Studenti vysokých škol, kteří chtějí zkusit rozjet podnikání, tak mají na dosah ruky připravenou zákaznickou základnu a marketingovou platformu.
Platformy sociálních médií si tento potenciál uvědomují a zavádějí nástroje pro obchodování. Pinterest a Facebook byly jedny z prvních, které spustily funkce pro nakupování/tržiště, a Instagram je následoval o několik let později, což malým podnikům dává možnost oslovit miliony – a v některých případech i miliardy – uživatelů. To změnilo pravidla hry pro začínající podniky.
V srpnu TikTok oznámil partnerství se společností Shopify, v rámci kterého mohou obchodníci Shopify, kteří mají účet TikTok for Business, přidat do svých profilů kartu s nákupy. Mezi prvními uživateli, kteří vyzkoušeli novou nákupní funkci TikToku, byla hvězda reality show Kylie Jennerová, která ji využila k prodeji svých kosmetických produktů Kylie Cosmetics svým 37 milionům sledujících.
„Svůj byznys jsem vybudovala na sociálních sítích; tam moji fanoušci chodí jako první hledat, co je nového od Kylie Cosmetics,“ uvedla Jennerová v prohlášení.
A to platí i pro vysokoškoláky: Vaši přátelé vás už na sociálních sítích sledují, aby měli přehled o tom, co je u vás nového, takže pokud rozjíždíte podnikání, čekají, až se o tom dozvědí. Díky tomu je mnohem snazší a levnější začít podnikat. Nemusíte vytvářet marketingový plán ani vynakládat tisíce na reklamu.
A když si uvědomíte, že Facebook má měsíčně téměř 3 miliardy uživatelů, TikTok a Instagram po jedné miliardě a Pinterest 444 milionů uživatelů, je potenciál růstu vašeho podnikání obrovský.
Instagram má v současné době ve své aplikaci více než 200 milionů firemních účtů. A téměř polovina dotázaných uživatelů Instagramu
Kerisa Masonová, studentka prvního ročníku Baruch College, začala na Instagramu podnikat v oblasti zakázkové tvorby. Podnikání zahájila během pandemie.

Veškeré její obchody pocházejí ze sociálních médií. Masonové se líbí přidání Instagram Reels
„Instagram je způsob, jak mohu sdílet své umění s přáteli i cizími lidmi a zároveň pracovat s algoritmem a rozšiřovat své podnikání,“ řekla. „Inspiroval mě k tomu hlavně TikTok a přátelé, kteří mě k tomu povzbuzovali.“
Alexis Larreateguiová, čerstvá absolventka SUNY Plattsburgh, spustila na Instagramu své podnikání v oblasti veganské péče o pleť. Před několika lety zjistila, že nedokáže vyslovit některé složky v produktech péče o pleť. Poté, co provedla průzkum a zjistila, jak škodlivé jsou pro její pleť, se Larreateguiová poohlédla po ekologičtějších prostředcích. Protože začala podnikat na vysoké škole, chápe i problémy, se kterými se studenti mohou při nakupování produktů potýkat.
„Celým mým posláním bylo poskytnout lidem dostupnost a cenovou dostupnost. Pokud jsou jako já, byli na vysoké škole a hledají alternativu k mainstreamovým značkám – aby měli něco, co by bylo za rozumnou cenu,“ vysvětlila.
Kromě oslovení vlastních přátel na sociálních sítích pomáhají tyto platformy také dalším sledujícím a firmám objevit vás a vaše produkty.
Instagram nedávno představil nové nástroje, které podpoří tvůrce obsahu a značky a usnadní jim objevování a spolupráci s jinými značkami. Mezi novými funkcemi, které budou zavedeny, může být nejdůležitější možnost najít nejlepší tvůrce pro kampaně značek pomocí jedinečných filtrů. Spolupráce s jinými značkami může podnikům pomoci získat více sledujících a zviditelnit jméno značky.
„Instagram mi pomáhá získat širší publikum. Je to snadná platforma pro komunikaci se zákazníky a spolupracovníky,“ řekl Larreateguiová. „Spolupracovala jsem s 5 až 10 značkami a nešlo o nic velkého, jen o dárky, kde se objevovaly naše výrobky, nebo o vzájemnou propagaci na naší stránce.“
87 % dotázaných lidí uvedlo, že po zobrazení informací o produktech na Instagramu podnikli nějaké kroky, například sledovali značku nebo provedli nákup online.

