2 monstrózní růstové akcie, které určují budoucnost technologií
Průměrný Američan stráví každý den přibližně hodinu řízením, čímž ztrácí značné množství času, který by jinak mohl věnovat užitečnějším nebo produktivnějším činnostem.
Ztráty na životech jsou však ještě horší. V loňském roce zemřelo při dopravních nehodách na amerických silnicích odhadem 46 000 lidí a celosvětově je toto číslo mnohem vyšší.
Výrobci samořídících automobilů tvrdí, že jejich produkty ovlivněné technologiemi tyto problémy vyřeší a společnosti, které řídí, tak vytvoří obrovské bohatství. Společnost Ark Invest Management totiž uvedla, že věří, že autonomní platformy pro přepravu autem do roku 2030 přispějí k celosvětovému hrubému domácímu produktu (HDP) částkou 26 bilionů dolarů. Nvidia ( NVDA 6,97 % ) a Tesla ( TSLA 4,19 % ) jsou dvě společnosti, které mají dobrou pozici pro využití této příležitosti.
Zde je důvod.
Zdroj: Nvidia
1. Nvidia
Nvidia je polovodičová společnost, která se specializuje na vysoce výkonné počítače. Její hlavní inovací je grafický procesor (GPU), čip schopný velmi rychle zpracovávat obrovské množství dat. Za tímto účelem se GPU používají k urychlení výpočetně náročných úloh, jako je umělá inteligence. Ve skutečnosti má Nvidia více než 90% podíl na trhu v oblasti akcelerátorů superpočítačů.
Silné pozice v oblasti her a datových center společně v minulosti přispěly k dobrým finančním výsledkům. Za poslední rok vzrostly tržby o 61 % na 26,9 miliardy dolarů a volný peněžní tok se prudce zvýšil o 73 % na 8,1 miliardy dolarů. Automobilový segment společnosti Nvidia – který za posledních 12 měsíců vygeneroval pouhých 566 milionů dolarů (zlomek celkových tržeb) – se však jeví jako další velká příležitost k růstu společnosti.
Letos se Nvidia Drive Orin dostane do výrobních linek vozidel. Orin je systém na čipu (SoC), který dokáže provést více než 250 bilionů operací za sekundu. Je to superpočítač ve vozidle, který bude pohánět software Drive společnosti Nvidia, platformu umělé inteligence, která integruje data ze senzorů (např. lidar, kamera) v reálném čase, což umožňuje autonomním vozidlům vnímat a bezpečně se pohybovat v jejich prostředí.
Za zmínku stojí, že společnost Nvidia již navázala partnerství s řadou výrobců automobilů a společností vyrábějících robotické taxi, včetně společností Nio a Cruise od General Motors. A co víc, tato partnerství znamenají, že Nvidia má v automobilovém sektoru více než 8 miliard dolarů, což představuje hotovost, kterou společnost v příštích šesti letech vykáže jako příjem. Tato částka však jen poodhaluje její skutečné tržní příležitosti. Vedení společnosti si totiž cení, že do roku 2025 dosáhne odvětví samořídicího softwaru 25 miliard dolarů, a vzhledem ke své pověsti zlatého standardu v oblasti umělé inteligence má Nvidia dobrou pozici k tomu, aby tuto příležitost využila.
2. Tesla
V loňském roce se Tesla opět stala vedoucím výrobcem elektromobilů, když získala 14,4% podíl na trhu. Navzdory nedostatku polovodičů a rozsáhlým poruchám v dodavatelském řetězci se společnosti podařilo vyrobit více než 930 000 vozidel, což je o 83 % více než v roce 2020. A co víc, Tesla ve třetím čtvrtletí vykázala nejlepší provozní marži v oboru ve výši 14,6 % a ve čtvrtém čtvrtletí se tato hodnota zvýšila na 14,7 %.
Zdroj: Unsplash
Vyšší produkce vozidel a zlepšující se efektivita výroby společně přispěly k dobrým finančním výsledkům. V uplynulém roce vzrostly tržby o 71 % na 53,8 miliardy dolarů a volný peněžní tok se zvýšil o 30 % na 3,4 miliardy dolarů. Budoucnost však vypadá ještě lépe. Generální ředitel Elon Musk nedávno prohlásil, že lidé budou Teslu nakonec vnímat jako společnost zabývající se robotikou s umělou inteligencí. Poznamenal také, že z dlouhodobého hlediska bude nejdůležitějším zdrojem ziskovosti její software pro plně samořídící vozidla (FSD).
To dává smysl. S téměř 2 miliony vozidel s autopilotem na silnicích má Tesla přístup k obrovskému množství jízdních dat. Ředitel pro umělou inteligenci Andrej Karpathy uvedl, že na začátku roku 2020 měla společnost k dispozici data v hodnotě 3 miliard mil a někteří analytici toto číslo dnes odhadují na více než 5 miliard. Pro srovnání, konkurenti jako Waymo od Alphabetu a Cruise od GM měří své kilometry v milionech.
Zdroj: Unsplash
A co víc, Tesla nedávno představila svůj vlastní čip D1, polovodič, který bude pohánět její superpočítač Dojo, jenž slibuje, že bude nejrychlejším tréninkovým strojem pro umělou inteligenci na světě. Dojo má být spuštěn v létě 2022, a pokud vše půjde podle plánu, urychlí schopnost společnosti Tesla trénovat modely AI, které pohánějí její software FSD. Kromě toho umožní společnosti Tesla rozšířit své působení v oblasti cloudových služeb, protože společnost plánuje využít Dojo k nabízení tréninku AI jako služby.
Tesla má zkrátka více dat a lepší technologie než její konkurenti, což z ní dělá lídra v závodě o vytvoření plně autonomního vozidla. Musk věří, že společnost dosáhne plné autonomie ještě letos. A poté, co se tak stane, plánuje Tesla spustit službu spolujízdy a vstoupit tak na trh, který podle společnosti Ark Invest vygeneruje do roku 2030 roční zisky ve výši 2 bilionů dolarů. Proto tato monstrózní růstová akcie utváří budoucnost technologií.
Ztráty na životech jsou však ještě horší. V loňském roce zemřelo při dopravních nehodách na amerických silnicích odhadem 46 000 lidí a celosvětově je toto číslo mnohem vyšší.Výrobci samořídících automobilů tvrdí, že jejich produkty ovlivněné technologiemi tyto problémy vyřeší a společnosti, které řídí, tak vytvoří obrovské bohatství. Společnost Ark Invest Management totiž uvedla, že věří, že autonomní platformy pro přepravu autem do roku 2030 přispějí k celosvětovému hrubému domácímu produktu částkou 26 bilionů dolarů. Nvidia a Tesla jsou dvě společnosti, které mají dobrou pozici pro využití této příležitosti.Zde je důvod.Zdroj: Nvidia1. NvidiaNvidia je polovodičová společnost, která se specializuje na vysoce výkonné počítače. Její hlavní inovací je grafický procesor , čip schopný velmi rychle zpracovávat obrovské množství dat. Za tímto účelem se GPU používají k urychlení výpočetně náročných úloh, jako je umělá inteligence. Ve skutečnosti má Nvidia více než 90% podíl na trhu v oblasti akcelerátorů superpočítačů.Silné pozice v oblasti her a datových center společně v minulosti přispěly k dobrým finančním výsledkům. Za poslední rok vzrostly tržby o 61 % na 26,9 miliardy dolarů a volný peněžní tok se prudce zvýšil o 73 % na 8,1 miliardy dolarů. Automobilový segment společnosti Nvidia – který za posledních 12 měsíců vygeneroval pouhých 566 milionů dolarů – se však jeví jako další velká příležitost k růstu společnosti.Letos se Nvidia Drive Orin dostane do výrobních linek vozidel. Orin je systém na čipu , který dokáže provést více než 250 bilionů operací za sekundu. Je to superpočítač ve vozidle, který bude pohánět software Drive společnosti Nvidia, platformu umělé inteligence, která integruje data ze senzorů v reálném čase, což umožňuje autonomním vozidlům vnímat a bezpečně se pohybovat v jejich prostředí.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: Getty ImagesZa zmínku stojí, že společnost Nvidia již navázala partnerství s řadou výrobců automobilů a společností vyrábějících robotické taxi, včetně společností Nio a Cruise od General Motors. A co víc, tato partnerství znamenají, že Nvidia má v automobilovém sektoru více než 8 miliard dolarů, což představuje hotovost, kterou společnost v příštích šesti letech vykáže jako příjem. Tato částka však jen poodhaluje její skutečné tržní příležitosti. Vedení společnosti si totiž cení, že do roku 2025 dosáhne odvětví samořídicího softwaru 25 miliard dolarů, a vzhledem ke své pověsti zlatého standardu v oblasti umělé inteligence má Nvidia dobrou pozici k tomu, aby tuto příležitost využila.2. TeslaV loňském roce se Tesla opět stala vedoucím výrobcem elektromobilů, když získala 14,4% podíl na trhu. Navzdory nedostatku polovodičů a rozsáhlým poruchám v dodavatelském řetězci se společnosti podařilo vyrobit více než 930 000 vozidel, což je o 83 % více než v roce 2020. A co víc, Tesla ve třetím čtvrtletí vykázala nejlepší provozní marži v oboru ve výši 14,6 % a ve čtvrtém čtvrtletí se tato hodnota zvýšila na 14,7 %.Zdroj: UnsplashVyšší produkce vozidel a zlepšující se efektivita výroby společně přispěly k dobrým finančním výsledkům. V uplynulém roce vzrostly tržby o 71 % na 53,8 miliardy dolarů a volný peněžní tok se zvýšil o 30 % na 3,4 miliardy dolarů. Budoucnost však vypadá ještě lépe. Generální ředitel Elon Musk nedávno prohlásil, že lidé budou Teslu nakonec vnímat jako společnost zabývající se robotikou s umělou inteligencí. Poznamenal také, že z dlouhodobého hlediska bude nejdůležitějším zdrojem ziskovosti její software pro plně samořídící vozidla .To dává smysl. S téměř 2 miliony vozidel s autopilotem na silnicích má Tesla přístup k obrovskému množství jízdních dat. Ředitel pro umělou inteligenci Andrej Karpathy uvedl, že na začátku roku 2020 měla společnost k dispozici data v hodnotě 3 miliard mil a někteří analytici toto číslo dnes odhadují na více než 5 miliard. Pro srovnání, konkurenti jako Waymo od Alphabetu a Cruise od GM měří své kilometry v milionech.Zdroj: UnsplashA co víc, Tesla nedávno představila svůj vlastní čip D1, polovodič, který bude pohánět její superpočítač Dojo, jenž slibuje, že bude nejrychlejším tréninkovým strojem pro umělou inteligenci na světě. Dojo má být spuštěn v létě 2022, a pokud vše půjde podle plánu, urychlí schopnost společnosti Tesla trénovat modely AI, které pohánějí její software FSD. Kromě toho umožní společnosti Tesla rozšířit své působení v oblasti cloudových služeb, protože společnost plánuje využít Dojo k nabízení tréninku AI jako služby.Tesla má zkrátka více dat a lepší technologie než její konkurenti, což z ní dělá lídra v závodě o vytvoření plně autonomního vozidla. Musk věří, že společnost dosáhne plné autonomie ještě letos. A poté, co se tak stane, plánuje Tesla spustit službu spolujízdy a vstoupit tak na trh, který podle společnosti Ark Invest vygeneruje do roku 2030 roční zisky ve výši 2 bilionů dolarů. Proto tato monstrózní růstová akcie utváří budoucnost technologií.Zdroj: UnsplashIng. David JuklAsset ManagerMercurius Pro, o.c.p., a. s.