Společnost Spotify Technology: Obavy o ziskovost nadále přetrvávají
Společnost Spotify Technology (SPOT) je největším poskytovatelem hudebních streamovacích služeb na světě a má více než 406 milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Z toho je 180 milionů aktivních prémiových předplatitelů.
Společnost Spotify, která zaujímá významnou pozici na rostoucím trhu, vykazuje některé výjimečné vlastnosti, například předvídatelnou cestu k růstu příjmů.
Nemohu však přehlédnout, že nízké marže čistého příjmu společnosti zhoršují investiční pozici akcií. Vyhlídky společnosti Spotify na ziskovost zůstávají příliš slabé, a to i přes konzistentní růst tržeb. Proto panuje značná nejistota ohledně schopnosti společnosti Spotify přinášet v budoucnu vysoké výnosy pro akcionáře.
Akcie společnosti Spotify výrazně zkorigovaly ze svých 52týdenních maxim na úrovni 387 USD, nicméně vzhledem k celkovým rizikům a nedostatku udržitelného růstu zisku by akcie mohly mít ještě prostor k poklesu. V souladu s tím mám na akcie neutrální názor.
Zdroj: Unsplash
Základna předplatitelů roste
Spotify zvítězilo nad ostatními konkurenčními službami pro streamování hudby díky své dostupnosti a přístupu k více platformám. Podle mého názoru je skutečnost, že ke službě Spotify lze přistupovat prakticky z jakéhokoli zařízení a operačního systému, nejvýznamnějším katalyzátorem růstu této platformy.
Dále se mi líbí streamování podporované reklamou, které platformě Spotify pomáhá přilákat potenciální budoucí předplatitele tím, že je seznámí s produktem ještě předtím, než za něj utratí jediný cent.
V důsledku toho se počet uživatelů platformy mezičtvrtletně velmi důsledně zvyšuje. Dokud budou nové MAU přicházet prostřednictvím obchodního modelu Spotify podporovaného reklamou, bude se základna předplatitelů postupně dále rozšiřovat. To se opět projevilo v nejnovějších výsledcích společnosti. Je však tempo růstu dostatečné?
Ve 4. čtvrtletí zaznamenala společnost Spotify nárůst prémiových předplatitelů o 16 % na 180 milionů. To znamená zpomalení oproti 19 % v minulém čtvrtletí a pravděpodobně to potvrzuje mé trvalé obavy, že se společnost blíží fázi zralosti.
Společnost uvedla, že Spotify testovala zkrácenou prázdninovou propagační kampaň pro svůj tarif Standard, která odklonila typickou sezónnost hrubého příjmu. Vzhledem k tomu se mohl růst počtu prémiových předplatitelů bez této propagační akce dále zpomalit, což je dále znepokojující.
Zdroj: Unsplash
Na jednu stranu oceňuji, že je velmi nepravděpodobné, že by předplatitelé Spotify přešli na jiné platformy, protože jakmile se člověk s platformou seznámí, včetně vytváření playlistů a sdílení hudby s přáteli, byla by změna platformy dost nepříjemná.
Na druhou stranu, pokud potenciál společnosti Spotify pro udržení růstu zisku v budoucnu spočívá v rychlém růstu počtu předplatitelů, nemusí to na základě výsledků za 4. čtvrtletí vypadat tak dobře.
Marže zůstávají nedostatečné
Navzdory vysoce kvalitním vlastnostem společnosti Spotify, pokud jde o předvídatelnost peněžních toků, zůstává hospodářský výsledek společnosti velmi nezajímavý. Ve 4. čtvrtletí dosáhla hrubá zisková marže společnosti Spotify 26,5 %, což představuje sekvenční pokles z 26,7 %.
Náklady na provoz zahrnují především autorské honoráře vyplácené umělcům a nahrávacím společnostem. Hrubé zisky proto zůstanou stlačené. Ze 712 milionů EUR hrubého zisku bylo 253 milionů EUR přiděleno na výzkum a vývoj, 340 milionů EUR na marketing a 126 milionů EUR na administrativní náklady. Ty činí 719 milionů eur a převažují nad hrubým ziskem.
Nejenže tedy není jisté, kdy a zda vůbec bude společnost dosahovat čistého zisku podle GAAP, ale je těžké říci, zda vůbec bude schopna vykázat solidní provozní zisk.
V každém případě by investoři neměli v dohledné době očekávat dividendu.
Zdroj: Unsplash
Názor Wall Street
Podle Wall Street má společnost Spotify Technology konsenzuální hodnocení „mírný nákup“ na základě 15 „kupovat“, šesti „držet“ a jednoho „prodat“, které jí bylo přiděleno v posledních třech měsících. Průměrná cílová cena společnosti Spotify na úrovni 247,81 USD znamená 62,7% potenciál růstu v příštích 12 měsících.
Závěr
Ačkoli Spotify vykazuje z pohledu investorů některé atraktivní vlastnosti, nezdá se, že by společnost měla jasný plán, jak dosáhnout udržitelných zisků – alespoň v krátkodobém horizontu. Z tohoto důvodu je poměrně nejisté, zda bude společnost schopna v budoucnu trvale vytvářet hodnotu pro akcionáře. Na společnost Spotify Technologies mám nadále neutrální názor.
