Naučit se efektivně řídit tým jako nový manažer neznamená skočit do práce a doufat, že budete mít stejné štěstí jako předtím. Jedná se o novou skupinu lidí s novými očekáváními a styly práce. Proto se budete muset přizpůsobit, abyste jako nový manažer prosperovali. To není obtížné, pokud jste ochotni se před svým prvním dnem trochu připravit.
Ačkoli je pro všechny úspěšné manažery vyžadována široká škála znalostí, dovedností a očekávání, nenechte se zahltit a nenechte se ovlivnit vnitřním kritikem. Nezapomeňte, že jste byli do této role vybráni, protože vám ostatní důvěřují. Nyní musíte ukázat, jak dokážete jako nový vedoucí efektivně řídit tým. Zhluboka se nadechněte a začněte se základy, na kterých pak můžete stavět. Časem vaše odborné znalosti a úspěchy exponenciálně porostou.
Abyste mohli začít, přinášíme vám několik tipů, jak můžete jako nový vedoucí efektivně řídit tým.
1. Poznejte rozdíly
Řízení a vedení jsou dvě různé role. Zjednodušeně řečeno, manažer dohlíží na provoz, projekty a lidi, zatímco vedoucí pracovník řídí vizi. Lidé v řídící funkci si mnohokrát tyto pojmy pletou a zaměřují se na oblasti, ve kterých se cítí nejlépe. To bohužel může vést k neangažovanosti a frustraci v týmu.
Mít vedoucího, který je velmi orientovaný na úkoly, je ideální pro řízení týmů směrem k cílům a udržování procesů a projektů v chodu. Vedení však zahrnuje hluboce lidský prvek, pochopení toho, jak členové vašeho týmu nejlépe pracují, a vytvoření kultury a prostředí, které je vybízí k dosahování skvělých výsledků.
Měli byste se tedy zaměřit na řízení, nebo na vedení? Upřímně řečeno, měli byste se snažit být úspěšní v obojím – a můžete. Naučit se efektivně řídit tým jako nový manažer vyžaduje, abyste je připravili na úspěch a zároveň je inspirovali k následování vašeho vedení.
2. Připravte se na úspěch

Před přijetím nového týmu se chcete připravit na úspěch. Vytvořte si plán, jak sdílet a demonstrovat svůj styl vedení, očekávání od týmu a přístup k práci. I když se váš styl vedení musí přizpůsobovat okolnostem a interakcím v týmu, budete chtít být konzistentní se svým přirozeným stylem, aby se členové týmu mohli odpovídajícím způsobem přizpůsobit.
Kromě toho budete chtít hned na začátku jasně vyjádřit svá očekávání a styl práce. Jak často budete pořádat porady? Máte politiku otevřených dveří, preferovanou frekvenci a komunikační kanály, kadenci zpráv a individuálních schůzek? Tyto důležité prvky očekávání a stylu práce by měly být stanoveny hned na začátku.
Zorganizování a sdílení toho, jak můžete všichni společně nejlépe pracovat, vás nejen připraví na úspěch, ale také vytvoří transparentnost, která je nutná k tomu, aby se členové týmu s vámi jako se svým manažerem cítili dobře. A stanovení plánu úspěchu – se společným očekáváním, že možná budete potřebovat změnu – zvyšuje důvěru a produktivitu.
3. Poskytněte svému týmu vizi
Pokud nevíte, kam směřujete, je těžké do tohoto vlaku nastoupit. Mít vizi je klíčem k produktivitě a konsensu. Budete potřebovat „severní hvězdu“, která bude řídit, jak úsilí vašeho týmu přispívá k celkovému cíli organizace a pozitivně ovlivňuje hospodářský výsledek. Zatímco vy máte správu své vize, tým, který se podílel na návrhu kolektivní severní hvězdy, má větší podíl na hře.
Začněte správnou nohou tím, že uspořádáte společný brainstorming, abyste vykrystalizovali svou vizi. Je to skvělý způsob, jak zapojit všechny od začátku a dát vám šanci vidět jejich osobnosti a preference v akci. Jakmile bude vize realizována, dohodněte se, že bude sloužit ke sladění směru a měření produktivity a výkonnosti.
Když se členové týmu mohou vyjádřit k vizi a způsobu její realizace, je pravděpodobnější, že přijmou odpovědnost a konstruktivní zpětnou vazbu. Nezapomeňte, že nyní mají zájem na vašem i jejich úspěchu. Tím, že se podíleli na návrhu vize, tedy také nastínili standardy, podle kterých budou hodnoceni. To vám značně usnadní rozhodování, sestavování rozpočtu a hodnocení.
4. Nebojte se dělat obtížná rozhodnutí

Tým, který zdědíte, nemusí být funkční nebo nemusí vyhovovat vašemu stylu řízení. To může vyžadovat, abyste učinili obtížná rozhodnutí, jako je například povýšení, přeložení nebo ukončení pracovního poměru členů týmu. Než tak ale učiníte, věnujte čas jejich poznávání, pochopení jejich silných stránek a přezkoumání jejich dosavadní výkonnosti. Je spravedlivé, abyste jim dali šanci přizpůsobit se vám jako svému manažerovi a prokázat jejich schopnost se prosadit a přispět. Pokud to nedokážou, možná je budete muset zařadit do PIP
Jednou z věcí, které byste nikdy neměli dělat, je vyhýbat se obtížným rozhovorům. Pokud víte, že vám někdo nebude vyhovovat nebo že jeho výkon či styl chování narušuje produktivitu, dejte mu to najevo. Včasné přijetí obtížného rozhodnutí nejen posílí váš záměr upřednostnit produktivitu, ale také zlepší pohodu a produktivitu vašeho týmu.
5. Využijte silné stránky každého
Jakmile svůj tým poznáte nebo si ho vytvoříte ke své spokojenosti, využijte jeho silné stránky naplno. Umět efektivně řídit tým jako nový manažer vyžaduje, abyste je zaujali a nadchli pro jejich práci. A když mohou denně přispívat a využívat své silné stránky, připravujete všechny na úspěch.
Naopak nutit lidi, aby ze slabých stránek udělali silné, je obrovská chyba a ztráta času. V konečném důsledku to povede k frustraci, neangažovanosti a s největší pravděpodobností k úbytku pracovníků. Když však využijete jejich vrozené schopnosti, uvidíte, že zazáří. Jejich zaměstnaný talent se promítne do úžasných výsledků pro všechny zúčastněné.
I když si nemůžete dovolit luxus dělat celý den vše, co vás baví, měli byste většinu dne strávit využíváním svých silných stránek. Totéž by mělo platit i pro váš tým.
6. Buďte k dispozici a naslouchejte

Kdysi jsem pracoval pro manažera, který byl vždy k dispozici, aby se mnou strávil čas, když jsem ho o to požádal. Problém byl v tom, že nikdy nenaslouchal. Takže i čas, který jsme spolu strávili – a o kterém jsem doufal, že bude neuvěřitelně cenný – byl promarněným časem. Měl svůj program a já jsem vždycky poznal, že je pohlcen přemýšlením o svých plánech oproti mým slovům.
Pamatujte, že není vždy snadné přijít za svým nadřízeným s problémem a požádat ho o radu. Pro mnohé je to známka slabosti. Pravdou však je, že je to známka síly. Proto zatleskejte jejich odvaze a buďte skutečně přítomni, abyste si vyslechli jejich názory, nápady a obavy.
Pokud za vámi člen týmu přijde s problémem, zachovejte si otevřenou mysl. Ano, máte plán a program, kam jako jednotka směřujete, ale jejich obavy a nápady jsou nesmírně cenné a mohou být svorníkem při změně výsledků a směřování k lepšímu.
7. Budujte důvěru prostřednictvím otevřené komunikace
Při prvním setkání s týmem se podělte o své nadšení a zázemí. Dejte každému členovi příležitost, aby se podělil o své názory. Budování důvěry je rozhodující pro to, aby se váš tým vyvinul v soudržný celek, který dobře spolupracuje a vzájemně se respektuje.
V procesu změny vedení vyžaduje úspěch důvěru, transparentnost a komunikaci, abyste se mohli přizpůsobit a prosperovat. Vžijte se do jejich situace a zvažte, jak na ně tato změna působí. Co můžete udělat pro to, aby byl tento proces hladší a abyste si vybudovali jejich důvěru? Jak efektivně řídit tým jako nový manažer? Jak z nich můžete dostat to nejlepší?
Někdy vám položení těchto otázek může přinést odpovědi, které potřebujete k úspěchu.
8. Rozvíjejte své manažerské dovednosti

Koordinace, organizování, plánování, určování priorit a delegování jsou jen některé způsoby, jak můžete jako nový manažer efektivně řídit tým. Jedná se však o konkrétní snadno měřitelné dovednosti, které je také poměrně snadné se naučit a zavést. Nejlepší manažeři vědí, že rozvíjení a zdokonalování interpersonálních dovedností a dovedností v oblasti chování umožňuje dlouhodobý úspěch jim samotným i jejich týmu, zejména pokud jsou vhodně modelovány, a pomáhá členům vašeho týmu v jejich profesním rozvoji.
Skvělým začátkem je otevřený rozhovor o tom, co se očekává, pokud jde o emoční a kulturní inteligenci, a učení se, jak aktivně řešit konflikty a krize. Musíte se však také řídit tím, co děláte. Pomozte svému týmu vidět, že osobní a profesní rozvoj je pro vás prioritou, tím, že sami nastavíte laťku vysoko.
Závěrečné myšlenky
Vědět, jak můžete jako nový manažer efektivně řídit tým, je poněkud subjektivní, ale není to žádná raketová věda. Přesto je třeba brát svou roli manažera vážně.
Příliš mnoho manažerů usíná na vavřínech, ignoruje varovné signály, nesnáší transparentnost a vůbec se vyhýbá vedení. Nenechte se chytit do této pasti. Místo toho se odhodlejte k činům a zasaďte se o svůj osobní úspěch. Budete efektivní a úspěšní, pokud začnete s plánem a zapojíte svůj tým do vytváření vize a společných očekávání.
Jakmile je stanovíte, můžete se pustit do procesu navrhování plánu, jak této vize dosáhnout, přidělovat cíle těm, kteří mají související silné stránky, a vyvíjet a realizovat strategii průběžného osobního a profesního rozvoje. Skvělí manažeři vědí, jak důležité je zdokonalovat své manažerské dovednosti a současně rozvíjet své vůdčí schopnosti.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























