Největší evropská automobilka si vybrala jako společné globální koordinátory pro navrhovaný prodej akcií firmy Goldman Sachs Group Inc., Bank of America Corp. a JPMorgan Chase & Co, uvedli tito lidé. Někteří z nich uvedli, že si nepřejí být jmenováni, protože jde o soukromé informace, a dodali, že hodnota Porsche by mohla dosáhnout až 90 miliard eur. Někteří poradci uváděli potenciální ocenění společnosti Porsche na více než 100 miliard eur, přičemž se odvolávali na ocenění výrobců luxusních a elektrických automobilů, jakož i na vlastní technologie a růstový potenciál firmy.
Podle těchto lidí VW plánuje do transakce zapojit další banky. Společnost PJT Partners Inc. poskytuje poradenství miliardářským rodinám Porsche a Piech, které ovládají holdingovou společnost Porsche Automobil Holding SE, uvedli tito lidé. JPMorgan – vedle své role ve Volkswagenu při IPO – pomáhá i rodinnému holdingu.

Zástupci VW a bank se odmítli vyjádřit.
Největší evropská automobilka plánuje ve čtvrtém čtvrtletí uvést na burzu menšinový podíl ve společnosti Porsche, který je jedním z jejích nejžádanějších aktiv, aby pomohla financovat největší nápor v odvětví elektromobilů a zvýšila své ocenění. Pokud bude VW pokračovat podle současného plánu, IPO by umožnilo rodině Porsche a Piechů získat zpět přímý vliv v podniku, který byl dříve jejich rodinným podnikem.
VW vyčlenil 89 miliard eur na výdaje na technologie, jako je software a elektromobily, do roku 2026 a oddělení Porsche by mohlo skupině nabídnout nové možnosti financování. VW do značné míry spoléhá na to, že si sám vygeneruje dostatek hotovosti nebo vydá dluhopisy, protože jeho spletitá akcionářská struktura omezuje možnosti získání čerstvého vlastního kapitálu.
Vstup na burzu by oživil jinak slabý trh IPO, který v prvním čtvrtletí prudce poklesl, protože volatilita vyvolaná válkou na Ukrajině a rostoucí inflací znervózňuje investory. Přípravy na vstup na burzu pokračují, i když nelze vyloučit negativní dopady kvůli konfliktu, uvedl finanční ředitel Porsche SE Johannes Lattwein.

Dosavadní výsledky VW v oblasti velkých strukturálních změn jsou smíšené, přestože se koncern dlouhodobě snaží zjednodušit své rozsáhlé uspořádání. Kótování Traton SE, jednotky VW vyrábějící nákladní automobily, se potýkalo s problémy při vnitřních rozbrojích a omezeném volném pohybu akcií, zatímco snaha o oddělení značek supersportovních vozů Lamborghini a motocyklů Ducati selhala.
Vstupem na burzu výrobce ikonického modelu 911 a elektrického Taycanu by se značka mohla pokusit napodobit úspěch Ferrari NV, které bylo odděleno od koncernu Fiat Chrysler, aby dosáhlo ocenění podobného spíše luxusní módní značce Hermes International. Hodnota podniku Ferrari se obchoduje na více než 22násobku zisku před úroky, zdaněním a amortizací za letošní rok. V porovnání s násobkem pouhých 1,8 u Volkswagenu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky