Maloobchodní tržby vzrostly o 0,5 %, což je o něco méně, než očekávali ekonomové oslovení agenturou Dow Jones, a to o 0,6 %. Maloobchodní tržby vzrostly oproti předchozímu roku o 6,9 %, k čemuž částečně přispěla inflace. Únorové tržby byly revidovány o půl procentního bodu výše a vykázaly nárůst o 0,8 %.
Největší zisk v březnu přinesly tržby čerpacích stanic, které vzrostly o 8,9 % díky 18,3% skoku cen pohonných hmot v daném období. Za poslední rok se tento sektor zvýšil o 37 %.
„Myslím, že spotřebitel je silnější, než odhalila tato zpráva. Je zřejmé, že tato zpráva ukazuje dopad vyšších cen benzínu a potravin, a to ubírá z některých druhů výdajů za zboží,“ uvedla Michelle Meyerová, hlavní ekonomka společnosti Mastercard pro USA.
Zdroj: Getty Images
Podle ní zpráva o maloobchodních tržbách nezahrnuje prudký nárůst výdajů, které probíhají v oblasti cestování a za zážitky a které jsou na vzestupu.
Vyrážíme utrácet Podle údajů Mastercard SpendingPulse vzrostly v březnu výdaje za letenky meziročně o 44,8 % a za ubytování vyskočily o 46,4 %. Tyto položky nejsou zahrnuty ve vládních údajích o maloobchodních tržbách. Údaje Mastercard měří maloobchodní tržby v obchodech a na internetu ve všech formách placení.
Meyer uvedl, že údaje ukazují známky oživení ekonomiky, kdy spotřebitelé utrácejí více v kamenných obchodech, ale méně na internetu.
Americký úřad pro sčítání lidu uvedl, že tržby v obchodech se smíšeným zbožím vzrostly o 5,4 %, ale tržby na internetu prudce klesly, když se za měsíc snížily o 6,4 %. Tržby v obchodech s potravinami a nápoji spolu s bary a restauracemi vzrostly o 1 %.
„Myslím, že čím déle bude inflační šok trvat, tím větší problémy bude pro spotřebitele představovat,“ řekl Meyer. „Myslím si, že spotřebitelé jsou nyní schopni to prozatím tlumit.“
Po zprávě Úřadu pro sčítání lidu o maloobchodních tržbách následovalo ve čtvrtek ráno překvapivé zlepšení dubnového indexu spotřebitelské nálady Michiganské univerzity. Sentiment vzrostl z 59,4 bodu na 65,7 bodu, což je nejnižší úroveň od září 2011.
Spotřebitelé možná absorbují část cenového šoku, protože vidí vysokou inflaci, ale ne neustále rostoucí inflaci. Ve zprávě o sentimentu byla inflační očekávání na jeden rok dopředu na úrovni 5,4 %, tedy stejně jako minulý měsíc.
„Dnešní zpráva o maloobchodních tržbách byla pro diskreční výdaje přírůstkově negativní, ale nezanechává ve mně dojem, že se spotřebitelé hroutí,“ uvedl Jonathan Golub, hlavní americký akciový stratég Credit Suisse.
Zdroj: Getty Images
Spotřebitelé si vedou dobře Podle Goluba spotřebitelům pomáhají dvě věci: výrazné zlepšení bilancí domácností od pandemie a velmi silný trh práce.
„Myslím, že spotřebitelé jsou v pořádku. Myslím, že pokud se na to díváte z pohledu akciového trhu, jak je na tom spotřebitel poté, co utratí za benzín? Jste-li investorem do indexu S&P 500, stále je co prodávat,“ řekl Golub.
„Po tom, co utratíte za věci, za které nechcete utrácet, kolik vám zbývá?“ dodal. „Říká to, že spotřebitelé budou více omezeni v diskrečních výdajích? Ano, ale znamená to, že spotřebitel nebude utrácet?“ řekl.
Golub uvedl, že diskreční sektor spotřebitelů je jednou ze čtyř cyklických oblastí, které favorizuje, ale podle něj vykazuje největší známky slabosti. Jeho dalšími cyklickými volbami jsou průmyslové podniky, energetika a materiály.
„Myslím si, že tyto výdaje tak rychle zahazujeme a říkáme, že se nepočítají. Přitom se proměňují v zisky. Jsou to zisky ropných společností, ale když se podíváte na Target nebo Walmart nebo Macy’s nebo cokoli jiného, omezí výdaje na benzín nějakým způsobem jejich schopnost utrácet ve vašem obchodě? Pak je odpověď samozřejmě ano,“ řekl.
Sektor S&P Consumer Discretionary je zastoupen v ETF, včetně fondu Consumer Discretionary Select Sector SPDR Fund. Tento ETF se za rok 2022 propadl o více než 12,7 %, ale za poslední měsíc vzrostl o 8,8 %.
Mezi podíly ETF patří Tesla, McDonald’s, AutoZone, Nike, Amazon, Target a Dollar General.
Akcie Amazonu a Targetu jsou pod svými 52týdenními maximy, ale diskontní společnost Dollar General dosáhla ve čtvrtek nového maxima 250,30 USD.
Maloobchodní tržby vzrostly o 0,5 %, což je o něco méně, než očekávali ekonomové oslovení agenturou Dow Jones, a to o 0,6 %. Maloobchodní tržby vzrostly oproti předchozímu roku o 6,9 %, k čemuž částečně přispěla inflace. Únorové tržby byly revidovány o půl procentního bodu výše a vykázaly nárůst o 0,8 %.Největší zisk v březnu přinesly tržby čerpacích stanic, které vzrostly o 8,9 % díky 18,3% skoku cen pohonných hmot v daném období. Za poslední rok se tento sektor zvýšil o 37 %.„Myslím, že spotřebitel je silnější, než odhalila tato zpráva. Je zřejmé, že tato zpráva ukazuje dopad vyšších cen benzínu a potravin, a to ubírá z některých druhů výdajů za zboží,“ uvedla Michelle Meyerová, hlavní ekonomka společnosti Mastercard pro USA.Zdroj: Getty ImagesPodle ní zpráva o maloobchodních tržbách nezahrnuje prudký nárůst výdajů, které probíhají v oblasti cestování a za zážitky a které jsou na vzestupu.Vyrážíme utrácetPodle údajů Mastercard SpendingPulse vzrostly v březnu výdaje za letenky meziročně o 44,8 % a za ubytování vyskočily o 46,4 %. Tyto položky nejsou zahrnuty ve vládních údajích o maloobchodních tržbách. Údaje Mastercard měří maloobchodní tržby v obchodech a na internetu ve všech formách placení.Meyer uvedl, že údaje ukazují známky oživení ekonomiky, kdy spotřebitelé utrácejí více v kamenných obchodech, ale méně na internetu.Chcete využít této příležitosti?Americký úřad pro sčítání lidu uvedl, že tržby v obchodech se smíšeným zbožím vzrostly o 5,4 %, ale tržby na internetu prudce klesly, když se za měsíc snížily o 6,4 %. Tržby v obchodech s potravinami a nápoji spolu s bary a restauracemi vzrostly o 1 %.„Myslím, že čím déle bude inflační šok trvat, tím větší problémy bude pro spotřebitele představovat,“ řekl Meyer. „Myslím si, že spotřebitelé jsou nyní schopni to prozatím tlumit.“Po zprávě Úřadu pro sčítání lidu o maloobchodních tržbách následovalo ve čtvrtek ráno překvapivé zlepšení dubnového indexu spotřebitelské nálady Michiganské univerzity. Sentiment vzrostl z 59,4 bodu na 65,7 bodu, což je nejnižší úroveň od září 2011.Spotřebitelé možná absorbují část cenového šoku, protože vidí vysokou inflaci, ale ne neustále rostoucí inflaci. Ve zprávě o sentimentu byla inflační očekávání na jeden rok dopředu na úrovni 5,4 %, tedy stejně jako minulý měsíc.„Dnešní zpráva o maloobchodních tržbách byla pro diskreční výdaje přírůstkově negativní, ale nezanechává ve mně dojem, že se spotřebitelé hroutí,“ uvedl Jonathan Golub, hlavní americký akciový stratég Credit Suisse.Zdroj: Getty ImagesSpotřebitelé si vedou dobřePodle Goluba spotřebitelům pomáhají dvě věci: výrazné zlepšení bilancí domácností od pandemie a velmi silný trh práce.„Myslím, že spotřebitelé jsou v pořádku. Myslím, že pokud se na to díváte z pohledu akciového trhu, jak je na tom spotřebitel poté, co utratí za benzín? Jste-li investorem do indexu S&P 500, stále je co prodávat,“ řekl Golub.„Po tom, co utratíte za věci, za které nechcete utrácet, kolik vám zbývá?“ dodal. „Říká to, že spotřebitelé budou více omezeni v diskrečních výdajích? Ano, ale znamená to, že spotřebitel nebude utrácet?“ řekl.Golub uvedl, že diskreční sektor spotřebitelů je jednou ze čtyř cyklických oblastí, které favorizuje, ale podle něj vykazuje největší známky slabosti. Jeho dalšími cyklickými volbami jsou průmyslové podniky, energetika a materiály.„Myslím si, že tyto výdaje tak rychle zahazujeme a říkáme, že se nepočítají. Přitom se proměňují v zisky. Jsou to zisky ropných společností, ale když se podíváte na Target nebo Walmart nebo Macy’s nebo cokoli jiného, omezí výdaje na benzín nějakým způsobem jejich schopnost utrácet ve vašem obchodě? Pak je odpověď samozřejmě ano,“ řekl.Sektor S&P Consumer Discretionary je zastoupen v ETF, včetně fondu Consumer Discretionary Select Sector SPDR Fund. Tento ETF se za rok 2022 propadl o více než 12,7 %, ale za poslední měsíc vzrostl o 8,8 %.Mezi podíly ETF patří Tesla, McDonald’s, AutoZone, Nike, Amazon, Target a Dollar General.Akcie Amazonu a Targetu jsou pod svými 52týdenními maximy, ale diskontní společnost Dollar General dosáhla ve čtvrtek nového maxima 250,30 USD.