Roboti ve většině případů převezmou nejprve ty nejnamáhavější a nejnebezpečnější práce. Nákladní doprava není výjimkou.
Inženýři autonomního řízení se přímo soustředí na dálkovou nákladní dopravu, mezistátní tratě téměř bez složitostí s výjimkou pomalé zatáčky nebo pruhu E-ZPass. Tyto trasy jako takové patří k jednodušším výzvám ve spektru samořízených vozidel.
Největší překážkou může být infrastruktura. Krátká cesta z továrny nebo distribučního centra na mezistátní silnici je obvykle mnohem složitější než dalších několik set kilometrů. Totéž platí, jakmile stroj opustí mezistátní silnici. Jedním z řešení je, že přepravní společnosti zřídí na obou koncích překladiště, kde lidští řidiči zvládnou složitý první úsek cesty a pak svůj náklad zapřáhnou za robotické soupravy pro únavnou střední část. Další stanice na výjezdu by náklad překlopila zpět na analogový kamion, který by ho doručil.
Podle nové studie Michiganské univerzity by takový systém mohl nahradit přibližně 90 % lidských řidičů v americké dálkové nákladní dopravě, což odpovídá zhruba 500 000 pracovních míst.
Zdroj: unsplash.com
„Když jsme mluvili s řidiči kamionů, doslova každý z nich řekl: ‚Ano, tato část práce může být automatizována,'“ vysvětlil Aniruddh Mohan, doktorand v oboru inženýrství a veřejné politiky na Carnegie Mellon University a spoluautor studie. „Mysleli jsme si, že budou trochu více pochybovat.“
Existuje však několik velkých kdyby. Za prvé, autonomní systémy by musely přijít na to, jak se orientovat v mizerném počasí mnohem lépe než nyní. Zadruhé, regulační orgány v mnoha státech stále ještě neumožnily robotickým plošinám využívat jejich služeb. A konečně je třeba vzít v úvahu infrastrukturu. Všechny překládací stanice, kde by náklad přecházel z analogu poháněného kofeinem do algoritmů.
Přesto, pokud by se přepravní společnosti zaměřily pouze na americký sluneční pás, mohly by poměrně snadno nahradit 10 % lidských řidičů, ukazuje studie. Pokud by nasadily roboty po celé zemi, ale pouze v teplejších měsících, mohla by polovina hodin nákladní dopravy v zemi přejít na autonomní řízení.
„Už se to děje, ale v poměrně omezené míře,“ řekl Parth Vaishnav, odborný asistent pro klima a energetiku v Michiganu a spoluautor studie. V Americe je asi 3,3 milionu řidičů kamionů, i když mnozí z nich v oboru dlouho nezůstávají. Zejména práce na dálkových trasách patří k nejhorším. Nejenže jsou zdlouhavé a únavné, ale patří také k nejhůře placeným pracím. Řidiči dálkové dopravy jsou na cestách přibližně 300 dní v roce a vydělávají kolem 47 000 dolarů; trasy na krátké vzdálenosti mohou být složitější, a proto jsou lépe placené a přitahují zkušenější řidiče.
Zdroj: unsplash.com
Není překvapením, že pracovní síla dálkových řidičů má tendenci se každých přibližně 12 měsíců zcela obměnit. V současné době chybí v odvětví asi 61 000 řidičů, jak uvádí Americká asociace autodopravců (American Trucking Associations). „V našich představách je vnímáme jako pracovní místa střední třídy,“ řekl Vaishnav, „ale to už nějakou dobu neplatí.“
Nedostatek řidičů je tak vážný, že se americké dopravní společnosti snaží řidiče dovážet, aby zmírnily to, co se stalo jedním z nejpalčivějších úzkých míst krize dodavatelského řetězce. Lobbisté kamionové dopravy také usilují o snížení minimálního věku řidičů mezistátních vozidel z 21 na 18 let. Když tedy dojde na řízení 36 000 kilogramů vážícího stroje, který jede rychlostí 110 kilometrů v hodině, může se stát, že na výběr bude robot nebo teenager.
Na roboty sází několik začínajících firem, včetně společnosti TuSimple z kalifornského San Diega, která tvrdí, že její samořídicí systémy snižují spotřebu paliva až o 10 %. V prosinci společnost odstranila své lidské doprovody na 120kilometrovém úseku silnice mezi Phoenixem a Tucsonem. ( Do konce příštího roku plánuje zahájit dodávky na rozsáhlých úsecích země bez lidských řidičů.
„Dostáváme se na skutečnou úroveň komerční životaschopnosti,“ řekl finanční ředitel TuSimple Pat Dillon, „což je podle mě docela vzrušující.“
Zdroj: unsplash.com
Roboti ve většině případů převezmou nejprve ty nejnamáhavější a nejnebezpečnější práce. Nákladní doprava není výjimkou.Inženýři autonomního řízení se přímo soustředí na dálkovou nákladní dopravu, mezistátní tratě téměř bez složitostí s výjimkou pomalé zatáčky nebo pruhu E-ZPass. Tyto trasy jako takové patří k jednodušším výzvám ve spektru samořízených vozidel.Největší překážkou může být infrastruktura. Krátká cesta z továrny nebo distribučního centra na mezistátní silnici je obvykle mnohem složitější než dalších několik set kilometrů. Totéž platí, jakmile stroj opustí mezistátní silnici. Jedním z řešení je, že přepravní společnosti zřídí na obou koncích překladiště, kde lidští řidiči zvládnou složitý první úsek cesty a pak svůj náklad zapřáhnou za robotické soupravy pro únavnou střední část. Další stanice na výjezdu by náklad překlopila zpět na analogový kamion, který by ho doručil.Podle nové studie Michiganské univerzity by takový systém mohl nahradit přibližně 90 % lidských řidičů v americké dálkové nákladní dopravě, což odpovídá zhruba 500 000 pracovních míst.Zdroj: unsplash.com„Když jsme mluvili s řidiči kamionů, doslova každý z nich řekl: ‚Ano, tato část práce může být automatizována,'“ vysvětlil Aniruddh Mohan, doktorand v oboru inženýrství a veřejné politiky na Carnegie Mellon University a spoluautor studie. „Mysleli jsme si, že budou trochu více pochybovat.“Existuje však několik velkých kdyby. Za prvé, autonomní systémy by musely přijít na to, jak se orientovat v mizerném počasí mnohem lépe než nyní. Zadruhé, regulační orgány v mnoha státech stále ještě neumožnily robotickým plošinám využívat jejich služeb. A konečně je třeba vzít v úvahu infrastrukturu. Všechny překládací stanice, kde by náklad přecházel z analogu poháněného kofeinem do algoritmů.Chcete využít této příležitosti?Přesto, pokud by se přepravní společnosti zaměřily pouze na americký sluneční pás, mohly by poměrně snadno nahradit 10 % lidských řidičů, ukazuje studie. Pokud by nasadily roboty po celé zemi, ale pouze v teplejších měsících, mohla by polovina hodin nákladní dopravy v zemi přejít na autonomní řízení.„Už se to děje, ale v poměrně omezené míře,“ řekl Parth Vaishnav, odborný asistent pro klima a energetiku v Michiganu a spoluautor studie. V Americe je asi 3,3 milionu řidičů kamionů, i když mnozí z nich v oboru dlouho nezůstávají. Zejména práce na dálkových trasách patří k nejhorším. Nejenže jsou zdlouhavé a únavné, ale patří také k nejhůře placeným pracím. Řidiči dálkové dopravy jsou na cestách přibližně 300 dní v roce a vydělávají kolem 47 000 dolarů; trasy na krátké vzdálenosti mohou být složitější, a proto jsou lépe placené a přitahují zkušenější řidiče.Zdroj: unsplash.comNení překvapením, že pracovní síla dálkových řidičů má tendenci se každých přibližně 12 měsíců zcela obměnit. V současné době chybí v odvětví asi 61 000 řidičů, jak uvádí Americká asociace autodopravců . „V našich představách je vnímáme jako pracovní místa střední třídy,“ řekl Vaishnav, „ale to už nějakou dobu neplatí.“Nedostatek řidičů je tak vážný, že se americké dopravní společnosti snaží řidiče dovážet, aby zmírnily to, co se stalo jedním z nejpalčivějších úzkých míst krize dodavatelského řetězce. Lobbisté kamionové dopravy také usilují o snížení minimálního věku řidičů mezistátních vozidel z 21 na 18 let. Když tedy dojde na řízení 36 000 kilogramů vážícího stroje, který jede rychlostí 110 kilometrů v hodině, může se stát, že na výběr bude robot nebo teenager.Na roboty sází několik začínajících firem, včetně společnosti TuSimple z kalifornského San Diega, která tvrdí, že její samořídicí systémy snižují spotřebu paliva až o 10 %. V prosinci společnost odstranila své lidské doprovody na 120kilometrovém úseku silnice mezi Phoenixem a Tucsonem. ( Do konce příštího roku plánuje zahájit dodávky na rozsáhlých úsecích země bez lidských řidičů.„Dostáváme se na skutečnou úroveň komerční životaschopnosti,“ řekl finanční ředitel TuSimple Pat Dillon, „což je podle mě docela vzrušující.“Zdroj: unsplash.com
Zářijové týdny roku 2025 přinesly na světových kapitálových trzích nebývalou vlnu optimismu. Investoři se dočkali hned tří mimořádně sledovaných primárních...