Na Argentinu, Chile a Bolívii připadá dohromady asi polovina světových zásob lithia, přičemž Chile je světovým dodavatelem č. 2 stříbřitě bílého kovu a Argentina jedním z nejrychleji rostoucích producentů. Tyto země však mají jen omezený úspěch při výrobě lithiových produktů – natož při výrobě baterií nebo automobilů.
Podle nejvyššího argentinského důlního představitele mají nyní další šanci, a to v době, kdy pandemie a válka na Ukrajině urychlují tříštění tradičních obchodních vazeb a podněcují snahy o rozvoj místních průmyslových odvětví, zejména těch, která jsou spojena s přechodem na čistou energii.
Ačkoli se tyto tři země liší v názoru na to, jak chtějí, aby se lithiové projekty rozvíjely, mají podobné názory na to, jaký má mít rozvoj dopad na jejich země, uvedla náměstkyně argentinského ministra pro hornictví Fernanda Avila. Všechny tři země chtějí spolupracovat při prosazování navazujících odvětví, uvedla ve středečním rozhovoru.
„Chceme pokročit v hodnotových řetězcích, mít kvalifikovanější lidské zdroje a pokročit v tom, že budeme platformami pro rozvoj elektromobility v Latinské Americe,“ řekla Avila z Panamy, kde se účastní zahajovací akce agentury Bloomberg New Economy Gateway Latin America. „Víme, že se musíme sjednotit a spolupracovat.“

Argentinská vláda chce na regionální úrovni zopakovat typ pracovní skupiny, která byla vytvořena se třemi hlavními provinciemi země, kde se těží lithium – Jujuy, Salta a Catamarca – jako způsob, jak udržet investiční dynamiku, uvedla Avila. Dodala, že v rozhovorech s Chile a Bolívií zatím panuje „dobrá atmosféra“.
Provinční pracovní skupina také obhlíží projekty lithia v zemi pro kontrolní seznam infrastrukturních prací včetně silnic a elektřiny, které by byly přínosem pro komunity v odlehlých oblastech. Úřady se snaží zapojit komunity do diskuse o tom, jak chtějí, aby se těžba rozvíjela, aby se předešlo konfliktům.
Vláda nedávno zaslala Kongresu balíček pobídek pro elektromobilitu, včetně navrhovaných daňových pobídek na podporu investic a horizontu 2041 pro komercializaci spalovacích motorů. Cílem je položit základy pro místní výrobu baterií.
Na otázku, zda bude jednou v Argentině postavena velká továrna na baterie, odpověděla: „O to usilujeme.“

Buenos Aires se také snaží nalákat těžaře mědi stabilnějším regulačním rámcem, ačkoli neuvažuje o snížení daní. Argentina se může stát významným dodavatelem do pěti let, pokud bude úspěšně pokračovat pět připravovaných projektů.
Úřady jednají s průmyslem o tom, aby doly měly možnost platit progresivní daně podle cen mědi ve snaze podpořit investice. Návrh byl přijat kladně a mohl by být hotov zhruba do měsíce, uvedl Avila.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky