Obchodníci s ropou se vrhají do akce, neboť Evropa poptává dodávky nafty
Obchodníci shánějí lodě, které budou převážet miliony barelů nafty z Asie a Blízkého východu na západ, protože dodavatelské řetězce reagují na ruskou invazi na Ukrajinu.
Podle jednoho z lodních makléřů a majitele velkých plavidel se v posledních dnech prudce zvýšil počet objednávek na naplnění ropných tankerů rafinovanými palivy – většinou naftou, plynovým olejem a leteckým palivem – a jejich plavbu z východu na západ. Chaos v dodavatelském řetězci způsobený válkou zvýšil cenu nafty v Evropě na rekordní úroveň, což přispělo k tomu, že se obchodníkům vyplatilo přepravovat na kontinent z Blízkého východu.
„Vidíme, že Arabský záliv do Evropy se otevírá i v případě motorové nafty a leteckého paliva, řekl Per Heilmann, vedoucí nákladního obchodu ve společnosti Maersk Tankers A/S, která spravuje nejméně 230 palivových tankerů. „Tržní ceny říkají, že ztracené dodávky se do Evropy dostanou odjinud.“
Evropa je silně závislá na dovozu nafty a Rusko je jejím zdaleka největším externím dodavatelem. Invaze této země na Ukrajinu způsobila rozsáhlé narušení dodavatelského řetězce na kontinentu, což asi nejvíce přimělo společnost Shell Plc slíbit omezení provozu některých svých rafinérií a také obrovský nárůst nákladů na dopravu z Baltského moře do severozápadní Evropy.
Podle Richarda Matthewse, ředitele poradenské a výzkumné společnosti E.A. Gibson Shipbrokers Ltd., se týdenní objednávky na přepravu čistých ropných produktů z Blízkého východu nebo Indie, přičemž hlavní cílovou destinací je Západ, zvýšily na 29 tankerů, které dohromady přepraví 1,68 milionu tun, což je více než dvojnásobek celoročního průměru. Údaje z posledního týdne ještě nejsou kompletní. Zatím se předpokládá, že více než polovina těchto lodí je určena pro přepravu leteckého paliva nebo nafty.
Zdroj: unsplash.com
Majitel ropných tankerů Torm A/S také nedávno odhadl, že v uplynulém týdnu bylo objednáno 25 velkých tankerů na přepravu rafinovaných produktů – hlavně nafty a leteckého paliva – z východu na západ. To je „třikrát více než objem, který jsme zaznamenali v posledních měsících“.
Podle Anoopa Singha, regionálního vedoucího výzkumu tankerů ve společnosti Braemar ACM Shipbroking, velký rozdíl v termínových cenách nafty mezi Evropou a Asií naznačuje, že trh očekává, že Evropa přijde o část dodávek motorové nafty z Ruska.
Dodávky mohou snížit také „evropské obchodní rafinerie, které mohou snížit objem dodávek kvůli pevným trhlinám v produktech, ale nízkým maržím z prudce rostoucích cen zemního plynu,“ uvedl Singh.
Podle údajů společnosti Genscape byly zásoby nafty v evropském obchodním centru s ropou Amsterdam-Rotterdam-Antverpy již na začátku února rekordně nízké. Přestože v následujících týdnech vzrostly, pravděpodobně se opět sníží kvůli omezením ve dvou klíčových rotterdamských rafineriích: Rotterdam: Shell Pernis a BP Rotterdam.
Zajištění stabilního toku zásobování Evropy z Asie ve velkém objemu by mohlo být složité. Čínské státní ropné rafinerie pravděpodobně příští měsíc omezí vývoz pohonných hmot a Saúdská Arábie, hlavní dodavatel nafty, vypsala rozsáhlý tendr na dovoz. Indická společnost Reliance však plánuje zvýšit dodávky nafty do Evropy.
Zdroj: unsplash.com
Rafinerie na pobřeží Mexického zálivu zatím dodávky nafty do Evropy nezvýšily. Současné domácí ceny jsou příliš vysoké na to, aby to pro většinu vývozců mělo ekonomický smysl – prioritou pro výrobce z pobřeží Mexického zálivu zůstává Latinská Amerika.
Na ruské straně prudce poklesly rezervace na lodě nakládající čisté ropné produkty – což je kategorie, která zahrnuje naftu – z Baltského i Černého moře.
„Máte velmi nízké zásoby,“ řekl Heilmann. Nejsme však na dně nádrží a existuje potenciál pro dovoz dalších barelů, zejména z amerického a arabského zálivu, řekl.
Zajištění stabilního toku zásobování Evropy z Asie ve velkém objemu by mohlo být složité. Čínské státní ropné rafinerie pravděpodobně příští měsíc omezí vývoz pohonných hmot a Saúdská Arábie, hlavní dodavatel nafty, vypsala rozsáhlý tendr na dovoz. Indická společnost Reliance však plánuje zvýšit dodávky nafty do Evropy.
Rafinerie na pobřeží Mexického zálivu zatím dodávky nafty do Evropy nezvýšily. Současné domácí ceny jsou příliš vysoké na to, aby to pro většinu vývozců mělo ekonomický smysl – prioritou pro výrobce z pobřeží Mexického zálivu zůstává Latinská Amerika.
Zdroj: unsplash.com
Na ruské straně podle Gibsona prudce poklesly rezervace na lodě nakládající čisté ropné produkty – což je kategorie, která zahrnuje naftu – z Baltského i Černého moře. Spojené království uvedlo, že do konce letošního roku postupně zavede zákaz dovozu ruské ropy, včetně nafty.
