Vaším cílem je sloužit týmu a jemu, ale zároveň chcete najít postup i pro sebe. Někdy se ale stane, že se něco zvrtne: Téměř třetina, 28 %, lidí, kteří opustili své předchozí zaměstnání, uvedla, že odešla kvůli špatnému vedení, jak vyplývá z průzkumu Joblist za 1. čtvrtletí mezi 18 617 uchazeči o zaměstnání.
„Když se stanete manažerem, nikdo vás vlastně nenaučí“, jak to dělat, říká Dr. Rosina Racioppi, generální ředitelka a prezidentka mentoringové sítě WOMEN Unlimited Inc. o výzvách, kterým šéfové čelí, když se ujímají své role. Dodává, že „manažeři jsou často zmatení. Zaměřují se na mechaniku práce a ztrácejí ze zřetele humanitu,“ neboli lidskou část svých rolí.
Pokud u svého šéfa narážíte na problémy, než začnete uvažovat o výpovědi, vězte, že existují způsoby, jak se pokusit problém zmírnit. Zde je to, co doporučují vyzkoušet odborníci na pracovišti.
Začněte otázkou: „Jak můžeme nejlépe spolupracovat?“
Dlouho předtím, než se setkáte s nějakými problémy, doporučují odborníci ujasnit si parametry vaší práce.

„Když jsem pracovala s novým šéfem, vždy jsem začala rozhovorem na téma: ‚Jak můžeme co nejlépe spolupracovat? Co ode mě potřebujete?“ říká Racioppi.
Doporučuje zeptat se šéfa na jeho tři hlavní priority pro danou pozici, termíny jednorázových nebo průběžných projektů a na to, jak s ním nejlépe komunikovat. Tuto konverzaci pravidelně udržujte, abyste měli vždy aktuální informace o tom, co potřebuje.
„Pokud přispíváte a usnadňujete jim práci,“ říká Racioppi, „a jste tím klíčovým spolupracovníkem, pak zmírníte napětí, které způsobuje problém,“ možná dokonce ještě dříve, než problém nastane.
„Zhodnoťte: ‚V čem spočívá toto napětí, které je u mého nadřízeného?'“
Pokud i přesto, že jste si ujasnili svou roli a pracujete na dosažení daných ukazatelů, stále narážíte na problémy se svým nadřízeným, udělejte krok zpět a „opravdu zhodnoťte, ‚co je to za napětí, které je s mým nadřízeným?“, říká Racioppi.

Dává vám šéf smíšené zprávy o tom, co se od vás v rámci vaší práce očekává? Je jeho kritická zpětná vazba nejasná a těžko se jí řídí? Ztěžuje vám zkoušení nových projektů a růst ve vaší roli? Je těžké je vůbec určit a získat od nich zpětnou vazbu?
Zamyslete se nad scénáři, ve kterých jste pociťovali určité napětí, a pak se zaměřte na to, s jakým problémem se přesně setkáváte.
Zdokumentujte problém
Jakmile přijdete na to, co je problém, začněte ho dokumentovat. Díky tomu budete mít přehled o tom, zda je toto chování vzorcem, nebo jen momentálním zádrhelem. Poskytne vám to také určitý důkaz, že problém trvá.
„Kdykoli někoho s něčím konfrontujete, lidé vždy chtějí“ vidět příklady tohoto chování, říká Carolyn Kleimanová, odbornice na kariéru ze společnosti ResumeBuilder.com. Začněte si tedy vést záznamy o tom, co vám připadá problematické, abyste si tyto důkazy vytvořili.

Sledování konkrétních případů vám také umožní zamyslet se nad možnými řešeními. Uprostřed výzvy jsou emoce silné. Když však uděláte krok zpět a zamyslíte se, můžete mít šanci problém objektivně posoudit a najít řešení touto novou optikou.
„Nekritizujte. Projevte uznání.“
Jakmile shromáždíte několik konkrétních příkladů, připravte se na ně při příštím osobním setkání. Až tak učiníte, „nekritizujte“, říká Gorick Ng, kariérní poradce z Harvardu a autor knihy „The Unspoken Rules“. Místo toho „projevte uznání“.
„Zvažte nadužívání slov ‚děkuji‘, ‚oceňuji‘, ‚jsem za ně vděčný‘, abyste si připravili půdu,“ říká a přemýšlejte o tom, jak by se uplatnila u vašeho šéfa. Mohou učinit jakékoliv výzvy, na které upozorníte, přijatelnějšími a dát najevo, že vám na tomto vztahu záleží.
Když nadnesete některé problémy, se kterými jste se setkali, použijte formulace typu: „Všiml jsem si, že děláte tohle,“ říká Kleimanová. „Usnadnilo by mi práci, kdybys místo toho dělal tohle.“ Toto zarámování pomáhá dát najevo, že tento rozhovor není útokem na ně. Místo toho je to snaha pomoci vám dělat vaši práci lépe.

„Předpokládejte pozitivní záměr.“
Narážet na překážky u šéfa může být neuvěřitelně frustrující, ale když se blížíte k řešení problému, nezapomeňte „předpokládat pozitivní záměr“, říká Ng.
„Žádný manažer se ráno neprobudí s myšlenkou: ‚jak svému týmu co nejvíce znepříjemnit život‘,“ říká. „Spíše se ptá: ‚Jak můžeme udělat tuhle práci a žít šťastný život‘.“ Když budete mít toto na paměti, může to zmírnit napětí na vaší straně a celkově usnadnit přístup k situaci.
Pokud se však i přes vaši snahu o urovnání vztahů jejich chování nezmění, zkuste se vcítit do toho, co prožívají vaši kolegové s vaším šéfem.
„Někdy je opravdu nutné, abyste ostatní upozornili na svou vlastní tíživou situaci, protože možná jsou v podobné situaci i další lidé,“ říká Kleimanová. Pokud zjistíte, že je vás více, kteří se s těmito problémy potýkáte, a že nikdo z vás nebyl úspěšný v tom, aby pomohl svému šéfovi změnit jeho chování, „myslím, že je to něco, co je třeba zaznamenat a eskalovat jako skupina,“ říká.




