Když vysokoškoláci na vysoké škole rozjíždějí podnikání, je důležité, kam se bude ubírat po ukončení studia; zda se stane vedlejším přivýdělkem, nebo hlavním zdrojem příjmů.
Ceny se liší, ale Masonová může za jeden svůj kousek vydělat až 45 dolarů. Své podnikání považuje za vedlejší činnost a bude v něm pokračovat i po ukončení studia.
„Mám pocit, že se moje podnikání stane druhým zdrojem příjmů,“ řekla Masonová. „Chci mít svou kariéru a pak je moje podnikání něco, co bych dělala pro zábavu, ale zároveň mi to vydělává peníze.“
Larreateguová také považuje své podnikání za vedlejší přivýdělek, ale chce, aby se rozrostlo a více se propojilo s dalšími značkami. Každý měsíc je jiný, ale za jeden měsíc si vydělala až 300 dolarů.
Máte zájem o založení vlastního podniku?
„Řekla bych, že stačí začít,“ řekla Chantel Richardsonová, která provozuje poradenskou firmu a používá několik sociálních aplikací. „Jděte ven a učte se, [protože] žijeme v generaci, kde je všechno snadno dostupné, takže mám pocit, že pokud to chcete, jděte ven a získejte to.“
Mukund Iyengar, profesor na Stevensově technologickém institutu, který také vede několik programů zaměřených na rozjezd studentských start-upů, říká, že vysoká škola je ideálním místem pro neotřelé myšlení a vytváření neotřelých a zvláštních nápadů.
„Vysoká škola je časem, kdy můžete být nejambicióznější, jaký kdy v životě můžete mít, protože opravdu nemáte co ztratit,“ řekl Iyengar.
Mějte nabídku hodnot

Melinda Emersonová, autorka, odbornice na malé podniky a marketingová poradkyně známá jako SmallBizLady, říká, že klíčem k založení podniku je mít tzv. hodnotovou nabídku.
„Musíte mít ve svém podnikání něco, co není snadno napodobitelné vaším konkurentem,“ řekla Emersonová. „Vymyslete něco, co je jedinečné – něco, díky čemu se vaši zákazníci budou cítit výjimečně, protože jde o vytvoření úžasné zákaznické zkušenosti.“
Proveďte průzkum konkurence.
Larreateguová doporučuje vyhledat na YouTube videa „jak na to“ a podívat se, co udělali jiní lidé. Zjistěte, jaké další produkty existují, jak je tito tvůrci prodávají a jaké platformy používají.
„Když jsem se rozhodovala, jak nastavit svou značku, trápila jsem se, ale poté, co jsem vyhledala [videa], mi lidé ukázali, že bych měla vytvořit určitou estetiku a dodržovat barevné schéma,“ řekla.
Na vysoké škole absolvujte kurz podnikání
Masonová si myslí, že absolvování kurzu vybaví studenty většími znalostmi o aspektech vedení podniku.
„Pokud máte nápad na podnikání, bylo by dobré mít vzdělávací stránku, abyste maximalizovali dosah, který [máte],“ řekla.
Proveďte testování produktu a získejte zpětnou vazbu
Emersonová ví, že existují různé důvody, proč lidé nakupují, a testování je zásadní.
„Když něco uvedete poprvé, lidem se to nemusí líbit, takže to možná budete muset předělat a uvést to znovu,“ řekla. „Získejte zpětnou vazbu od cizích lidí a sociální média jsou snadný způsob, jak to udělat.“
Nejprve si vyberte jednu platformu

Mike Allton, vedoucí strategických partnerství ve společnosti Agorapulse, která vyrábí nástroje pro správu sociálních médií, říká, že by se podniky měly zpočátku zaměřit na jednu platformu.
„Moje rada zní: vyberte si jednu platformu a věnujte se jí, dokud nezaznamenáte úspěch,“ řekl Allton. „Jakmile zaznamenáte úspěch – a musíte vědět, co to [pro vás] znamená; jakmile se dostanete do tohoto bodu, pak co nejdříve rozšiřte své působení na další platformy a diverzifikujte svou platformu.“
Najděte si mentora
Allton si myslí, že je důležité si o projektu, který se chystáte rozjet, s někým promluvit.
„Nebude to odborník na všechno, takže zjistěte, kdo vám věnuje svůj čas a odborné znalosti, a zjistěte, jaké jsou jeho silné stránky,“ řekl.
Richardson věří, že je důležité jít za svými sny a vynaložit na to úsilí.
„Jsme v generaci, kdy je vše snadno dostupné, takže pokud to chcete, jděte a získejte to,“ vysvětlila.
Ale nechoďte za svými sny jen tak naslepo.
„Sněte s otevřenýma očima,“ řekla Iyengarová. „Lidé, kteří sní s otevřenýma očima, mají tendenci s [problémem] něco dělat.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























