Vzhledem k tomu, že sektor elektromobilů se nadále rychle rozvíjí, Wall Street pozorně sleduje společnost Volkswagen (OTCMKTS:VWAGY) před očekávanou primární nabídkou akcií společnosti Porsche. Analytici očekávají, že debut akcií Porsche podpoří ambiciózní ponor VW do oblasti elektrických vozidel. Avšak vzhledem k tomu, že Tesla (NASDAQ:TSLA) se i nadále vzpírá očekáváním ohledně financování a výroby, čeká VW něco jako nelehký boj. Může IPO Porsche skutečně umožnit VW konkurovat automobilové superstar Elona Muska?
Investoři se dožadují IPO Porsche prakticky od roku 2008, kdy značka poprvé přešla pod VW v rámci nechvalně proslulého zpětného převzetí. Zdá se však, že čas zúčtování konečně nadešel.
Vedení VW opakovaně naznačovalo, že svou nejžádanější automobilku uvede na burzu, a nedávno dokonce vybralo banky, které budou tento krok koordinovat. Někteří analytici skutečně předpovídají, že nejziskovější německá automobilová značka vstoupí na burzu již ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku.
Zdroj: Getty Images
Mnozí očekávají, že se díky tomuto kroku zvýrazní aspirace VW v oblasti elektromobilů, zejména vzhledem k průlomovému úspěchu Porsche v této oblasti. Model Porsche Taycan je jedním z komerčně nejúspěšnějších – a kritikou nejoceňovanějších – elektromobilů, které kdy VW vyrobil. V roce 2021 se prodeje modelu Taycan oproti předchozímu roku zdvojnásobily. Vůz dokonce překonal prodej modelu 911, nejznámějšího sportovního vozu značky Porsche, i špičkového Modelu S společnosti Tesla.
Ale Tesla je, no, Tesla. Společnost dominuje severoamerickému odvětví elektromobilů a nadále posiluje svou mezinárodní přítomnost. V současné době má na americkém trhu s elektromobily obrovský podíl 75 %. Přestože Volkswagen stojí v čele automobilové excelence již téměř sto let, v oblasti elektromobilů je bezpochyby „Davidem“ proti „Goliášovi“ společnosti Tesla.
Prodej elektromobilů se meziročně stále zrychluje a vzhledem k současným omezením v zásobování, která tlačí náklady na pohonné hmoty na rekordní úroveň, mnozí analytici očekávají, že přechod na elektromobily se ještě více urychlí. Podle současných konsenzuálních odhadů by měly elektromobily do roku 2030 tvořit více než polovinu všech prodaných vozidel v USA. Elektrifikace je bezesporu cestou vpřed, což představuje jak příležitosti, tak potenciální překážky pro starší a začínající výrobce automobilů.
Vzhledem k tomu, že starší společnosti rychle přecházejí na pohonné systémy založené na elektřině, čeká nás jasný závod o to, kdo se může ucházet o trůn elektromobilů. VW – a řada jeho dceřiných společností – může představovat nejbližší konkurenci společnosti Tesla. V celosvětovém měřítku Volkswagen stále zaostává za společností Tesla a vlastní zhruba 10 % trhu s elektromobily ve srovnání s téměř 21% podílem společnosti Tesla. IPO Porsche může být pro VW nejlepší šancí, jak získat finanční prostředky potřebné k prosazení přechodu na elektrický pohon.
Měla by tedy Muskovi představa IPO Porsche nedat spát?
Volkswagen se IPO Porsche zaměřuje na výrobní metriky Tesly
Největší výhodou společnosti Tesla oproti ostatním výrobcům elektromobilů je pravděpodobně její výrobní kapacita. Vzhledem k tomu, že společnost pokračuje v rozšiřování lokalit svých továren Gigafactory, je Tesla ve výrobě vozidel třídou sama pro sebe.
Pomocí svých patentovaných „megapodniků“ dokáže společnost vyrobit jedno vozidlo Model Y za pouhých 10 hodin. Pro srovnání, Volkswagen odhaduje, že podobných výrobních parametrů dosáhne do roku 2026. V současné době trvá VW výroba jednoho vozidla ID.3, jedné z jeho menších elektrických nabídek, třikrát déle.
Podle automobilové analytičky IHS Stephanie Brimleyové je však závod s elektromobily „maratonem, nikoli sprintem“. Brimleyová nedávno hovořila o elektrických vyhlídkách VW před potenciálním vstupem Porsche na burzu. Podle analytičky je důležité vnímat souboj elektromobilů v kontextu dlouhodobého technologického přechodu od spalovacích motorů k elektromotorům.
„Jsme na samém začátku a produkty Volkswagenu si vedou docela dobře a Rivian, Lucid a podobně si ještě musí vybudovat vlastní měřítko a vlastní výrobní stopu a dělají to ve stejné době, kdy VW rozšiřuje svou výrobní stopu. Čím více se kdokoli soustředí na příští tři roky, tím snáze ztratí ze zřetele, že ve skutečnosti mluvíme o projektu na 15 až 20 let.“
Jak tvrdí Brimley, je ještě příliš brzy na to, aby byla některá společnost korunována králem elektromobilů. Příštích několik let bude pravděpodobně určeno rychlou optimalizací výroby spolu s rychle se vyvíjejícím vkusem spotřebitelů. Přesto je výhoda prvního hráče na trhu stále živá.
Říci, že Tesla má v závodě elektromobilů určitý náskok, by bylo mírné.
Na rozdíl od starších výrobců automobilů byly výrobní závody společnosti Tesla vždy určeny k výrobě elektromobilů. Její konkurenti budou pravděpodobně muset vynaložit značné množství času a kapitálu na přestavbu svých továren, aby lépe vyhovovaly výrobě elektromobilů. Podle Brimleyho však Tesla ani její starší konkurenti nemají vyloženě vítěznou pozici.
„Tesla a jí podobné společnosti nemají problém s přechodem, ale mají problém s růstem. Mají výzvu vybudovat výrobní a distribuční síť a síť značek, která zahrnuje celý svět, a VW má 12 nebo 13 značek. Je to obrovská věc, kterou plus minus za sto let rozrostli. Takže ten rozsah a záběr, někdy to může trochu zpomalit pohyb, ale jakmile se začnete pohybovat, je tam hodně práce a menší a novější výrobci toho mají také hodně co budovat.“
Tesla nedávno otevřela svou první evropskou továrnu Gigafactory v Berlíně. Tento závod se shodou okolností nachází jen něco málo přes 100 kilometrů od největší automobilky v zemi, továrny Volkswagen ve Wolfsburgu, která slouží jako centrála VW.
VW jistě pociťuje horko, když Tesla spouští jeden ze svých technických zázraků tak blízko své historické domovské základny. Ale tvrdit, že VW nemá vlastní zdroje konkurenční výhody v závodě elektromobilů, by bylo hrubým zkreslením jeho potenciálu.
Vzhledem k tomu, že sektor elektromobilů se nadále rychle rozvíjí, Wall Street pozorně sleduje společnost Volkswagen před očekávanou primární nabídkou akcií společnosti Porsche. Analytici očekávají, že debut akcií Porsche podpoří ambiciózní ponor VW do oblasti elektrických vozidel. Avšak vzhledem k tomu, že Tesla se i nadále vzpírá očekáváním ohledně financování a výroby, čeká VW něco jako nelehký boj. Může IPO Porsche skutečně umožnit VW konkurovat automobilové superstar Elona Muska?Investoři se dožadují IPO Porsche prakticky od roku 2008, kdy značka poprvé přešla pod VW v rámci nechvalně proslulého zpětného převzetí. Zdá se však, že čas zúčtování konečně nadešel.Vedení VW opakovaně naznačovalo, že svou nejžádanější automobilku uvede na burzu, a nedávno dokonce vybralo banky, které budou tento krok koordinovat. Někteří analytici skutečně předpovídají, že nejziskovější německá automobilová značka vstoupí na burzu již ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku.Zdroj: Getty ImagesMnozí očekávají, že se díky tomuto kroku zvýrazní aspirace VW v oblasti elektromobilů, zejména vzhledem k průlomovému úspěchu Porsche v této oblasti. Model Porsche Taycan je jedním z komerčně nejúspěšnějších – a kritikou nejoceňovanějších – elektromobilů, které kdy VW vyrobil. V roce 2021 se prodeje modelu Taycan oproti předchozímu roku zdvojnásobily. Vůz dokonce překonal prodej modelu 911, nejznámějšího sportovního vozu značky Porsche, i špičkového Modelu S společnosti Tesla.Ale Tesla je, no, Tesla. Společnost dominuje severoamerickému odvětví elektromobilů a nadále posiluje svou mezinárodní přítomnost. V současné době má na americkém trhu s elektromobily obrovský podíl 75 %. Přestože Volkswagen stojí v čele automobilové excelence již téměř sto let, v oblasti elektromobilů je bezpochyby „Davidem“ proti „Goliášovi“ společnosti Tesla.Prodej elektromobilů se meziročně stále zrychluje a vzhledem k současným omezením v zásobování, která tlačí náklady na pohonné hmoty na rekordní úroveň, mnozí analytici očekávají, že přechod na elektromobily se ještě více urychlí. Podle současných konsenzuálních odhadů by měly elektromobily do roku 2030 tvořit více než polovinu všech prodaných vozidel v USA. Elektrifikace je bezesporu cestou vpřed, což představuje jak příležitosti, tak potenciální překážky pro starší a začínající výrobce automobilů.