Rodina malých proudových letadel A220, kterou získala od společnosti Bombardier, získává na popularitě a rodina A320neo využívá špatné pověsti a technických nedostatků letounu 737 MAX k získání podílu na trhu.
V pondělí evropský výrobce letadel oznámil silnou objednávkovou a dodací aktivitu za měsíc prosinec. To je dobrou předzvěstí pro výsledky společnosti Airbus za čtvrté čtvrtletí, které společnost oznámí příští měsíc. Airbus má skvělou pozici, aby na úspěchy z roku 2021 navázal i v roce 2022.
Překonání celoročního cíle dodávek
V roce 2020 dodal Airbus 566 komerčních letadel – meziročně o 34 % méně -, protože pandemie COVID-19 způsobila, že mnoho leteckých společností omezilo své krátkodobé kapitálové výdaje. Loni v únoru výrobce letadel předpokládal, že v roce 2021 dodá podobný počet letadel.

V červenci Airbus zvýšil svůj celoroční odhad dodávek na 600 letadel, což odráží oživení poptávky po letecké dopravě na mnoha klíčových trzích. Přesto za prvních 11 měsíců roku 2021 dodal pouze 518 letadel, takže měsíc před koncem roku 2021 výrazně zaostal za svým aktualizovaným cílem.
Investoři však neměli důvod k obavám. Po svém typickém vzoru Airbus na konci roku výrazně zrychlil svou dodavatelskou aktivitu. V prosinci společnost předala 93 komerčních letadel, z toho 30 v posledních pěti dnech měsíce. Tím se celkový počet dodávek za celý rok zvýšil na 611: o 8 % oproti roku 2020. Prudký nárůst dodávek na konci roku pravděpodobně umožnil Airbusu v minulém čtvrtletí generovat silné peněžní toky.
Jako obvykle tvořila drtivou většinu produkce Airbusu rodina A320, která v roce 2021 dodala 483 letadel. Dodávky letounů A220 dosáhly nového rekordu 50 kusů. Pokud jde o w ide-bodies, Airbus dodal 18 letadel A330, 55 letadel A350 a posledních pět jumbo jetů A380.

Silná aktivita i v oblasti objednávek
Společnost Airbus minulý měsíc rovněž zaznamenala působivá čísla objednávek. Výrobce letadel zaznamenal v prosinci 161 hrubých objednávek na komerční letadla a 139 objednávek po odečtení zrušených objednávek. Za celý rok tak dosáhl úctyhodného počtu 507 čistých objednávek, což znamená pozoruhodný počet 7 082 nevyřízených objednávek: dost na to, aby pokryl většinu plánované produkce Airbusu až do roku 2030.
Většina prosincových objednávek společnosti Airbus pochází z dokončení dopisu o záměru podepsaného s gigantem Air Lease v listopadu. Společnost Air Lease nakonec závazně objednala 116 letadel: o pět více, než se původně plánovalo. Většinu zbývajících prosincových objednávek Airbusu tvořila dohoda se společností Aviation Capital Group na 40 letadel rodiny A320neo, která byla oznámena koncem minulého měsíce.
Oživení by mělo pokračovat i v roce 2022
Airbus má již na letošní rok připraveno mnoho objednávek. V pondělí například oznámil, že nová leasingová společnost Azorra souhlasila s nákupem 20 letadel A220. Společnost Aviation Capital Group podepsala v prosinci memorandum o porozumění na 20 letounů A220. Kromě toho si společnosti Air France-KLM a Qantas minulý měsíc vybraly Airbus pro významné iniciativy v oblasti obnovy letadlového parku. Společně plánují zadat pevné objednávky na 140 letadel a dalších 154 opcí a nákupních práv.

V současné době činí počet nevyřízených objednávek na letadla rodiny A320 více než 5 800. Aby Airbus tuto poptávku uspokojil, plánuje do druhého čtvrtletí roku 2023 zvýšit výrobu na 64 kusů měsíčně – tedy více než 700 kusů ročně. To samo o sobě znamená velké zvýšení výroby v letošním roce. Airbus rovněž hodlá zvýšit výrobu letounů A220 na rekordní úroveň šesti kusů měsíčně na začátku roku 2022.
Stručně řečeno, Airbus může s jistotou zvýšit výrobu v roce 2022 a v dalších letech na základě stávajícího počtu nevyřízených objednávek. Společnost také neusíná na vavřínech: po útlumu během pandemie se aktivita v oblasti objednávek začíná zrychlovat. To by nakonec mohlo podpořit ještě větší zvýšení výroby v budoucnu. V důsledku toho by akcie Airbusu mohly v příštích několika letech dále růst.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























