Schopnost efektivně vést ostatní je klíčem k úspěchu při rozvoji firmy. V transakčním světě podnikání, který se stal virtuálním, však trávíme většinu času tím, že se k sobě navzájem chováme jako k cizím lidem.
Vezmeme-li v úvahu všechny digitální výměny, které během pracovního dne absolvujeme, co můžeme jako vedoucí pracovníci udělat pro to, abychom naše interakce polidštili, přitáhli k sobě lidi a vybudovali si důvěru?
Stačí jediné slovo: zvědavost.
Výzkumy zjistily, že zvědaví lidé jsou známí tím, že mají lepší vztahy, a ostatní lidé jsou snadněji přitahováni a cítí se sociálně blíže jedincům, kteří projevují zvědavost.
Zvědavost je pevným základem pro rozvoj růstového myšlení, abyste se mohli neustále učit. Výzkum zveřejněný v časopise Harvard Business Review uvádí, že lidé s vyšším kvocientem zvědavosti (CQ) jsou zvídavější a generují více originálních nápadů a tento styl myšlení vede k vyšší úrovni získávání znalostí v průběhu času.
Zdroj: Unsplash
Organizace budou mít také velký prospěch z toho, že budou zaměstnávat budoucí pracovníky, kteří projevují zvídavost. V jedné studii publikované v časopise HBR „nejzvědavější zaměstnanci vyhledávali nejvíce informací od spolupracovníků a tyto informace jim pomáhaly v práci – například zvyšovaly jejich kreativitu při řešení problémů zákazníků“.
Z hlediska vedení platí, že pokud jste ochotni zkoumat a klást otázky se zvědavostí, jste schopni jasněji vidět nuance problému a dosáhnout lepších výsledků.
Ale je tu jedna věc. Pokud pracujete v byrokratickém prostředí, příliš často nás byrokracie nebo status quo nutí přestat být zvědaví a klást otázky, protože si myslíme, že už máme odpovědi. Ale tím, že budujeme svou zvědavost a dovolíme ostatním, aby dělali totéž, se otevíráme novým nápadům, které mohou vyřešit složité problémy mnohem rychleji.
Obrácený mentoring
Abyste posunuli svůj kvocient zvědavosti na další úroveň, začínají si nyní firmy uvědomovat, že učení shora dolů není vždy vhodné, a proto vznikají programy reverzního mentoringu.
Zdroj: Pixabay
V rámci reverzního mentoringu uzavírá mladší člen týmu profesní přátelství s někým služebně starším a vyměňují si dovednosti, znalosti a porozumění. Například mladší člen týmu může být technicky zdatnější, takže podpora párování se starším kolegou nebo manažerem s menšími zkušenostmi s používáním technologií může zlepšit jeho schopnost navázat kontakt s potenciálními zákazníky.
Nejedná se o novou myšlenku. Koncem 90. let minulého století požádala společnost General Electric 500 svých vrcholových manažerů, aby hledali mentory z řad nových zaměstnanců.
Reverzní mentoring uznává, že na obou stranách existují mezery v dovednostech a že každá osoba může řešit své slabé stránky s pomocí silných stránek té druhé. Mladší člen týmu může předávat aktuální dovednosti a nápady na vyšším stupni firemního žebříčku a někdo starší se může stát jeho mentorem nebo koučem.
Názor Billa Gatese na zvědavost
V roce 2019 promluvil Bill Gates ke studentům, rodičům a absolventům své střední školy alma mater v Seattlu. Jedna z otázek položených Gatesovi stojí za pozornost zejména pro příští pracující generaci: „Jaké dovednosti musí dnešní studenti znát, aby se jim dařilo ve světě v letech 2030 a 2040?“.
Gates zdůraznil zásadní význam zvídavosti jako rámce pro získávání znalostí. Růstové myšlení jako základ a snaha zůstat zvědavý a neustále se učit, řekl Gates, pomůže připravit budoucí pracovníky na obrovské změny, které nastanou.
