Proč říkat „to je divné“, když můžete říct „to je anomálie“? Možná proto, že se snažíte vypadat inteligentněji. Studie vzdělávací platformy Preply zjistila, že téměř tři z pěti lidí používají složitou slovní zásobu, aby vypadali chytřejší. Často je to proto, aby udělali dojem. Průzkum zjistil, že sedm z deseti respondentů uvedlo, že použili složitou slovní zásobu, aby na někoho zapůsobili v profesním prostředí, nejčastěji na svého šéfa a kolegy.
Zdá se, že to funguje. Více než tři čtvrtiny respondentů se domnívají, že používání velkých slov nebo složitého slovníku způsobuje, že někdo vypadá chytřejší. Pět nejčastěji uváděných slov, díky nimž někdo působí chytřeji, jsou „výstižný“, „pochvala“, „stručnost“, „obdiv“ a „anomálie“.
Ale 58 % lidí v průzkumu přiznalo, že použilo nějaké slovo, aby působilo chytřeji, i když nevěděli, co znamená.
„Velká slova fungují pouze tehdy, když víte, jak je používat,“ říká konzultantka v oblasti inovací a leadershipu Val Wrightová, autorka knihy Words That Work, Communicate Your Purpose, Your Profit, and Your Performance. „Pokud 58 % lidí používá slova, kterým nerozumí, kolik z těch, kteří jsou na straně příjemce, dostává matoucí sdělení? Upozorní je někdo na to, že použili slovo v nesprávném kontextu? Toto sdělování pravdy je nezbytné v jakémkoli prostředí a poukázat na něj s nejlepšími úmysly vyžaduje jemnost.“

Má to však i své stinné stránky. Čtyřicet tři procent lidí předpokládalo, že se někdo, kdo používá složitý slovník, snaží znít chytřeji, než ve skutečnosti je. A více než polovina lidí v průzkumu uvedla, že se kvůli tomu pokusila ukončit rozhovor. Složitý jazyk testuje trpělivost druhé osoby, pokud neví, co máte na mysli.
„Firemní bingo s hláškami je dlouholetou hrou v zasedacích místnostech po celém světě, protože přesná slova, která použijete, mohou způsobit, že s vámi kolegové buď budou souhlasit, nebo budou koulet očima, když se nebudete dívat,“ říká Wrightová.
JAK TO SPRÁVNĚ POCHOPIT
V zasedací místnosti, při rozhodování o kariérním postupu, při investičních akcích – právě tehdy záleží v práci na vaší slovní zásobě nejvíce a vidíte výsledky jazyka, který používáte. Wrightová se s vámi podělí o několik způsobů, jak můžete rozšířit svůj slovník, abyste u svého okolí vyvolali správnou reakci:
„Přizpůsobte svůj slovník stylu své společnosti a zákazníkům, kterým sloužíte,“ říká. Například maloobchodní módní společnost zaměřená na teenagery může mít jiný styl komunikace než prodejce letenek.

Když narazíte na nové slovo, zajímejte se o něj. Naučte se jeho definici a vyzvěte sami sebe, abyste ho během týdne třikrát použili.
Nakonec upravte svou písemnou práci a vyzvěte sami sebe, abyste se vzdálili od běžných slov a používali slova, která zaujmou, aniž by ztratila svůj význam. „Když připravuji vedoucí pracovníky na jejich vystoupení na pódiu, doporučuji jim, aby si připravili konkrétní fráze, které použijí a které přimějí jejich publikum k zastavení a zamyšlení,“ říká Wrightová.
Slova ani nemusí mít mnoho písmen, aby byla považována za velká nebo složitá. „Wordle má miliony rozdělených, v neposlední řadě kvůli obskurním slovům, na která si mnozí stěžují, že o nich nikdy neslyšeli,“ říká Wrightová. „Jednoduchá každodenní hra se slovy… dokonale ukazuje, že vaše slovní zásoba je žhavým tématem diskusí.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky