Celkový index spotřebitelských cen za březen dopadl hůře, než se očekávalo, a oproti předchozímu roku vzrostl o 8,5 %, což je nejrychlejší meziroční nárůst od roku 1981. Ve stejném měsíci Fed schválil zvýšení sazeb o 0,25 procentního bodu, první za více než tři roky, později však naznačil, že zvyšování by mohlo být agresivnější.
V této situaci však mnoho společností v nedávných výsledkových zprávách naznačilo, že cenová síla zůstává silná, protože zákazníci se i nadále hrnou ke svému oblíbenému zboží a službám. Společnosti, které hlásí silnou cenovou politiku, zahrnují celou škálu od výrobců potravin a nápojů přes automobilky, letecké společnosti, poskytovatele dopravy a další.
Z tohoto trendu těží například gigant v oblasti rychlého občerstvení McDonald’s, který v posledním čtvrtletí vykázal rychlé tržby, zejména v zámoří. A to i v době, kdy společnost dočasně uzavřela prodejny v Rusku kvůli válce této země s Ukrajinou. Ve Spojených státech však tržby ve stejných prodejnách mírně překonaly očekávání díky „strategickému zvýšení cen menu, silným marketingovým akcím představujícím hlavní menu a růstu v digitálních kanálech,“ uvedl řetězec restaurací.
Zdroj: Shutterstock
O cenové síle v posledním čtvrtletí a ve výhledu na příští týdny informovaly i další potravinářské a nápojářské společnosti. Společnost PepsiCo uvedla, že ceny v posledním čtvrtletí vzrostly o 10 %, i když objemy vzrostly o slabá 3 %, zatímco společnost Kraft Heinz zaznamenala nárůst cen o 9 %, zatímco objemy poklesly o 2 % kvůli omezením v dodavatelském řetězci. Společnost Kraft uvedla, že maloobchodní poptávka zůstává silná. Společnost Hershey zaznamenala vysoké objemy i při zvýšení cen, zatímco Keurig Dr. Pepper uvedl, že rostoucí ceny pomohly vyrovnat stagnující objemy.
Akcie leteckých společností rovněž profitovaly z růstu cen letenek, a to i přesto, že prudký nárůst společnosti Omicron snížil počet rezervací v prvním čtvrtletí. Společnost Delta uvedla, že cestující platí více za letenky v prémiových kabinách a skokový nárůst rezervací a cen letenek pomáhá dopravci se sídlem v Atlantě kompenzovat vyšší ceny leteckého paliva. Průměrné ceny letenek se u společnosti JetBlue meziročně zvýšily o 31 %, zatímco průměrný příjem na jednu dostupnou sedadlovou míli vzrostl o 40 %.
Letecké společnosti rovněž očekávají, že s návratem poptávky po cestování zvýší ceny letenek i v tomto čtvrtletí. Společnost Southwest předpokládá, že vyšší ceny letenek jí v aktuálním čtvrtletí pomohou překonat rostoucí náklady na pracovní sílu, palivo a letiště, zatímco American Airlines očekává, že tržby v aktuálním čtvrtletí vzrostou o 6 až 8 % oproti stejnému čtvrtletí roku 2019, i když kapacita zaostává za čísly z roku 2019.
Aby toho nebylo málo, akcie dopravních společností se potýkají s rostoucími obavami z recese, což vedlo Bank of America k tomu, že na začátku tohoto měsíce snížila rating devíti akcií s odkazem na obavy z oslabující poptávky a klesajících cen. Navzdory těmto obavám se zdá, že dopravní akcie prozatím těží z rostoucích cen.
Společnost UPS zaznamenala 9,4% nárůst průměrných tržeb na kus, přestože objemy klesly, zatímco tržby společnosti Union Pacific na železniční vagon vyskočily o 12 %. Příjmy společnosti CSX na kus vzrostly o 24 % navzdory klesajícím objemům a cenám, které téměř ve všech kategoriích vzrostly o střední až vysoké jednociferné hodnoty.