Podle jednoho z lodních makléřů a majitele velkých plavidel se v posledních dnech prudce zvýšil počet objednávek na naplnění ropných tankerů rafinovanými palivy – většinou naftou, plynovým olejem a leteckým palivem – a jejich plavbu z východu na západ. Chaos v dodavatelském řetězci způsobený válkou zvýšil cenu nafty v Evropě na rekordní úroveň, což přispělo k tomu, že se obchodníkům vyplatilo přepravovat na kontinent z Blízkého východu.„Vidíme, že Arabský záliv do Evropy se otevírá i v případě motorové nafty a leteckého paliva, řekl Per Heilmann, vedoucí nákladního obchodu ve společnosti Maersk Tankers A/S, která spravuje nejméně 230 palivových tankerů. „Tržní ceny říkají, že ztracené dodávky se do Evropy dostanou odjinud.“Evropa je silně závislá na dovozu nafty a Rusko je jejím zdaleka největším externím dodavatelem. Invaze této země na Ukrajinu způsobila rozsáhlé narušení dodavatelského řetězce na kontinentu, což asi nejvíce přimělo společnost Shell Plc slíbit omezení provozu některých svých rafinérií a také obrovský nárůst nákladů na dopravu z Baltského moře do severozápadní Evropy.Podle Richarda Matthewse, ředitele poradenské a výzkumné společnosti E.A. Gibson Shipbrokers Ltd., se týdenní objednávky na přepravu čistých ropných produktů z Blízkého východu nebo Indie, přičemž hlavní cílovou destinací je Západ, zvýšily na 29 tankerů, které dohromady přepraví 1,68 milionu tun, což je více než dvojnásobek celoročního průměru. Údaje z posledního týdne ještě nejsou kompletní. Zatím se předpokládá, že více než polovina těchto lodí je určena pro přepravu leteckého paliva nebo nafty.Zdroj: unsplash.comMajitel ropných tankerů Torm A/S také nedávno odhadl, že v uplynulém týdnu bylo objednáno 25 velkých tankerů na přepravu rafinovaných produktů – hlavně nafty a leteckého paliva – z východu na západ. To je „třikrát více než objem, který jsme zaznamenali v posledních měsících“.Podle Anoopa Singha, regionálního vedoucího výzkumu tankerů ve společnosti Braemar ACM Shipbroking, velký rozdíl v termínových cenách nafty mezi Evropou a Asií naznačuje, že trh očekává, že Evropa přijde o část dodávek motorové nafty z Ruska.Chcete využít této příležitosti?Dodávky mohou snížit také „evropské obchodní rafinerie, které mohou snížit objem dodávek kvůli pevným trhlinám v produktech, ale nízkým maržím z prudce rostoucích cen zemního plynu,“ uvedl Singh.Podle údajů společnosti Genscape byly zásoby nafty v evropském obchodním centru s ropou Amsterdam-Rotterdam-Antverpy již na začátku února rekordně nízké. Přestože v následujících týdnech vzrostly, pravděpodobně se opět sníží kvůli omezením ve dvou klíčových rotterdamských rafineriích: Rotterdam: Shell Pernis a BP Rotterdam.Zajištění stabilního toku zásobování Evropy z Asie ve velkém objemu by mohlo být složité. Čínské státní ropné rafinerie pravděpodobně příští měsíc omezí vývoz pohonných hmot a Saúdská Arábie, hlavní dodavatel nafty, vypsala rozsáhlý tendr na dovoz. Indická společnost Reliance však plánuje zvýšit dodávky nafty do Evropy.Zdroj: unsplash.comRafinerie na pobřeží Mexického zálivu zatím dodávky nafty do Evropy nezvýšily. Současné domácí ceny jsou příliš vysoké na to, aby to pro většinu vývozců mělo ekonomický smysl – prioritou pro výrobce z pobřeží Mexického zálivu zůstává Latinská Amerika.Na ruské straně prudce poklesly rezervace na lodě nakládající čisté ropné produkty – což je kategorie, která zahrnuje naftu – z Baltského i Černého moře.„Máte velmi nízké zásoby,“ řekl Heilmann. Nejsme však na dně nádrží a existuje potenciál pro dovoz dalších barelů, zejména z amerického a arabského zálivu, řekl.Zajištění stabilního toku zásobování Evropy z Asie ve velkém objemu by mohlo být složité. Čínské státní ropné rafinerie pravděpodobně příští měsíc omezí vývoz pohonných hmot a Saúdská Arábie, hlavní dodavatel nafty, vypsala rozsáhlý tendr na dovoz. Indická společnost Reliance však plánuje zvýšit dodávky nafty do Evropy.Rafinerie na pobřeží Mexického zálivu zatím dodávky nafty do Evropy nezvýšily. Současné domácí ceny jsou příliš vysoké na to, aby to pro většinu vývozců mělo ekonomický smysl – prioritou pro výrobce z pobřeží Mexického zálivu zůstává Latinská Amerika.Zdroj: unsplash.comNa ruské straně podle Gibsona prudce poklesly rezervace na lodě nakládající čisté ropné produkty – což je kategorie, která zahrnuje naftu – z Baltského i Černého moře. Spojené království uvedlo, že do konce letošního roku postupně zavede zákaz dovozu ruské ropy, včetně nafty.