Válka na Ukrajině, rostoucí inflace, změny v ochraně osobních údajů společnosti Apple a celkový pokles výdajů na reklamu pomáhají vysvětlit, proč společnosti Facebook, Google, Amazon a Twitter tento týden vykázaly neuspokojivá čísla příjmů a společnost Snap minulý týden.
Je tu však ještě jedna hrozba, která se každým dnem zvětšuje: TikTok.
Tato aplikace pro krátká virální videa prudce stoupla na popularitě a podle společnosti Insider Intelligence se v loňském roce stala třetí největší sociální sítí na světě, hned po Facebooku a Instagramu Meta.

Inzerenti se vydávají za očima.
„Napříč celým odvětvím krátká videa nadále zabírají větší část stráveného času,“ napsali ve čtvrtek ve své poznámce analytici Atlantic Equities. „Hlavním motorem a těžařem tohoto trendu je TikTok, přičemž se objevily obavy, že to pro společnost Meta vytváří konkurenční výzvu.“
TikTok vlastní čínská společnost ByteDance, která je v soukromém vlastnictví a její hodnota je údajně 140 miliard dolarů. Společnost Insider Intelligence odhaduje, že TikTok bude mít letos celosvětově 755 milionů uživatelů měsíčně, a tvrdí, že jeho podíl na trhu sociálních sítí letos překročí 20 % a do roku 2024 se přiblíží 25 %.
Společnost Meta ve středu uvedla, že příjmy z reklamy na Facebooku vzrostly v prvním čtvrtletí pouze o 6,1 %, což je nejpomalejší růst v desetileté historii této veřejné společnosti. Celkové tržby zaostaly za odhady analytiků, stejně jako prognóza společnosti pro druhé čtvrtletí, kdy by tržby mohly oproti předchozímu roku klesnout.
Facebook má produkt s názvem Reels, který konkuruje TikToku na trhu krátkých videí. Společnost investorům sdělila, že 20 % času na Instagramu je již stráveno na Reels, zatímco 50 % času na Facebooku je stráveno na videích, která se „zpeněžují v nižší míře“ než hlavní produkty.

„V posledních několika letech se mobilní sítě zrychlily a video je nyní hlavním způsobem, jakým lidé vnímají obsah online,“ uvedl finanční ředitel Facebooku Dave Wehner na hovoru k výsledkům. „Krátkoformátové video je jeho nejnovější iterací a roste velmi rychle.“
Společnost Alphabet ve své výroční zprávě uznala ByteDance jako konkurenta v oblasti sociálních sítí vedle společností Meta, Snap a Twitter a jako konkurenta v oblasti digitálních videoslužeb, kde mají své nabídky také společnosti jako Amazon, Apple, Disney a Netflix.
Výsledky společnosti Alphabet za první čtvrtletí tohoto týdne zaostaly za odhady, a to zejména kvůli velkému zpoždění u YouTube, který měl růst o 25 %, ale expandoval pouze o 14 %. Vedení společnosti uvedlo, že spotřebitelé tráví více času na YouTube Shorts, jejichž počet zhlédnutí se ve čtvrtletí zvýšil na 30 miliard, což je čtyřnásobek oproti předchozímu roku.
„Obavy z konkurence TikToku“
YouTube testuje reklamní formáty na Shorts, ale mezitím analytici snižují své prognózy růstu. Společnost Stifle snížila svůj odhad tempa růstu YouTube ve druhém čtvrtletí z 13 % na 10 % a Cowen Equity Research snížil svou projekci z 19,7 % na 7,5 %.

„Myslíme si, že výsledky tržeb byly do značné míry v pořádku, ale nestačí na to, aby uklidnily rostoucí obavy investorů z recese reklamy, ani rostoucí obavy z konkurence TikToku poté, co YouTube opět nedosáhl na výsledky, a to s větším rozdílem než předtím,“ napsali ve středeční zprávě analytici BMO Capital Markets. Doporučují nákup akcií.
Minulý týden společnost Snap oznámila neuspokojivé výsledky a její generální ředitel Evan Spiegel investorům sdělil, že čtvrtletí „se ukázalo být náročnější, než jsme očekávali“. A ve čtvrtek se Twitter nedostal k tržbám za první čtvrtletí. Společnost neposkytla žádný komentář, protože je v procesu akvizice Elonem Muskem.
Pak je tu ještě Amazon
Na rozdíl od velkých platforem sociálních médií není Amazon s TikTokem tak jasně svázán. Inzerenty jsou spíše značky, které propagují své produkty na dominantním e-shopu a v aplikacích Amazonu.
Nicméně i rychle rostoucí reklamní byznys Amazonu výrazně zaostal za odhady analytiků, když oproti předchozímu roku vzrostl o 23 % na 7,88 miliardy dolarů. Wall Street podle agentury StreetAccount očekávala 8,17 miliardy dolarů.
„Pandemie a následná válka na Ukrajině přinesly neobvyklý růst a výzvy,“ uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti Amazon Andy Jassy s odkazem na širší zpomalení růstu společnosti.
V hovoru k výsledkům společnosti se reklama příliš neobjevovala. Mnohem výraznějším tématem byla jinde.
„Slyšeli jsme, že se objevují obavy, že TikTok je konkurentem mobilní pozice YouTube,“ řekl Michael Nathanson, analytik společnosti MoffettNathanson, vedoucím pracovníkům Alphabetu během hovoru společnosti.

„Medvědi budou pravděpodobně poukazovat na slabost YouTube, která se shoduje s rostoucími obavami ohledně posunu angažovanosti a náběhu monetizace u TikToku,“ uvedli analytici Loop Capital ve své poznámce.
Alan Gould ze společnosti Loop na to upozornil vedení Facebooku.
„Docela otevřeně jste hovořili o problémech s konkurencí na TikToku, které, jak se zdá, nyní ovlivňují celé odvětví,“ řekl Gould během hovoru. „Dá se nějak vyčíslit, jak moc podle vás TikTok ovlivňuje Facebook?“
Wehner vyzdvihl domácí produkt společnosti Facebook.
„Myslím, že je jasné, že krátká videa jsou pro odvětví v širokém slova smyslu obrovskou příležitostí, a my jsme velmi potěšeni nabídkou, kterou máme s Reels, a možností, jak soutěžit o podíl a čas na trhu,“ řekl Wehner. „Je zřejmé, že ostatní konkurenti jsou – mají silné nabídky, jako je TikTok, ale my jsme spokojeni s tím, co máme s Reels, a s úsilím, které vyvíjíme na rozvoj tohoto důležitého produktu.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