Zdroj: Bloomberg
Celkový index spotřebitelských cen za březen dopadl hůře, než se očekávalo, a oproti předchozímu roku vzrostl o 8,5 %, což je nejrychlejší meziroční nárůst od roku 1981. Ve stejném měsíci Fed schválil zvýšení sazeb o 0,25 procentního bodu, první za více než tři roky, později však naznačil, že zvyšování by mohlo být agresivnější.V této situaci však mnoho společností v nedávných výsledkových zprávách naznačilo, že cenová síla zůstává silná, protože zákazníci se i nadále hrnou ke svému oblíbenému zboží a službám. Společnosti, které hlásí silnou cenovou politiku, zahrnují celou škálu od výrobců potravin a nápojů přes automobilky, letecké společnosti, poskytovatele dopravy a další.Z tohoto trendu těží například gigant v oblasti rychlého občerstvení McDonald’s, který v posledním čtvrtletí vykázal rychlé tržby, zejména v zámoří. A to i v době, kdy společnost dočasně uzavřela prodejny v Rusku kvůli válce této země s Ukrajinou. Ve Spojených státech však tržby ve stejných prodejnách mírně překonaly očekávání díky „strategickému zvýšení cen menu, silným marketingovým akcím představujícím hlavní menu a růstu v digitálních kanálech,“ uvedl řetězec restaurací.Zdroj: ShutterstockO cenové síle v posledním čtvrtletí a ve výhledu na příští týdny informovaly i další potravinářské a nápojářské společnosti. Společnost PepsiCo uvedla, že ceny v posledním čtvrtletí vzrostly o 10 %, i když objemy vzrostly o slabá 3 %, zatímco společnost Kraft Heinz zaznamenala nárůst cen o 9 %, zatímco objemy poklesly o 2 % kvůli omezením v dodavatelském řetězci. Společnost Kraft uvedla, že maloobchodní poptávka zůstává silná. Společnost Hershey zaznamenala vysoké objemy i při zvýšení cen, zatímco Keurig Dr. Pepper uvedl, že rostoucí ceny pomohly vyrovnat stagnující objemy.Akcie leteckých společností rovněž profitovaly z růstu cen letenek, a to i přesto, že prudký nárůst společnosti Omicron snížil počet rezervací v prvním čtvrtletí. Společnost Delta uvedla, že cestující platí více za letenky v prémiových kabinách a skokový nárůst rezervací a cen letenek pomáhá dopravci se sídlem v Atlantě kompenzovat vyšší ceny leteckého paliva. Průměrné ceny letenek se u společnosti JetBlue meziročně zvýšily o 31 %, zatímco průměrný příjem na jednu dostupnou sedadlovou míli vzrostl o 40 %.Letecké společnosti rovněž očekávají, že s návratem poptávky po cestování zvýší ceny letenek i v tomto čtvrtletí. Společnost Southwest předpokládá, že vyšší ceny letenek jí v aktuálním čtvrtletí pomohou překonat rostoucí náklady na pracovní sílu, palivo a letiště, zatímco American Airlines očekává, že tržby v aktuálním čtvrtletí vzrostou o 6 až 8 % oproti stejnému čtvrtletí roku 2019, i když kapacita zaostává za čísly z roku 2019.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: Getty ImagesAby toho nebylo málo, akcie dopravních společností se potýkají s rostoucími obavami z recese, což vedlo Bank of America k tomu, že na začátku tohoto měsíce snížila rating devíti akcií s odkazem na obavy z oslabující poptávky a klesajících cen. Navzdory těmto obavám se zdá, že dopravní akcie prozatím těží z rostoucích cen.Společnost UPS zaznamenala 9,4% nárůst průměrných tržeb na kus, přestože objemy klesly, zatímco tržby společnosti Union Pacific na železniční vagon vyskočily o 12 %. Příjmy společnosti CSX na kus vzrostly o 24 % navzdory klesajícím objemům a cenám, které téměř ve všech kategoriích vzrostly o střední až vysoké jednociferné hodnoty.Zdroj: Bloomberg