Klíčové body
- Prodeje umění od žen dosáhly v roce 2023 nového maxima ve výši 825,8 milionu USD
- Celkově se jednalo o 13,8 % všech prodejů v předních aukčních domech, což je výrazný skok oproti 9,4% podílu v roce 2022.
- Mezi pozoruhodné ultra-současné umělkyně patří britská umělkyně Jadé Fadojutimi
K tomuto růstu přispěl rostoucí počet děl, která přicházejí do aukcí. Celkově se jednalo o 13,8 % všech prodejů v předních aukčních domech, což je výrazný skok oproti 9,4% podílu v roce 2022. Přestože tyto údaje značně zaostávají za prodejem umění mužů, vzbudily optimismus, že ženy se ve světě umění postupně prosazují.
Ponoření se do údajů, které zahrnují různé kategorie umělců, od starých mistrů až po ultra-současnost, odhaluje zajímavý trend: průměrná cena za umělecké dílo od ženy byla v roce 2023 zaznamenána na 215 776 U$, což je výrazně méně než u děl od mužů, a to 298 520 U$. Tento rozdíl se však výrazně snížil, a to z 81 % v roce 2022 na 37 % v roce 2023. Společnost ArtTactic ve své třetí výroční zprávě o ženách umělkyních zaznamenala tyto údaje jako pozitivní posun směrem k genderové paritě na trhu s uměním a ujistila: “Silné ekonomické výsledky žen umělkyň v aukcích v posledních letech by mohly působit jako další katalyzátor směrem k genderové paritě na trhu s uměním.”
Nejvýraznější známky posunu směrem k genderové paritě byly zjištěny mezi umělci mladšími 30 let, které ArtTactic označil za “ultra-současné”. Umělkyně z této kategorie, čítající rekordní počet 61 umělkyň, se na prodeji všech ultra-současných děl podílely téměř 70 %. Také cena, za kterou byla jejich díla pořízena, byla v průměru vyšší než cena jejich mužských protějšků. Průměrná cena uměleckého díla ultra-současné umělkyně činila 115 832 USD, což je výrazně více než průměr 39 908 USD u děl ultra-současných mužů.

Mezi pozoruhodné ultra-současné umělkyně patří britská umělkyně Jadé Fadojutimi, jejíž díla nashromáždila v roce 2023 tržby ve výši téměř 9 milionů USD, a Michaela Yearwood-Dan, jejíž tržby dosáhly 2,7 milionu USD.
Poválečné umělkyně, definované jako umělkyně narozené mezi lety 1910 a 1929, rovněž vykazovaly sílu tohoto vzestupného trendu. Celkové aukční prodeje těchto umělkyň dosáhly v roce 2023 rekordních 359,8 milionu USD, což je o 29 % více než v předchozím roce. Průměrná cena jejich děl rovněž ukázala výrazný nepoměr: díla umělkyň této generace dosáhla v průměru 564 839 USD, což je přesně dvojnásobek hodnoty u mužů, která činila 282 455 USD. Tento rozdíl je od roku 2018 trvale vychýlen ve prospěch žen.
Lyndsay Dewarová, vedoucí analytického oddělení společnosti ArtTactic, vysvětlila dominantní podíl poválečných umělkyň v této kategorii, do níž patří uznávané umělkyně jako Yayoi Kusama, Joan Mitchellová, Louise Bourgeoisová a Agnes Martinová, jako důsledek pomalejších prodejů špičkových mužských umělců, jako jsou Andy Warhol, Cy Twombly a Lucian Freud, v loňském roce. “Mnoho umělkyň, které považujeme za ‘blue-chip’, spadá do poválečného období, kterému v loňském roce dominovaly ženy,” řekla.
Výkony poválečných žen v roce 2023 podtrhly rekordní prodeje, jako například obraz Louise Bourgeois Spider z roku 1996, který v květnu v Sotheby’s vynesl 30 milionů dolarů. Tento prodej nejenže se dostal na první místo v žebříčku umělkyň toho roku, ale také stanovil aukční rekord pro umělkyni a pro Evropanku. Další pozoruhodný rekord padl, když se obraz Grey Stone II, 1961 od Agnes Martinové prodal za 16 milionů USD na listopadové večerní aukci Sotheby’s.

Společnost ArtTactic ve své analýze podrobně prozkoumala více než 15 000 položek děl více než 2 400 umělkyň prodaných v letech 2018 až 2023 v předních aukčních domech v New Yorku, Londýně, Hongkongu, Paříži, Miláně, Las Vegas, Šanghaji a Singapuru.
V kategorii “mladých současných” umělců ve věku 30 až 45 let tvořily ženy 38,4 % všech prodejů, což je mírný pokles oproti jejich 40,6% podílu v předchozím roce. Znamená to však celkový nárůst oproti 32,4 % v roce 2021, což naznačuje vzestupnou tendenci zastoupení žen-umělkyň v této kategorii, které v roce 2023 činilo 36,6 %, což je nárůst oproti 24,3 % v roce 2018.
Mezi umělkyně této generace patří Caroline Walker, Lucy Bull, Shara Hughes a Avery Singer, jejíž dílo bez názvu z roku 2016 dosáhlo nejvyšší ceny mezi ženami v této kategorii, když se na květnové aukci Christie’s v Hongkongu prodalo za 3,3 milionu USD.
Tito mladí současní umělci si podle Dewara nemusí vést tak dobře jako jejich ultra-současní kolegové kvůli čerstvosti na trhu. “Protože nejsou tak známí, bude zde větší konkurence, zatímco ta starší-mladší generace má více příznivců a aukční historii,” vysvětlila. Údaje nicméně odhalují povzbudivý trend zvyšování zastoupení a výkonnosti umělkyň napříč kategoriemi a generacemi na světovém trhu s uměním.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky