Ochromený jižní terminál se stal strašidelným místem: v obchodech a restauracích byly stažené rolety, zavazadlové kolotoče a nástupní brány byly zavřené a tmu přerušovala světla citlivá na pohyb. Policie využívala prázdné prostory k výcvikovým cvičením a mnoho letadel zůstalo na neurčito na letištní ploše, jejich motory byly zabaleny do krytů, aby byly chráněny.

Gatwick nebyl sám. Letecký průmysl se ocitl v hlubokém zmrazení poté, co se poptávka po létání zhroutila kvůli cestovním omezením zavedeným po celém světě za účelem kontroly šíření Covid-19.
Vedoucí pracovníci leteckých společností a letišť bědovali nad historickou krizí a mnohé vlády poskytovaly přímou finanční podporu, aby pomohly odvětví přežít. Společnosti zrušily desítky tisíc pracovních míst, zadlužily se a odstavily letadla, aby přečkaly přerušení provozu.
Po 24 měsících krizového řízení se však cestující najednou vracejí tak rychle, že odvětví neví, co s nimi.

Podle analýzy údajů poradenské společnosti Cirium, kterou provedl deník Financial Times, se počet pravidelných letů tento měsíc vrátil na 89 procent úrovně roku 2019, přičemž v dubnu 2020 klesl na pouhou třetinu.
Oživení přichází v době, kdy se ve velké části světa uvolňují hraniční omezení, což na letištích a v leteckých společnostech vyvolává boj o navýšení provozu, o nové zaměstnance a o návrat letadel do vzduchu.
Některé trhy byly odolnější než jiné, zejména větší země jako USA a Čína, které byly chráněny pokračující poptávkou po vnitrostátních letech. Odvětví se však nyní zotavuje po celém světě, dokonce i v některých částech Asie a Tichomoří, kde se hranice teprve začaly znovu otevírat.
Velikonoce byly na mnoha trzích prvním rušným obdobím po dvou letech a suchým obdobím před vrcholem letních měsíců na severní polokouli v červenci a srpnu.
„Poptávka, kterou jsme zaznamenali v posledních pěti týdnech, byla historická. Nikdy v historii jsme neprodali více letenek, než kdykoli předtím,“ říká Ed Bastian, výkonný ředitel společnosti Delta Air Lines.
Tento prudký nárůst ospravedlňuje šéfy leteckých společností, kteří trvali na tom, že poptávka po cestování se vrátí, jakmile zmizí omezení cestování, a přinese společnostem s nedostatkem peněz rozhodující příjmy.

Nárůst poptávky však také způsobil, že se odvětví pod tlakem hroutí, protože mnohá letiště a letecké společnosti se snaží zvládnout rostoucí počet cestujících, zejména poté, co během krize snížily náklady na minimum. To vedlo k tomu, že finanční prostředky na opětovné zahájení činnosti zůstaly omezené.
„Možnosti jsou nezáviděníhodné,“ říká Martin Chalk, šéf odborového svazu pilotů Balpa. „Letecké společnosti, které trpí nedostatkem personálu, se mohou buď vzdát podílu na trhu, aby se vypořádaly s narušením provozu tím, že budou nasazovat méně letů, nebo přijmout [zakázku] a riskovat, že nebudou schopny plnit své lety.“
Oživení v USA předstihlo většinu zbytku světa, protože díky silnému vnitřnímu trhu dosáhly letové řády do loňského léta více než 80 % úrovně před pandemií.

Zkušenosti z USA však nevěstí nic dobrého, vzhledem k tomu, že od té doby toto odvětví trpí pravidelnými poruchami, protože se snaží reagovat na rostoucí počet rezervací. Počet zrušených letů dosáhl rekordní úrovně před prázdninovou sezónou 2021 a letecké společnosti včetně Spirit, JetBlue a Alaska uvedly, že na jaro a léto upraví letové řády, aby se vyhnuly dalšímu rušení nebo zpoždění.
Odborový svaz zastupující piloty American Airlines zahájil proti letecké společnosti žalobu a prohlásil, že „byla zjevně špatně připravena na oživení leteckého provozu“ a „nepochybně“ bude mít problémy s letním letovým řádem, zejména po extrémních povětrnostních událostech, protože nemá dostatek pilotů, kteří by tak plný a napjatý letový řád hladce zvládli. Společnost American uvedla, že je na letní cestování plně připravena.
„Celá infrastruktura [leteckého průmyslu] není nastavena na to, aby se mohla vrátit k těmto rychlým tempům růstu,“ řekl Scott Kirby, výkonný ředitel United Airlines, během čtvrtečního hovoru k výsledkům.
„Nejde jen o nás: jde o [Federální leteckou správu], [Úřad pro bezpečnost dopravy], prodejce paliva…“. Všechna tato omezení [mohou] stát v cestě spolehlivému letovému řádu.“

Piloti American Airlines minulý měsíc piketovali před mezinárodním letištěm v Miami. Jejich odbory podaly na leteckou společnost žalobu, v níž tvrdí, že „byla zjevně špatně připravena na oživení letecké dopravy“ © Eva Marie Uzcategui/Bloomberg
Na letišti Gatwick, kde nedošlo k většímu narušení provozu, se počet letů za den zvýšil z 300 na 570, když byl koncem března znovu otevřen jižní terminál.
Stewart Wingate, výkonný ředitel Gatwicku, přirovnal logistickou operaci k pokusu otevřít středně velké letiště od nuly a letiště varovalo cestující, aby přijeli včas a vyhnuli se frontám, protože tisíce lidí se opět tlačily v terminálech.
Ostatní části odvětví se vzpamatovaly. Cestující na letišti v Manchesteru si stěžovali na pětihodinové fronty táhnoucí se ven z letiště, zatímco easyJet a British Airways tento měsíc zrušily stovky letů kvůli nedostatku personálu, který ještě zhoršila řada infekcí Covid mezi posádkou.
V Dublinu šéf společnosti Ryanair Michael O’Leary vyzval k povolání armády, aby pomohla s ostrahou dublinského letiště, zatímco fronty v Sydney byly o Velikonocích v Austrálii hlavní zprávou, když městské letiště čelilo nejrušnějšímu víkendu za poslední dva roky.
Některé letecké společnosti v Evropě letos na jaře omezily počet letů, aby se ochránily před narušením na poslední chvíli, včetně BA, kde byl podle údajů společnosti Cirium letos zrušen každý dvacátý let.
„V Evropě se již objevuje méně agresivní plánování letů, protože letecké společnosti začínají vyřazovat lety, aby se vyhnuly provozním poruchám v síti,“ říká Rob Morris ze společnosti Ascend by Cirium. „Stále jsou do značné míry na ostří nože a není třeba velkého narušení, aby se síť začala propadat.“
Morris říká, že některé letecké společnosti dokonce prudce zvýšily ceny letenek, aby se pokusily snížit poptávku, což je známkou rychlého obratu v situaci leteckých společností.
Tlak je obzvláště silný, protože ještě v novém roce mnoho zemí zavádělo nová cestovní omezení a zákazy letů v důsledku výskytu vysoce nakažlivé varianty koronaviru Omicron. Jádro problému však spočívá v prostém nedostatku zdrojů.
V důsledku pandemie se v odvětví snížil počet zaměstnanců. Podle průzkumu, který zpracovala společnost Oxford Economics, bylo do září 2021 v letectví o 2,3 milionu pracovních míst méně než před pandemií. Čísla zahrnují 29% pokles počtu smluvních zaměstnanců pracujících na letištích, jako jsou například pracovníci pozemního odbavení, kde bylo zrušeno 1,7 mil. pracovních míst.
Společnost Swissport, jedna z největších světových společností zabývajících se pozemním odbavováním, snížila v březnu 2020 počet svých zaměstnanců z 65 000 na 10 000 kombinací propouštění a snižování počtu zaměstnanců. Do ledna letošního roku se počet jejích zaměstnanců vrátil na 45 000 a společnost nyní pracuje na opětovném přijetí 17 000 nových pracovníků.
Heathrow, nejrušnější letiště ve Velké Británii, tento měsíc varovalo, že „zdroje jsou napjaté“, a uvedlo, že podniky v okolí letiště potřebují najmout dalších 12 000 lidí, aby zvládly poptávku v nadcházejícím létě.
Situace se zhoršila o 200 mil dál, kde byl šéf společnosti Manchester Airports Group Charlie Cornish nucen vydat veřejnou omluvu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