Z toho je 180 milionů aktivních prémiových předplatitelů.Společnost Spotify, která zaujímá významnou pozici na rostoucím trhu, vykazuje některé výjimečné vlastnosti, například předvídatelnou cestu k růstu příjmů.Nemohu však přehlédnout, že nízké marže čistého příjmu společnosti zhoršují investiční pozici akcií. Vyhlídky společnosti Spotify na ziskovost zůstávají příliš slabé, a to i přes konzistentní růst tržeb. Proto panuje značná nejistota ohledně schopnosti společnosti Spotify přinášet v budoucnu vysoké výnosy pro akcionáře.Akcie společnosti Spotify výrazně zkorigovaly ze svých 52týdenních maxim na úrovni 387 USD, nicméně vzhledem k celkovým rizikům a nedostatku udržitelného růstu zisku by akcie mohly mít ještě prostor k poklesu. V souladu s tím mám na akcie neutrální názor.Zdroj: UnsplashZákladna předplatitelů rosteSpotify zvítězilo nad ostatními konkurenčními službami pro streamování hudby díky své dostupnosti a přístupu k více platformám. Podle mého názoru je skutečnost, že ke službě Spotify lze přistupovat prakticky z jakéhokoli zařízení a operačního systému, nejvýznamnějším katalyzátorem růstu této platformy.Dále se mi líbí streamování podporované reklamou, které platformě Spotify pomáhá přilákat potenciální budoucí předplatitele tím, že je seznámí s produktem ještě předtím, než za něj utratí jediný cent.Chcete využít této příležitosti?V důsledku toho se počet uživatelů platformy mezičtvrtletně velmi důsledně zvyšuje. Dokud budou nové MAU přicházet prostřednictvím obchodního modelu Spotify podporovaného reklamou, bude se základna předplatitelů postupně dále rozšiřovat. To se opět projevilo v nejnovějších výsledcích společnosti. Je však tempo růstu dostatečné?Ve 4. čtvrtletí zaznamenala společnost Spotify nárůst prémiových předplatitelů o 16 % na 180 milionů. To znamená zpomalení oproti 19 % v minulém čtvrtletí a pravděpodobně to potvrzuje mé trvalé obavy, že se společnost blíží fázi zralosti.Společnost uvedla, že Spotify testovala zkrácenou prázdninovou propagační kampaň pro svůj tarif Standard, která odklonila typickou sezónnost hrubého příjmu. Vzhledem k tomu se mohl růst počtu prémiových předplatitelů bez této propagační akce dále zpomalit, což je dále znepokojující.Zdroj: UnsplashNa jednu stranu oceňuji, že je velmi nepravděpodobné, že by předplatitelé Spotify přešli na jiné platformy, protože jakmile se člověk s platformou seznámí, včetně vytváření playlistů a sdílení hudby s přáteli, byla by změna platformy dost nepříjemná.Na druhou stranu, pokud potenciál společnosti Spotify pro udržení růstu zisku v budoucnu spočívá v rychlém růstu počtu předplatitelů, nemusí to na základě výsledků za 4. čtvrtletí vypadat tak dobře.Marže zůstávají nedostatečnéNavzdory vysoce kvalitním vlastnostem společnosti Spotify, pokud jde o předvídatelnost peněžních toků, zůstává hospodářský výsledek společnosti velmi nezajímavý. Ve 4. čtvrtletí dosáhla hrubá zisková marže společnosti Spotify 26,5 %, což představuje sekvenční pokles z 26,7 %.Náklady na provoz zahrnují především autorské honoráře vyplácené umělcům a nahrávacím společnostem. Hrubé zisky proto zůstanou stlačené. Ze 712 milionů EUR hrubého zisku bylo 253 milionů EUR přiděleno na výzkum a vývoj, 340 milionů EUR na marketing a 126 milionů EUR na administrativní náklady. Ty činí 719 milionů eur a převažují nad hrubým ziskem.Nejenže tedy není jisté, kdy a zda vůbec bude společnost dosahovat čistého zisku podle GAAP, ale je těžké říci, zda vůbec bude schopna vykázat solidní provozní zisk.V každém případě by investoři neměli v dohledné době očekávat dividendu.Zdroj: UnsplashNázor Wall StreetPodle Wall Street má společnost Spotify Technology konsenzuální hodnocení „mírný nákup“ na základě 15 „kupovat“, šesti „držet“ a jednoho „prodat“, které jí bylo přiděleno v posledních třech měsících. Průměrná cílová cena společnosti Spotify na úrovni 247,81 USD znamená 62,7% potenciál růstu v příštích 12 měsících.ZávěrAčkoli Spotify vykazuje z pohledu investorů některé atraktivní vlastnosti, nezdá se, že by společnost měla jasný plán, jak dosáhnout udržitelných zisků – alespoň v krátkodobém horizontu. Z tohoto důvodu je poměrně nejisté, zda bude společnost schopna v budoucnu trvale vytvářet hodnotu pro akcionáře. Na společnost Spotify Technologies mám nadále neutrální názor.
Investoři, kteří v aktuálním prostředí hledají kombinaci stabilních příjmů, dlouhodobého růstu a relativně nižší volatility, stále častěji obracejí pozornost k...