Bill Ackman nakoupil 30,3 milionu akcií Uberu za 2,2 miliardy dolarů, což z něj činí největší investici jeho fondu Pershing Square
Uber vidí v autonomních vozidlech potenciál v hodnotě 1 bilionu dolarů, což by mohlo výrazně zvýšit jeho zisky odstraněním nákladů na řidiče
Společnost spolupracuje s Waymo, Nvidia a dalšími partnery na urychlení vývoje samořízených aut a autonomního rozvozu jídla
Akcie Uberu se obchodují s forwardovým poměrem P/E 30,5, což je stále atraktivní ve srovnání s Nasdaq-100 a naznačuje prostor pro růst
To zahrnuje miliardy dolarů investované do populárních akcií, jako je Alphabet, Nike a Chipotle Mexican Grill.
V pátek 7. února se Ackman objevil na sociální síti X (dříve Twitter), aby odhalil, že Pershing Square nashromáždil 30,3 milionu akcií společnosti Uber Technologies, která provozuje největší světovou platformu pro přepravu osob. Na základě ceny akcií Uberu ve výši 74,60 USD v pátek při uzavření burzy se nyní jedná o největší pozici společnosti Pershing v hodnotě 2,2 miliardy USD.
Ackman se domnívá, že Uber se obchoduje se slevou oproti své vnitřní hodnotě, ale já si myslím, že akcie by mohly v dlouhodobém horizontu přinést výrazný růst z jiného důvodu – autonomních vozidel, která mají potenciál změnit ekonomiku společnosti.
Zdroj: CNBC
Uber si cení příležitost autonomních vozidel na 1 bilion dolarů.
Uber každý měsíc obslouží více než 171 milionů lidí v rámci svých služeb přepravy, rozvozu jídla a komerční nákladní dopravy. V průběhu roku 2024 společnost přijala rekordní objem hrubých rezervací ve výši 162,7 miliardy dolarů ve všech třech segmentech – což je částka, která představuje plnou částku, kterou zákazníci zaplatili za každou jízdu, objednávku jídla a komerční dodávku.
Řidiči Uberu si v roce 2024 vydělali rekordních 72,5 miliardy dolarů, což byla největší část ze 162,7 miliardy dolarů hrubých rezervací. Po odečtení nákladů na řidiče a peněz zaplacených restauracím za objednávky jídla zůstalo společnosti Uber jen 43,9 miliardy dolarů příjmů.
Pokud by tedy Uber dokázal eliminovat obrovské náklady na své řidiče, jeho příjmy by organicky vzrostly, protože by si ponechal větší část svých hrubých rezervací. Proto společnost aktivně usiluje o řešení autonomního řízení, a to nejen pro svou službu spolujízdy, ale také pro rozvoz jídla a nákladní dopravu.
Část nákladů na řidiče by samozřejmě nahradily poplatky odváděné společnostem provozujícím autonomní vozidla v rámci její sítě, takže Uber nemůže tyto náklady zcela eliminovat. Samořízená vozidla však mohou fungovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, s malými průběžnými náklady, takže na tom budou z finančního hlediska stále výrazně lépe.
Uber by si také mohl koupit flotilu autonomních vozidel a sám je provozovat, což znamená, že by mohl mít v kapse celou hrubou rezervaci z každé jízdy. Očekává se, že společnost Tesla bude prodávat své robotické taxi Cybercab za cenu kolem 30 000 USD, což by mohla být atraktivní možnost. Znamenalo by to však velkou změnu obchodního modelu společnosti Uber, protože ta vždy spoléhala na to, že řidiči budou dodávat svá vlastní vozidla (a za současného stavu bude spoléhat na své partnery, kteří budou dodávat autonomní vozidla).
Nicméně generální ředitel Uberu Dara Khosrowshahi si myslí, že autonomie představuje pro společnost jen v USA ohromující příležitost v hodnotě 1 bilionu dolarů.
Partnerství s autonomními titány, jako jsou Waymo a Nvidia.
Khosrowshahi říká, že Uber vynakládá obrovské množství organizační energie na realizaci své autonomní strategie, i když může trvat několik let, než budou samořízená auta široce dostupná. Společnost uzavřela partnerství s více než tuctem společností vyvíjejících autonomní řešení, včetně společností Waymo ze skupiny Alphabet, WeRide, Motional, Serve Robotics, a dokonce i Nvidia.
Waymo má v tuto chvíli náskok, protože již nyní realizuje více než 150 000 placených autonomních jízd týdně ve Phoenixu, San Franciscu a Los Angeles (mnohé z nich prostřednictvím Uberu). Ještě tento měsíc si budou moci zákazníci Uberu v Austinu přivolat autonomní Waymo a později v roce 2025 se partnerství rozšíří do Atlanty.
Zdroj: Bloomberg
Uber také spolupracuje se společností Serve Robotics, která letos uvede do provozu více než 2 000 autonomních robotů pro rozvoz jídla, kteří budou fungovat výhradně v rámci služby Uber Eats v některých částech Kalifornie a Texasu. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 začal Uber nabízet autonomní rozvoz jídla v Austinu a Dallasu prostřednictvím jiného partnera s názvem Avride.
Dále je zajímavá dohoda, kterou Uber v lednu podepsal se společností Nvidia. Vzhledem k tomu, že Uber v loňském roce zprostředkoval více než 12 miliard jízd, má k dispozici hory užitečných dat, která by mohla být využita k trénování modelů umělé inteligence, na nichž je založena většina autonomního softwaru. Společnost chce využít platformu Cosmos a DGX Cloud společnosti Nvidia ke zpracování těchto dat a pomoci svým autonomním partnerům urychlit jejich cestu ke komercializaci.
Čím rychleji budou autonomní vozidla široce nasazena, tím rychleji může Uber uvolnit významné úspory nákladů, o kterých jsem mluvil dříve. Navíc – a to je z mé strany jen spekulace – by Uber mohl odemknout nový zdroj příjmů tím, že by svým partnerům účtoval poplatky za využívání svých cenných dat.
Ackman a Pershing Square by se mohli těšit z výrazného růstu akcií Uberu.
Po odečtení provozních nákladů, jako je marketing a výzkum a vývoj, od tržeb Uberu ve výši 43,9 miliardy USD v roce 2024 zůstal společnosti čistý zisk (profit) ve výši 9,8 miliardy USD, což v přepočtu na akcii (EPS) znamená 4,56 USD. To znamená, že poměr ceny k zisku (P/E) akcií společnosti Uber činí 16,3, což je oproti poměru P/E technologického indexu Nasdaq-100 (33,6) diskont o neuvěřitelných 51 %.
Z tohoto pohledu jsou akcie Uberu pozoruhodně levné, takže je snadné pochopit, proč si Ackman myslí, že jsou nyní výhodné. Společnost však v roce 2024 využila jednorázové daňové úlevy ve výši 5,7 miliardy dolarů, takže její skutečné zisky byly ve skutečnosti mnohem nižší. Podle konsensuální prognózy Wall Street by se totiž zisk na akcii společnosti Uber mohl letos snížit o 46 % na 2,44 USD, protože tyto výhody zmizí.
To staví akcie Uberu na forwardový poměr P/E ve výši 30,5, což je však stále poměrně atraktivní. Pokud předpokládáme, že poměr P/E indexu Nasdaq-100 zůstane konstantní, musely by akcie v roce 2025 stoupnout o 10 %, jen aby se obchodovaly v souladu se svými velkými technologickými kolegy. Navíc Wall Street předpovídá společnosti Uber v roce 2026 růst zisku na akcii o 36 %, což pravděpodobně povede k ještě většímu růstu akcií ve střednědobém horizontu.
Z důvodů, které jsem zdůraznil dříve, by však autonomní řízení mohlo být nejlepším důvodem, proč vlastnit akcie Uberu v dlouhodobém horizontu. Pokud se skutečně stane zadním větrem v hodnotě 1 bilionu USD, jak Khosrowshahi očekává, jsou akcie nyní pravděpodobně velmi podhodnocené.
To zahrnuje miliardy dolarů investované do populárních akcií, jako je Alphabet, Nike a Chipotle Mexican Grill.V pátek 7. února se Ackman objevil na sociální síti X , aby odhalil, že Pershing Square nashromáždil 30,3 milionu akcií společnosti Uber Technologies, která provozuje největší světovou platformu pro přepravu osob. Na základě ceny akcií Uberu ve výši 74,60 USD v pátek při uzavření burzy se nyní jedná o největší pozici společnosti Pershing v hodnotě 2,2 miliardy USD.Ackman se domnívá, že Uber se obchoduje se slevou oproti své vnitřní hodnotě, ale já si myslím, že akcie by mohly v dlouhodobém horizontu přinést výrazný růst z jiného důvodu – autonomních vozidel, která mají potenciál změnit ekonomiku společnosti.Uber si cení příležitost autonomních vozidel na 1 bilion dolarů.Uber každý měsíc obslouží více než 171 milionů lidí v rámci svých služeb přepravy, rozvozu jídla a komerční nákladní dopravy. V průběhu roku 2024 společnost přijala rekordní objem hrubých rezervací ve výši 162,7 miliardy dolarů ve všech třech segmentech – což je částka, která představuje plnou částku, kterou zákazníci zaplatili za každou jízdu, objednávku jídla a komerční dodávku.Řidiči Uberu si v roce 2024 vydělali rekordních 72,5 miliardy dolarů, což byla největší část ze 162,7 miliardy dolarů hrubých rezervací. Po odečtení nákladů na řidiče a peněz zaplacených restauracím za objednávky jídla zůstalo společnosti Uber jen 43,9 miliardy dolarů příjmů.Pokud by tedy Uber dokázal eliminovat obrovské náklady na své řidiče, jeho příjmy by organicky vzrostly, protože by si ponechal větší část svých hrubých rezervací. Proto společnost aktivně usiluje o řešení autonomního řízení, a to nejen pro svou službu spolujízdy, ale také pro rozvoz jídla a nákladní dopravu.Část nákladů na řidiče by samozřejmě nahradily poplatky odváděné společnostem provozujícím autonomní vozidla v rámci její sítě, takže Uber nemůže tyto náklady zcela eliminovat. Samořízená vozidla však mohou fungovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, s malými průběžnými náklady, takže na tom budou z finančního hlediska stále výrazně lépe.Uber by si také mohl koupit flotilu autonomních vozidel a sám je provozovat, což znamená, že by mohl mít v kapse celou hrubou rezervaci z každé jízdy. Očekává se, že společnost Tesla bude prodávat své robotické taxi Cybercab za cenu kolem 30 000 USD, což by mohla být atraktivní možnost. Znamenalo by to však velkou změnu obchodního modelu společnosti Uber, protože ta vždy spoléhala na to, že řidiči budou dodávat svá vlastní vozidla .Nicméně generální ředitel Uberu Dara Khosrowshahi si myslí, že autonomie představuje pro společnost jen v USA ohromující příležitost v hodnotě 1 bilionu dolarů.Partnerství s autonomními titány, jako jsou Waymo a Nvidia.Khosrowshahi říká, že Uber vynakládá obrovské množství organizační energie na realizaci své autonomní strategie, i když může trvat několik let, než budou samořízená auta široce dostupná. Společnost uzavřela partnerství s více než tuctem společností vyvíjejících autonomní řešení, včetně společností Waymo ze skupiny Alphabet, WeRide, Motional, Serve Robotics, a dokonce i Nvidia.Waymo má v tuto chvíli náskok, protože již nyní realizuje více než 150 000 placených autonomních jízd týdně ve Phoenixu, San Franciscu a Los Angeles . Ještě tento měsíc si budou moci zákazníci Uberu v Austinu přivolat autonomní Waymo a později v roce 2025 se partnerství rozšíří do Atlanty.Uber také spolupracuje se společností Serve Robotics, která letos uvede do provozu více než 2 000 autonomních robotů pro rozvoz jídla, kteří budou fungovat výhradně v rámci služby Uber Eats v některých částech Kalifornie a Texasu. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 začal Uber nabízet autonomní rozvoz jídla v Austinu a Dallasu prostřednictvím jiného partnera s názvem Avride.Dále je zajímavá dohoda, kterou Uber v lednu podepsal se společností Nvidia. Vzhledem k tomu, že Uber v loňském roce zprostředkoval více než 12 miliard jízd, má k dispozici hory užitečných dat, která by mohla být využita k trénování modelů umělé inteligence, na nichž je založena většina autonomního softwaru. Společnost chce využít platformu Cosmos a DGX Cloud společnosti Nvidia ke zpracování těchto dat a pomoci svým autonomním partnerům urychlit jejich cestu ke komercializaci.Čím rychleji budou autonomní vozidla široce nasazena, tím rychleji může Uber uvolnit významné úspory nákladů, o kterých jsem mluvil dříve. Navíc – a to je z mé strany jen spekulace – by Uber mohl odemknout nový zdroj příjmů tím, že by svým partnerům účtoval poplatky za využívání svých cenných dat.Ackman a Pershing Square by se mohli těšit z výrazného růstu akcií Uberu.Po odečtení provozních nákladů, jako je marketing a výzkum a vývoj, od tržeb Uberu ve výši 43,9 miliardy USD v roce 2024 zůstal společnosti čistý zisk ve výši 9,8 miliardy USD, což v přepočtu na akcii znamená 4,56 USD. To znamená, že poměr ceny k zisku akcií společnosti Uber činí 16,3, což je oproti poměru P/E technologického indexu Nasdaq-100 diskont o neuvěřitelných 51 %.Uber Technologies Z tohoto pohledu jsou akcie Uberu pozoruhodně levné, takže je snadné pochopit, proč si Ackman myslí, že jsou nyní výhodné. Společnost však v roce 2024 využila jednorázové daňové úlevy ve výši 5,7 miliardy dolarů, takže její skutečné zisky byly ve skutečnosti mnohem nižší. Podle konsensuální prognózy Wall Street by se totiž zisk na akcii společnosti Uber mohl letos snížit o 46 % na 2,44 USD, protože tyto výhody zmizí.To staví akcie Uberu na forwardový poměr P/E ve výši 30,5, což je však stále poměrně atraktivní. Pokud předpokládáme, že poměr P/E indexu Nasdaq-100 zůstane konstantní, musely by akcie v roce 2025 stoupnout o 10 %, jen aby se obchodovaly v souladu se svými velkými technologickými kolegy. Navíc Wall Street předpovídá společnosti Uber v roce 2026 růst zisku na akcii o 36 %, což pravděpodobně povede k ještě většímu růstu akcií ve střednědobém horizontu.Z důvodů, které jsem zdůraznil dříve, by však autonomní řízení mohlo být nejlepším důvodem, proč vlastnit akcie Uberu v dlouhodobém horizontu. Pokud se skutečně stane zadním větrem v hodnotě 1 bilionu USD, jak Khosrowshahi očekává, jsou akcie nyní pravděpodobně velmi podhodnocené.