Značky restaurací začínají využívat umělou inteligenci k zefektivnění stravovacích služeb – od drive-thru přes zázemí až po prediktivní objednávání pro spotřebitele.
Tato technologie zatím nedosáhla kritického množství ve velkých řetězcích, ale má potenciál automatizovat více úkolů a dát pracovníkům restaurací možnost smysluplnějšího kontaktu s hosty.
Analytici tvrdí, že klíčovým přínosem je potenciál zmírnit problémy s pracovní silou na stále napjatém trhu s nábory. Národní asociace restaurací předpovídá, že do konce roku 2023 přibude v tomto odvětví 500 000 pracovních míst, ale upozorňuje, že v současné době připadá na každé dvě volné pozice pouze jeden uchazeč o zaměstnání.
Společnost TD Cowen navíc odhaduje, že umělá inteligence s podporou hlasu může díky sugestivnímu prodeji zvýšit tržby až o 15 % a také zrychlit dobu obsluhy o 10 sekund.
Podle Andrewa Charlese, výkonného ředitele pro spotřebitele a restaurace ve společnosti TD Cowen, připomíná tento posun v odvětví nástup doručovacích služeb třetích stran před pěti lety, než se staly všudypřítomnými téměř u všech velkých provozovatelů restaurací.
„Někteří to zkoušeli, jiní o tom uvažujeme, většina to pilotovala,“ řekl o aplikacích třetích stran pro doručovací služby. „Myslím, že je zde jasná obdoba dnešní doby, kdy je to velmi podobné, a jak budeme pokračovat v dalším zavádění této technologie, uvidíte zde dominový efekt.“
Podle Charlese však stále existují překážky bránící širokému přijetí. Mnoho z těchto velkých restauračních řetězců musí získat franšízanty. Jazykové bariéry a nuance v jídelním lístku mohou přidat do procesu objednávání složitost, kterou umělá inteligence nemusí být schopna zvládnout.
Mezitím již začala vlna pilotních programů.
Minulý měsíc mateřská společnost Carl’s Jr. a Hardee’s CKE oznámila, že hodlá spustit integraci AI po celé zemi prostřednictvím partnerství se společnostmi Presto a OpenCity AI.
Společnost Yum! Brands je v posledních letech lídrem ve využívání AI ke zlepšení provozu, včetně akvizice společnosti Dragontail v roce 2021, jejímž cílem je zefektivnit přípravu a rozvoz jídel. Tato technologie, která automatizuje chod kuchyně, dispečink řidičů a sledování objednávek zákazníků, se používá v 1 000 provozovnách Pizza Hut v USA a v dalších téměř 3 000 po celém světě. Společnost se na umělou inteligenci spoléhá také v modulu doporučeného objednávání, který informuje manažery o tom, kolik produktů mají týdně objednat.
Společnost McDonald’s zase v roce 2021 prodala společnost McD Tech Labs společnosti IBM a uzavřela strategické partnerství, které má pomoci zavést technologii AI do pásů drive-thru. Společnost McD Tech Labs, která byla dříve známá jako Apprente, než ji McDonald’s koupil, využívala AI k pochopení objednávek v drive-thru. Společnost McDonald’s zatím tuto technologii testovala na některých místech.
Společnost Del Taco rovněž používá hlasem aktivovanou umělou inteligenci pro objednávky v drive-thru, stejně jako společnost Wingstop pro objednávky zadané telefonicky.
Společnost Panera Bread rovněž investovala do této technologie v předních i zadních provozech. Spolupracuje s OpenCity AI na hlasových objednávkách v drive-thru a se společností Miso Robotics na zajištění kvality kávy a kontroly teploty pro zvýšení konzistence výrobků.
Pro společnost Panera je to otázka: „Jak přesuneme naše lidi k vyšší hodnotě a kvalitě zážitků pro hosty,“ řekl digitální ředitel George Hanson. „Ať už stráví více času přípravou jídla a kontrolou kvality, nebo osobní interakcí,“ řekl Hanson v rozhovoru pro CNBC.
„Může to být třeba jen to, že se zastavíte v jídelně a zeptáte se jich, jak jim chutná jídlo nebo jestli mají místo u stolu pro autobus lidí – prostě tyto vřelé interakce. To považujeme za vyšší hodnotu.“
Chipotle, technologický lídr v oblasti restaurací, také spolupracuje se společností Miso Robotics a představil Chippyho, svého robotického výrobce brambůrků, který je v současné době nainstalován a vaří brambůrky v restauraci ve Fountain Valley v Kalifornii. Pomocí umělé inteligence byl Chippy vycvičen k tomu, aby znovu připravil přesný recept na brambůrky této značky se solí a čerstvou limetkovou šťávou. Další iterace Chippyho bude určovat i množství brambůrků, které je třeba vyrobit.
Společnost také implementovala AI do své aplikace, aby zavedla sugestivní objednávání, a využívá kamerové systémy ve své testovací kuchyni Cultivate Center, které poskytují údaje o množství potřebných výrobků v reálném čase na základě objemu zákazníků, aby byla více prediktivní a méně reaktivní.
Ředitel pro zákazníky a technologie Curt Garner řekl CNBC, že doufá, že AI a robotika posílí a zlepší lidské zkušenosti v restauracích společnosti.
„Pomáhá členům posádky, manažerům, týmu přizpůsobit se současnému prostředí jako nástroj, ale nevyřazuje je z rovnice obsluhy našich hostů a chodu lodi,“ řekl.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky