Alespoň zatím to málokdo skutečně dělá.
Vedoucí pracovníci považovali v průzkumu společnosti Gartner Inc. zkrácený pracovní týden za zdaleka nejžádanější strategii náboru a udržení zaměstnanců, ale pouze 6 % stejných vedoucích pracovníků uvedlo, že to ve své organizaci dělají nebo dokonce plánují. Namísto toho společnosti častěji zvyšují počet placených volných dnů nebo poskytují pracovníkům větší flexibilitu, pokud jde o začátek a konec pracovního dne.
Průzkum provedený koncem dubna ukázal, že vedoucí pracovníci se nejvíce obávají ztráty produktivity, pokud by přešli na časové strategie, jako je čtyřdenní pracovní týden, který byl testován ve startupech a také u několika velkých zaměstnavatelů, včetně společností Cisco Systems Inc. a Unilever Plc.

Tato zjištění přicházejí právě v době, kdy kalifornští zákonodárci odložili návrh na zavedení celostátního čtyřdenního pracovního týdne pro hodinové zaměstnance, což ukazuje, jak obtížné by mohlo být široké přijetí tohoto opatření. Zatímco některé experimenty s kratším pracovním týdnem, jako například jeden na Islandu, vedly ke zvýšení produktivity a snížení stresu, jiné byly nejednoznačné a podnikatelské skupiny, jako například Kalifornská obchodní komora, jsou silně proti. Američané pracují déle a berou si méně volna než většina ostatních vyspělých zemí.
Čtyřdenní debata také ukázala rozpor mezi tím, co zaměstnanci na pracovišti hledají, a tím, co jsou jim manažeři ochotni nabídnout, a odhalila rozdíly v názorech na témata, jako je efektivita práce na dálku, zaměstnanecké výhody a zvyšování platů v době prudké inflace.

Pro společnosti, které zkoušejí nějakou variantu čtyřdenního pracovního týdne, je klíčová flexibilita a zpětná vazba. Test společnosti Cisco začal na začátku tohoto roku se zaměstnanci jejího oddělení lidských zdrojů a zahrnuje dvě osmitýdenní fáze. Jedna fáze zahrnuje desetihodinovou pracovní dobu čtyři dny v týdnu a druhá fáze zahrnovala volno každý druhý pátek. Společnost Cisco pak bude prověřovat data a dotazovat se zaměstnanců, aby zjistila, který přístup se osvědčil lépe. Fran Katsoudasová, vedoucí oddělení pro lidi, politiku a cíle společnosti Cisco, uvedla, že účast zaměstnanců v testu byla asi dvakrát vyšší, než očekávala, a že dostala dotazy od vedoucích pracovníků dalších oddělení na jeho rozšíření.
„Naši lidé jsou připraveni zkoušet nové a jiné věci,“ řekla minulý měsíc v rozhovoru. „Myslím, že u těchto nových způsobů práce jde o to, abyste se snažili přijít na to, jak to skloubit se vším ostatním, co se vám v životě děje.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky