popsala unijní exekutiva.
Komise zjistila, že mezi lety 2012 a 2016 se České dráhy a ÖBB účastnily kolektivního bojkotu, jehož cílem bylo udržet si své postavení na trhu a bránit rozšíření společnosti RegioJet v Česku i na trase mezi Prahou a Vídní. Ke kolektivnímu bojkotu dochází, když se skupina soutěžitelů dohodne na vyloučení skutečného nebo potenciálního konkurenta nebo na tom, že mu zkomplikuje činnost. Obě firmy podle komise koordinovaly své kroky související s použitými vozy ÖBB pro dálkovou osobní dopravu, aby zabránily jejich nákupu RegioJetu.
„České dráhy s vydaným rozhodnutím zásadně nesouhlasí a odmítají, že by docházelo k tvrzeným zásahům do obchodu s použitými železničními vozy dopravce ÖBB, neboť ty byly průběžně prodávány různým společnostem, a to vždy na tržním principu za nejvyšší nabízenou cenu,“ sdělily České dráhy ve stanovisku zaslaném ČTK.
RegioJet uvedl, že od ÖBB koupil zhruba 70 vagonů, od určitého okamžiku ale rakouský dopravce prodával další vozy jen Českým drahám, bylo jich přibližně 200. Informaci o nezákonném jednání namířeném proti RegioJetu firma získala z médií, uvedla na dotaz ČTK mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová. „Evropská komise zde funguje jako soutěžní orgán, a pokud prokáže protisoutěžní jednání, máme právo na náhradu škody, o kterou se také přihlásíme,“ dodala.
České dráhy ale záležitost vidí jinak. „Prověřování a vyšetřování celé věci trvá už více než osm let a podle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat,“ uvedl dopravce. „Výsledkem je rozhodnutí, které České dráhy vnímají jako právně vadné, přehlížející podstatné důkazy a nereflektující skutečný stav dané věci,“ dodal.
Unijní exekutiva poznamenala, že rakouský dopravce s komisí spolupracoval, a proto mu byla pokuta snížena o 45 procent. Musí tedy zaplatit 16,712 milionu eur
České dráhy se chtějí nadále bránit proti vydanému rozhodnutí u soudních orgánů EU, jsou ale připraveny čelit finančnímu dopadu uložené pokuty, aniž by to mělo negativní dopad na jejich hospodaření. Do skončení řízení u soudních orgánů EU firma nechce aktuální stav věci dál komentovat.
<!– DIP popup–>
Letos se v Praze zatím prodalo 5350 nových bytů, meziročně dvojnásobek
Za tři čtvrtletí letošního roku se v Praze prodalo 5350 nových bytů, meziročně téměř dvakrát více. Oproti celému loňskému roku je to o 34 procent více. Vyšší poptávka se promítla také do cen bytů. Metr čtvereční v pražské bytové novostavbě stojí 160.720 korun. Meziročně je to nárůst o 6,8 procenta a oproti druhému čtvrtletí o 2,5 procenta. Prodejní cena bytů je o zhruba 8000 korun nižší, také ta ale meziročně i mezičtvrtletně vzrostla o přibližně čtyři procenta. Vyplývá to z analýzy developerských společností Central Group, Trigema a Skanska Residential, kterou její zástupci představili novinářům.
Prodeje bytů v letních měsících jsou obvykle ve srovnání s ostatními částmi roku nižší. V letošním třetím čtvrtletí se v Praze prodalo 1850 nových bytů, což je v mezičtvrtletním srovnáním méně o 50 nemovitostí. Oproti stejnému období loňského roku to je ale nárůst o více než tři čtvrtiny.
„Zájem o nové byty zůstal ve třetím čtvrtletí letošního roku extrémně silný, i přes tradičně klidnější období letních prázdnin. Letošní prodejní čísla se tak přibližují rekordním výsledkům z roku 2021, kdy byly developerské rezidenční projekty téměř vyprodány. Vzhledem k současné situaci na trhu očekáváme, že tento silný trend bude pokračovat i v následujících kvartálech,“ řekl předseda představenstva Skanska Residential Petr Michálek.
Zvýšená poptávka po nemovitostech je podle developerských společností důsledkem odložené poptávky z minulých let, kdy trh brzdily negativní makroekonomické vlivy a drahé hypotéky. Skokový nárůst zájmu o nemovitosti zároveň prudce zvyšuje jejich ceny, a to rychleji, než developeři dříve očekávali. Na konci letošního třetího čtvrtletí ceny nových bytů v Praze přesáhly pětiprocentní růst, který dříve predikovala Česká národní banka ve zprávě o finanční stabilitě pro letošní rok.
Za cenovým růstem stojí podle analýzy například to, že se doprodávaly levnější byty stávající nabídky, které přibližně ve dvou třetinách případů zdražily. Hodnoty ovlivnily i zahájení prodejů bytů v nových projektech. Ty byly v průměru o více než tři procenta dražší než byty dříve uvedené v nabídce. Vzhledem k poptávce a nedostatečné nabídce developeři očekávají do budoucna další růst cen o jednotky procent.
Tlak na cenu vytváří podle developerů i nižší výstavba a uvedení nových bytů na trh. V Praze přibylo na konci třetího čtvrtletí letošního roku 5750 nových bytů. Mezičtvrtletně se nabídka zvýšila o necelé procento a meziročně o 2,7 procenta a za poslední dvě čtvrtletí bylo zařazeno do nabídky největší množství bytů za posledních šest let. Podle předsedy představenstva skupiny Trigema Marcela Sourala se ovšem nabídka zlepšuje pomalu. Soural a developeři dlouhodobě upozorňují, že zvýšení výstavby by pomohlo zjednodušení stavebních procesů a zrychlení povolování. Nepomáhá tomu ani současný stav digitalizace stavebního řízení a nový stavební zákon.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky