V polovině roku 2020 to vypadalo chmurně. Cestování bylo z velké části pozastaveno a Airbnb byla nucena propustit 25 % svých zaměstnanců po celém světě. Společnosti, která byla dlouho známá svou úžasnou pracovní kulturou, hrozilo, že se uprostřed historických otřesů rozpadne. Přesto se Airbnb udržela pohromadě. Navzdory nepřízni osudu se společnosti podařilo koncem roku 2020 vstoupit na burzu. A od té doby jsou akcie ABNB odolné i uprostřed brutálního výprodeje v technologickém sektoru. Čím se vysvětluje lepší výkonnost Airbnb a může pokračovat i v budoucnu? Tři otázky, které si dnes položím, jsou klíčem k budoucím vyhlídkám společnosti Airbnb.

Jsou dlouhodobé pobyty trvalým trendem?
Největší změnou obchodního modelu Airbnb od pandemie je nárůst dlouhodobých pobytů. Dříve se většina aktivit Airbnb soustředila na rekreační pobyty v rozsahu od několika dnů do zhruba týdne. U dlouhodobých pobytů byla mnohem menší pravděpodobnost, že se bude jednat o velkou aktivitu.
Nyní, s prací na dálku, Airbnb našlo širokou novou kategorii: lidi, kteří si chtějí pronajmout místo na měsíc nebo někdy i déle. S pandemií, která způsobila, že se lidé stěhují z měst, se stalo atraktivní pronajmout si na chvíli místo na pláži nebo v lese. Díky rychlému internetu mohli kvalifikovaní odborníci pracovat odkudkoli. Stísněný byt v uzavřeném velkoměstě nevypadal dobře ve srovnání s nepřeberným množstvím alternativ Airbnb.
Uvidíme, zda se jedná o nový normál, nebo jen o artefakt neklidného prostředí během pandemie. Jednoduše zatím nemáme dostatek údajů, abychom zjistili, jak budou cestovní zvyklosti vypadat, až omezení Covid-19 přestanou být pro cestovatele prvořadým problémem. To platí zejména pro trhy, jako je Evropa a východní Asie, kde pandemická omezení zůstala v platnosti déle než ve většině Spojených států.

Mohou akcie ABNB obstát na trhu služebních cest?
S předchozím bodem souvisí trh pracovních cest. Historicky Airbnb nezískala příliš velký podíl na trhu v porovnání s velkými hotelovými řetězci. Není to však proto, že by se nesnažila. Společnost Airbnb investovala prostředky do snahy přesvědčit velké společnosti, aby místo osvědčených velkých hotelových řetězců využívaly k ubytování Airbnb.
Díky pandemii se však Airbnb dostalo do popředí. Díky tomu, že společnosti poskytly pracovníkům možnost zřídit si základnu kdekoli, mohlo mnoho zaměstnanců využívat Airbnb k dlouhodobým pobytům spojeným s prací namísto hotelů. Airbnb také odvedlo dobrou práci, pokud jde o zvýšení kvality svých nabídek, aby se obchodní cestující byli ochotni na tuto stránku při ubytování spolehnout.
Vydrží to, až se služební cesty vrátí k něčemu, co se více podobá starým časům? V mnoha ohledech to závisí na osudu práce na dálku. Airbnb se daří lépe u pobytů na týden a déle, kdežto u rychlých pobytů stále vítězí business hotely. Pokud budou lidé muset být v kanceláři pět dní v týdnu, bude mít Airbnb problém udržet si své postavení v oblasti pracovních cest. V podmínkách, kdy lidé mohou vyrazit na služební cestu a pak nějakou dobu pracovat na dálku v cílové destinaci, by však Airbnb mohlo být úspěšnější. Proti hotelům a jejich štědrým věrnostním programům a programům odměn je to stále těžký boj, ale Airbnb má šanci.

Lze stavět na zážitcích?
Těsně před pandemií se Airbnb pokusilo rozšířit svou platformu nabídkou zážitků. Jedná se o místní výlety a zájezdy do jednotlivých měst nebo turistických destinací. Představte si výlety za vařením, výlety lodí, cyklistické výlety a podobně v místní oblasti. Tyto zážitky se dobře kombinují s Airbnb během dovolené.

Kvůli pandemii se Airbnb samozřejmě v této oblasti stáhlo. Na tuto myšlenku se však nezapomnělo. Společnost se nyní do oblasti zážitků znovu pouští. To by mohlo mít pro společnost zásadní význam. Je cítit, že společnost posunula cenovou politiku až na samou hranici možností, zejména v oblasti poplatků za rezervaci a úklid. Pokud má tedy Airbnb zvýšit ziskovost, musí si lépe poradit s vytvářením vedlejších příjmů. Zážitky by v tomto směru mohly změnit pravidla hry.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky