Jedná se o druhé velké antimonopolní šetření, které se zaměřuje na reklamní praktiky společnosti Google ve Velké Británii. Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy zahájil na začátku tohoto roku společně s Evropskou unií samostatné vyšetřování společnosti Google a mateřské společnosti Facebooku Meta kvůli obavám, že pakt mezi oběma společnostmi z roku 2018 – známý jako „Jedi Blue“ – omezuje hospodářskou soutěž v oblasti digitální reklamy.
Ve čtvrtek CMA uvedl, že posuzuje, zda role společnosti Google v odvětví reklamních technologií nenarušuje hospodářskou soutěž. Internetový gigant je dominantním hráčem na trhu online reklamy.

Google působí jako platforma na straně poptávky, která nabízí reklamní inventář vydavatelů obchodníkům, a zároveň jako burza reklamy, která umožňuje inzerentům soutěžit o reklamní prostor na webových stránkách vydavatelů, uvedl CMA. Provozuje také reklamní servery, které spravují inventář vydavatelů.
Regulační orgány se obávají, že společnost Google mohla nezákonně zvýhodňovat své vlastní služby výměny reklam na úkor konkurentů. Úřad CMA se rovněž obává, že společnost Google omezila kompatibilitu své burzy s reklamními servery třetích stran, aby ztížila konkurenci konkurenčních reklamních serverů.
„Oslabení konkurence v této oblasti by mohlo snížit příjmy z reklamy vydavatelů, kteří by mohli být nuceni snížit kvalitu svého obsahu, aby snížili náklady, nebo umístit svůj obsah za placenou zeď,“ uvedl v prohlášení Andrea Coscelli, výkonný ředitel CMA.
„Může také zvyšovat náklady inzerentů, které se promítnou do vyšších cen inzerovaného zboží a služeb.“

Zpráva přichází po dřívějším šetření hospodářské soutěže ze strany Velké Británie i EU, které se týkalo společnosti „Jedi Blue“. Dohoda údajně zahrnovala manipulaci společností Google a Meta při aukcích online reklamy a nezákonné stanovení cen.
Úřad CMA chce získat větší pravomoci k prověřování protisoutěžního chování technologických gigantů v rámci nového regulačního orgánu nazvaného Digital Markets Unit. Tento nový regulační orgán, jehož vznik byl navržen na rok 2020, by měl mít pravomoc ukládat technologickým společnostem pokuty až do výše 10 % jejich celosvětových ročních příjmů za porušení nových digitálních pravidel. Vláda však zatím dozorčímu orgánu pravomoci k ukládání těchto pokut neudělila.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























