Cenová síla označuje schopnost společnosti zvyšovat ceny, aniž by přišla o zakázky. Společnosti s cenovou silou obvykle přečkají inflační období lépe než konkurence, protože mohou přenést vyšší náklady na zákazníky.
Index spotřebitelských cen v USA za únor vzrostl oproti předchozímu roku o 7,9 %, což je nejvyšší úroveň od roku 1982.
„Očekáváme, že společnosti se silnou cenovou silou budou i nadále dosahovat lepších výsledků. Kombinace zvýšené inflace a posunu k prostředí pozdějšího cyklu by měla být důležitým katalyzátorem,“ uvedl v úterý Keith Parker z UBS.
Zdroj: Getty Images
UBS při měření cenové síly sleduje několik proměnných. Firma vypočítává „přirážku“ neboli „míru, do jaké společnost stanovila svou cenu nad rámec mezních nákladů“. UBS se rovněž zabývá citlivostí nákladů na mzdy, komodity a dodavatelský řetězec. Analytici dále zkoumají úroveň marží a podíl na trhu v daném odvětví.
Podle společnosti UBS globální obrazovka silné cenové síly překonala od roku 2021 obrazovku slabé cenové síly přibližně o 20 %.
Akcie těchto společností se silnou cenovou silou jsou navíc relativně levné, zjistila UBS.
„Navzdory jejich ochraně před vyššími vstupními náklady se akcie společností se silnou cenovou silou jeví jako přiměřeně levné oproti společnostem se slabou cenovou silou,“ uvedl Parker.
Podívejte se na pět jmen se silnou cenovou silou podle analýzy UBS.
UBS uvedla, že společnosti se silnou cenovou silou „mají velký sklon ke kvalitě, růstu a dynamice (jak cenové, tak i ziskové)“.
Společnost Apple se dostala na žebříček cenové síly UBS. Firma uvedla, že společnost Apple v minulosti úspěšně zvyšovala ceny a zároveň zaznamenala rostoucí poptávku.
Technologická společnost „dokázala udržet a zvyšovat ceny. Poptávka na koncovém trhu se meziročně zlepšuje, což vede ke zvýšeným ‚čekacím dobám‘ navzdory zvýšenému nákupu/výrobě produktů,“ uvedl analytik UBS David Vogt.
Na seznam se dostala také společnost Nike. UBS přisuzuje cenovou sílu společnosti Nike síle její značky.
„Značka Nike má v současné době celosvětově první místo v podílu na myšlení a společnost má značný prostor pro snížení propagačních akcí,“ uvedl analytik Jay Sole s odkazem na vlastní průzkum UBS.
Další společností se silnou cenovou silou je podle UBS Deere. Firma uvedla, že Deere je lídrem v zemědělském sektoru a „vysoce ceněná zemědělci.
„Vysoká poptávka spolu s prudce rostoucími cenami použitého zemědělského vybavení dává společnosti Deere určitou vyjednávací sílu,“ uvedl Steven Fisher z UBS.
Na seznam UBS se dostaly také společnosti Nucor a Nvidia.
Cenová síla označuje schopnost společnosti zvyšovat ceny, aniž by přišla o zakázky. Společnosti s cenovou silou obvykle přečkají inflační období lépe než konkurence, protože mohou přenést vyšší náklady na zákazníky.Index spotřebitelských cen v USA za únor vzrostl oproti předchozímu roku o 7,9 %, což je nejvyšší úroveň od roku 1982.„Očekáváme, že společnosti se silnou cenovou silou budou i nadále dosahovat lepších výsledků. Kombinace zvýšené inflace a posunu k prostředí pozdějšího cyklu by měla být důležitým katalyzátorem,“ uvedl v úterý Keith Parker z UBS.Zdroj: Getty ImagesUBS při měření cenové síly sleduje několik proměnných. Firma vypočítává „přirážku“ neboli „míru, do jaké společnost stanovila svou cenu nad rámec mezních nákladů“. UBS se rovněž zabývá citlivostí nákladů na mzdy, komodity a dodavatelský řetězec. Analytici dále zkoumají úroveň marží a podíl na trhu v daném odvětví.Podle společnosti UBS globální obrazovka silné cenové síly překonala od roku 2021 obrazovku slabé cenové síly přibližně o 20 %.Akcie těchto společností se silnou cenovou silou jsou navíc relativně levné, zjistila UBS.Chcete využít této příležitosti?„Navzdory jejich ochraně před vyššími vstupními náklady se akcie společností se silnou cenovou silou jeví jako přiměřeně levné oproti společnostem se slabou cenovou silou,“ uvedl Parker.Podívejte se na pět jmen se silnou cenovou silou podle analýzy UBS.UBS uvedla, že společnosti se silnou cenovou silou „mají velký sklon ke kvalitě, růstu a dynamice “.Společnost Apple se dostala na žebříček cenové síly UBS. Firma uvedla, že společnost Apple v minulosti úspěšně zvyšovala ceny a zároveň zaznamenala rostoucí poptávku.Technologická společnost „dokázala udržet a zvyšovat ceny. Poptávka na koncovém trhu se meziročně zlepšuje, což vede ke zvýšeným ‚čekacím dobám‘ navzdory zvýšenému nákupu/výrobě produktů,“ uvedl analytik UBS David Vogt.Na seznam se dostala také společnost Nike. UBS přisuzuje cenovou sílu společnosti Nike síle její značky.„Značka Nike má v současné době celosvětově první místo v podílu na myšlení a společnost má značný prostor pro snížení propagačních akcí,“ uvedl analytik Jay Sole s odkazem na vlastní průzkum UBS.Další společností se silnou cenovou silou je podle UBS Deere. Firma uvedla, že Deere je lídrem v zemědělském sektoru a „vysoce ceněná zemědělci.„Vysoká poptávka spolu s prudce rostoucími cenami použitého zemědělského vybavení dává společnosti Deere určitou vyjednávací sílu,“ uvedl Steven Fisher z UBS.Na seznam UBS se dostaly také společnosti Nucor a Nvidia.