A pro zlepšení kultury je důležité analyzovat detaily v celé organizaci.
Stojí to za to. Když zaměstnanci svobodně spolupracují, vzájemně se podporují a jejich práce má smysl, daří se jim. Pokud jsou však nespokojení cynici, kteří se cítí znehodnoceni, uzavřou se do sebe. Pro vedoucí pracovníky je výzvou zjistit, kdy je třeba firemní kulturu změnit – a pak ji uskutečnit. To není snadné. Dříve než se rozhodnete firemní kulturu změnit, vyžádejte si zpětnou vazbu od pracovníků.
„Musíte shromažďovat data a provádět průběžné průzkumy spokojenosti zaměstnanců,“ říká ML Hannay, konzultant v oblasti vedení a rozvoje týmů ve výslužbě z Portsmouthu ve státě New York.
Jak zapojit zaměstnance do změny firemní kultury?
Pátrejte po specifikách, jak zlepšit firemní kulturu
Vedoucí pracovníci mají tendenci považovat firemní kulturu za vznešený, zastřešující soubor aspirací. Pro zaměstnance je však nejdůležitější jejich každodenní zkušenost na pracovišti. Zeptejte se tedy zaměstnanců: „Co chcete vidět více nebo méně?“. Nechte jejich odpovědi, aby vás vedly k proměně kultury.
„Komunikace je často to hlavní, čeho chtějí více,“ řekl Hannay. „Tím, že budete reagovat na jejich podněty, třeba tím, že najdete více a lepších způsobů, jak s nimi komunikovat, rozvíjíte důvěru v proces a ve vedoucí tým.“
Získejte náhradníky
Chcete-li změnit firemní kulturu, získejte podporu klíčových vlivných osob v řadách zaměstnanců. Požádejte je, aby přesvědčili své spolupracovníky, aby změnu přijali.
„Chcete-li například vytvořit inovativnější kulturu, identifikujte ty lidi, které byste si naklonili – hvězdné pracovníky, kteří vykazují tuto část kultury – a odměňte a oceňte je,“ říká Glenn Lyday, hlavní konzultant společnosti Table Group, poradenské firmy se sídlem v kalifornském Lafayette. Ať slouží jako interní ambasadoři, kteří budou novou kulturu prodávat svým kolegům.
Vyrovnejte se s opozdilci v oblasti firemní kultury
Pokud se několik zaměstnanců brání změně firemní kultury, zjistěte proč. Vysvětlete jim důležitost změny a trvejte na tom, aby se zapojili do programu.
„Pokud máte výkonného jednotlivce, je velmi snadné smířit se s „geniálním blbcem“, který se odchyluje od nové kultury,“ řekl Lyday. „Pečlivě dbejte na to, aby žádný špatný herec“ nesabotoval transformaci kultury.

Měření pokroku
Jakmile se firemní kultura začne měnit, sledujte ji pomocí měřitelných milníků. Při hodnocení pokroku se opírejte o tvrdá data, nikoli o neoficiální důkazy.
„Jakmile začnete s kulturou hýbat, potřebujete k tomu metriky,“ říká Jamie Notter, spoluzakladatel společnosti Propel, poradenské firmy pro kulturu na pracovišti se sídlem ve Washingtonu.
Přemýšlejte strategicky
Když se zaměstnanců zeptáte na jejich názor, mohou říci, že chtějí veselejší a zábavnější pracoviště. Je v pořádku zlepšit interní náladu, ale snažte se jejich zpětnou vazbu spojit také s vnějšími tržními silami.
„Mnoho vedoucích pracovníků si vybírá kulturu, protože zní dobře,“ řekl Notter. „Lepší je vybrat kulturu proto, že vám pomůže porazit konkurenci nebo ohromit zákazníka skvělými, odlišujícími se službami.“
Prověřte zásady firemní kultury
Firemní kultura je výsledkem desítek zásad, pracovních postupů a vzorců chování, které se zakoření v zaměstnancích. Změna způsobu jejich práce může znamenat změnu dlouholetých zvyklostí.
„Většina vedoucích pracovníků si neuvědomuje všechny systémy a organizační struktury, které drží kulturu na místě,“ říká Dean Anderson, šéf poradenské firmy Being First z Duranga ve státě Colorado. Změnit kulturu znamená nahradit zastaralé postupy a prosazovat nové zásady, které usnadní změnu, o niž usilujete.
Zůstaňte v kurzu
Změna firemní kultury probíhá postupně. Projevte trpělivost, vydržte a vyhněte se příliš rychlému přechodu k další iniciativě.
„Kultura se mění postupně, po jednom rozhovoru,“ říká Anderson, spoluautor knihy „Beyond Change Management“.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























