Ještě v roce 2020, na začátku pandemie, se ikonický prodejce nápojů potýkal s problémy, protože lidé trávili více času doma – a obrovské množství míst, kde lidé běžně pijí limonády, bylo zavřeno.
Nyní, když se opět zvyšuje mobilita spotřebitelů a lidé častěji navštěvují restaurace, kina a obchody, zažívá Coca-Cola vítr v zádech. Společnost má větší podíl na trhu v kanálech mimo domov.
Ve čtvrtém čtvrtletí, které skončilo 31. prosince, vzrostly čisté tržby společnosti Coca-Cola meziročně o 10 % na přibližně 9,5 miliardy dolarů, zatímco zisk na akcii (EPS) vyskočil o 65 % na 0,56 dolaru na akcii. Nárůst vypadá ještě působivěji, když uvážíme, že čtvrté čtvrtletí mělo o šest dní méně než srovnatelné čtvrtletí roku 2020. Za celý rok 2021 vzrostly tržby o 17 % na 38,7 miliardy USD, zatímco zisk vzrostl o 26 % na 2,25 USD na akcii.
Zdroj: Unsplash.com
Nedávno skončené čtvrtletí bylo prvním, kdy prodej prostřednictvím kanálů mimo domov překročil úroveň roku 2019. Ceny účtované za nápoje Coca-Cola v místech mimo domov jsou vyšší než ceny, které obchody s potravinami účtují za nápoje určené (pravděpodobně) pro domácí spotřebu. Vedení společnosti skutečně zdůraznilo, že téměř veškerý růst tržeb ve 4. čtvrtletí byl výsledkem vyšších cen a kanálů, kde se nápoje prodávají. Spotřebitelé opět chodí častěji ven.
Společnost Coca-Cola zvýšila ceny svých výrobků, aby zohlednila rostoucí inflaci. Vyšší náklady na komodity pravděpodobně zůstanou společnosti Coca-Cola po celý rok 2022 a vedení společnosti očekává, že tyto zvýšené náklady budou představovat středně velký jednociferný procentní záporný vliv na náklady na prodané zboží. Společnost je opatrně optimistická, že bude schopna své vyšší náklady v roce 2022 přenést na spotřebitele. Zde je vyjádření generálního ředitele Jamese Quinceyho ke zvýšení cen v konferenčním hovoru, který následoval po zveřejnění výsledků:
Zdroj: Pexels.com
„Zastáváme názor, že musíme mít značky, které si zaslouží právo na stanovení ceny. A za druhé, opravdu nám nejde jen o to, abychom se promítli do ceny, ale abychom to dělali inteligentně, protože zatímco je snadné reagovat na inflaci zvýšením cen, je zřejmé, že v řadě zemí dojde ke stlačení reálných příjmů.“
Coca-Cola je celosvětový podnik a obyvatelé některých zemí mohou snížit své nákupy, pokud společnost neopatrně zvýší ceny. S ohledem na tuto skutečnost vedení společnosti předpovídá přibližný růst tržeb v roce 2022 ve výši 7,5 % a růst zisku na akcii o 9 %.
Co to může znamenat pro akcionáře společnosti Coca-Cola
Akcie společnosti Coca-Cola vzrostly od roku 2022 přibližně o 2 %. To je výrazně lepší než širší trh, který klesl o více než 7 %. Investoři možná předpokládají, že prodejce nápojů se svou dlouhou historií a silnou značkou bude schopen dosahovat dobrých výsledků i v současném ekonomickém prostředí. Rostou náklady na vše – od pracovní síly přes dopravu až po materiál. Pokud podniky nedokážou přimět spotřebitele, aby platili vyšší ceny, aniž by snížili spotřebu, zisky se sníží.
Zdroj: Pexels.com
Akcionáře může povzbudit, že vedení společnosti Coca-Cola přistupuje k cenové rovnici obezřetně a přesně. Nicméně vyvažování bude náročné a investoři by se měli připravit na další úpravy ze strany vedení v průběhu roku.
Ještě v roce 2020, na začátku pandemie, se ikonický prodejce nápojů potýkal s problémy, protože lidé trávili více času doma – a obrovské množství míst, kde lidé běžně pijí limonády, bylo zavřeno.Nyní, když se opět zvyšuje mobilita spotřebitelů a lidé častěji navštěvují restaurace, kina a obchody, zažívá Coca-Cola vítr v zádech. Společnost má větší podíl na trhu v kanálech mimo domov.Ve čtvrtém čtvrtletí, které skončilo 31. prosince, vzrostly čisté tržby společnosti Coca-Cola meziročně o 10 % na přibližně 9,5 miliardy dolarů, zatímco zisk na akcii vyskočil o 65 % na 0,56 dolaru na akcii. Nárůst vypadá ještě působivěji, když uvážíme, že čtvrté čtvrtletí mělo o šest dní méně než srovnatelné čtvrtletí roku 2020. Za celý rok 2021 vzrostly tržby o 17 % na 38,7 miliardy USD, zatímco zisk vzrostl o 26 % na 2,25 USD na akcii.Zdroj: Unsplash.comNedávno skončené čtvrtletí bylo prvním, kdy prodej prostřednictvím kanálů mimo domov překročil úroveň roku 2019. Ceny účtované za nápoje Coca-Cola v místech mimo domov jsou vyšší než ceny, které obchody s potravinami účtují za nápoje určené pro domácí spotřebu. Vedení společnosti skutečně zdůraznilo, že téměř veškerý růst tržeb ve 4. čtvrtletí byl výsledkem vyšších cen a kanálů, kde se nápoje prodávají. Spotřebitelé opět chodí častěji ven.Společnost Coca-Cola zvýšila ceny svých výrobků, aby zohlednila rostoucí inflaci. Vyšší náklady na komodity pravděpodobně zůstanou společnosti Coca-Cola po celý rok 2022 a vedení společnosti očekává, že tyto zvýšené náklady budou představovat středně velký jednociferný procentní záporný vliv na náklady na prodané zboží. Společnost je opatrně optimistická, že bude schopna své vyšší náklady v roce 2022 přenést na spotřebitele. Zde je vyjádření generálního ředitele Jamese Quinceyho ke zvýšení cen v konferenčním hovoru, který následoval po zveřejnění výsledků:Zdroj: Pexels.com„Zastáváme názor, že musíme mít značky, které si zaslouží právo na stanovení ceny. A za druhé, opravdu nám nejde jen o to, abychom se promítli do ceny, ale abychom to dělali inteligentně, protože zatímco je snadné reagovat na inflaci zvýšením cen, je zřejmé, že v řadě zemí dojde ke stlačení reálných příjmů.“Coca-Cola je celosvětový podnik a obyvatelé některých zemí mohou snížit své nákupy, pokud společnost neopatrně zvýší ceny. S ohledem na tuto skutečnost vedení společnosti předpovídá přibližný růst tržeb v roce 2022 ve výši 7,5 % a růst zisku na akcii o 9 %.Chcete využít této příležitosti?Co to může znamenat pro akcionáře společnosti Coca-ColaAkcie společnosti Coca-Cola vzrostly od roku 2022 přibližně o 2 %. To je výrazně lepší než širší trh, který klesl o více než 7 %. Investoři možná předpokládají, že prodejce nápojů se svou dlouhou historií a silnou značkou bude schopen dosahovat dobrých výsledků i v současném ekonomickém prostředí. Rostou náklady na vše – od pracovní síly přes dopravu až po materiál. Pokud podniky nedokážou přimět spotřebitele, aby platili vyšší ceny, aniž by snížili spotřebu, zisky se sníží.Zdroj: Pexels.comAkcionáře může povzbudit, že vedení společnosti Coca-Cola přistupuje k cenové rovnici obezřetně a přesně. Nicméně vyvažování bude náročné a investoři by se měli připravit na další úpravy ze strany vedení v průběhu roku.