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: ReutersVzhledem k tomu, že starší společnosti rychle přecházejí na pohonné systémy založené na elektřině, čeká nás jasný závod o to, kdo se může ucházet o trůn elektromobilů. VW – a řada jeho dceřiných společností – může představovat nejbližší konkurenci společnosti Tesla. V celosvětovém měřítku Volkswagen stále zaostává za společností Tesla a vlastní zhruba 10 % trhu s elektromobily ve srovnání s téměř 21% podílem společnosti Tesla. IPO Porsche může být pro VW nejlepší šancí, jak získat finanční prostředky potřebné k prosazení přechodu na elektrický pohon.Měla by tedy Muskovi představa IPO Porsche nedat spát?Největší výhodou společnosti Tesla oproti ostatním výrobcům elektromobilů je pravděpodobně její výrobní kapacita. Vzhledem k tomu, že společnost pokračuje v rozšiřování lokalit svých továren Gigafactory, je Tesla ve výrobě vozidel třídou sama pro sebe.Pomocí svých patentovaných „megapodniků“ dokáže společnost vyrobit jedno vozidlo Model Y za pouhých 10 hodin. Pro srovnání, Volkswagen odhaduje, že podobných výrobních parametrů dosáhne do roku 2026. V současné době trvá VW výroba jednoho vozidla ID.3, jedné z jeho menších elektrických nabídek, třikrát déle.Podle automobilové analytičky IHS Stephanie Brimleyové je však závod s elektromobily „maratonem, nikoli sprintem“. Brimleyová nedávno hovořila o elektrických vyhlídkách VW před potenciálním vstupem Porsche na burzu. Podle analytičky je důležité vnímat souboj elektromobilů v kontextu dlouhodobého technologického přechodu od spalovacích motorů k elektromotorům.„Jsme na samém začátku a produkty Volkswagenu si vedou docela dobře a Rivian, Lucid a podobně si ještě musí vybudovat vlastní měřítko a vlastní výrobní stopu a dělají to ve stejné době, kdy VW rozšiřuje svou výrobní stopu. Čím více se kdokoli soustředí na příští tři roky, tím snáze ztratí ze zřetele, že ve skutečnosti mluvíme o projektu na 15 až 20 let.“Jak tvrdí Brimley, je ještě příliš brzy na to, aby byla některá společnost korunována králem elektromobilů. Příštích několik let bude pravděpodobně určeno rychlou optimalizací výroby spolu s rychle se vyvíjejícím vkusem spotřebitelů. Přesto je výhoda prvního hráče na trhu stále živá.Říci, že Tesla má v závodě elektromobilů určitý náskok, by bylo mírné.Na rozdíl od starších výrobců automobilů byly výrobní závody společnosti Tesla vždy určeny k výrobě elektromobilů. Její konkurenti budou pravděpodobně muset vynaložit značné množství času a kapitálu na přestavbu svých továren, aby lépe vyhovovaly výrobě elektromobilů. Podle Brimleyho však Tesla ani její starší konkurenti nemají vyloženě vítěznou pozici.„Tesla a jí podobné společnosti nemají problém s přechodem, ale mají problém s růstem. Mají výzvu vybudovat výrobní a distribuční síť a síť značek, která zahrnuje celý svět, a VW má 12 nebo 13 značek. Je to obrovská věc, kterou plus minus za sto let rozrostli. Takže ten rozsah a záběr, někdy to může trochu zpomalit pohyb, ale jakmile se začnete pohybovat, je tam hodně práce a menší a novější výrobci toho mají také hodně co budovat.“Tesla nedávno otevřela svou první evropskou továrnu Gigafactory v Berlíně. Tento závod se shodou okolností nachází jen něco málo přes 100 kilometrů od největší automobilky v zemi, továrny Volkswagen ve Wolfsburgu, která slouží jako centrála VW.VW jistě pociťuje horko, když Tesla spouští jeden ze svých technických zázraků tak blízko své historické domovské základny. Ale tvrdit, že VW nemá vlastní zdroje konkurenční výhody v závodě elektromobilů, by bylo hrubým zkreslením jeho potenciálu.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...