Schopnost efektivně vést ostatní je klíčem k úspěchu při rozvoji firmy. V transakčním světě podnikání, který se stal virtuálním, však trávíme většinu času tím, že se k sobě navzájem chováme jako k cizím lidem.Vezmeme-li v úvahu všechny digitální výměny, které během pracovního dne absolvujeme, co můžeme jako vedoucí pracovníci udělat pro to, abychom naše interakce polidštili, přitáhli k sobě lidi a vybudovali si důvěru?Stačí jediné slovo: zvědavost.Výzkumy zjistily, že zvědaví lidé jsou známí tím, že mají lepší vztahy, a ostatní lidé jsou snadněji přitahováni a cítí se sociálně blíže jedincům, kteří projevují zvědavost.Zvědavost je pevným základem pro rozvoj růstového myšlení, abyste se mohli neustále učit. Výzkum zveřejněný v časopise Harvard Business Review uvádí, že lidé s vyšším kvocientem zvědavosti jsou zvídavější a generují více originálních nápadů a tento styl myšlení vede k vyšší úrovni získávání znalostí v průběhu času.Zdroj: UnsplashOrganizace budou mít také velký prospěch z toho, že budou zaměstnávat budoucí pracovníky, kteří projevují zvídavost. V jedné studii publikované v časopise HBR „nejzvědavější zaměstnanci vyhledávali nejvíce informací od spolupracovníků a tyto informace jim pomáhaly v práci – například zvyšovaly jejich kreativitu při řešení problémů zákazníků“.Z hlediska vedení platí, že pokud jste ochotni zkoumat a klást otázky se zvědavostí, jste schopni jasněji vidět nuance problému a dosáhnout lepších výsledků.Chcete využít této příležitosti?Ale je tu jedna věc. Pokud pracujete v byrokratickém prostředí, příliš často nás byrokracie nebo status quo nutí přestat být zvědaví a klást otázky, protože si myslíme, že už máme odpovědi. Ale tím, že budujeme svou zvědavost a dovolíme ostatním, aby dělali totéž, se otevíráme novým nápadům, které mohou vyřešit složité problémy mnohem rychleji.Abyste posunuli svůj kvocient zvědavosti na další úroveň, začínají si nyní firmy uvědomovat, že učení shora dolů není vždy vhodné, a proto vznikají programy reverzního mentoringu.Zdroj: PixabayV rámci reverzního mentoringu uzavírá mladší člen týmu profesní přátelství s někým služebně starším a vyměňují si dovednosti, znalosti a porozumění. Například mladší člen týmu může být technicky zdatnější, takže podpora párování se starším kolegou nebo manažerem s menšími zkušenostmi s používáním technologií může zlepšit jeho schopnost navázat kontakt s potenciálními zákazníky.Nejedná se o novou myšlenku. Koncem 90. let minulého století požádala společnost General Electric 500 svých vrcholových manažerů, aby hledali mentory z řad nových zaměstnanců.Reverzní mentoring uznává, že na obou stranách existují mezery v dovednostech a že každá osoba může řešit své slabé stránky s pomocí silných stránek té druhé. Mladší člen týmu může předávat aktuální dovednosti a nápady na vyšším stupni firemního žebříčku a někdo starší se může stát jeho mentorem nebo koučem.V roce 2019 promluvil Bill Gates ke studentům, rodičům a absolventům své střední školy alma mater v Seattlu. Jedna z otázek položených Gatesovi stojí za pozornost zejména pro příští pracující generaci: „Jaké dovednosti musí dnešní studenti znát, aby se jim dařilo ve světě v letech 2030 a 2040?“.Gates zdůraznil zásadní význam zvídavosti jako rámce pro získávání znalostí. Růstové myšlení jako základ a snaha zůstat zvědavý a neustále se učit, řekl Gates, pomůže připravit budoucí pracovníky na obrovské změny, které nastanou.