Zvýšení cen piva a kuřat ukazuje, že inflace v Japonsku je na bodu zvratu
Ojedinělé zvýšení cen japonským pivovarem zintenzivnilo debatu o tom, zda se místní firmy konečně zbavují svého desetiletí trvajícího deflačního myšlení ve snaze chránit ziskové marže.
Akcie společnosti Asahi Group Holdings Ltd. minulou středu vyskočily až o 7 % poté, co společnost oznámila, že poprvé po letech zvýší ceny svého piva „Super Dry“ a dalších nápojů. Provozovatel obchodů se smíšeným zbožím Lawson Inc. na začátku tohoto měsíce uvedl, že poprvé po 36 letech zvýší ceny svého oblíbeného smaženého kuřete „Karaage-Kun“.
Zatímco inflace v Japonsku je ve srovnání s ostatními zeměmi stále mírná, ceny energií a vstupů pro podniky rostou nejrychleji za posledních čtyřicet let – díky přerušení dodávek způsobenému válkou na Ukrajině a propadu jenu.
To představuje pro japonské firmy, které se zdráhají přenášet vyšší náklady na své zákazníky poté, co se po letech deflace a anemického růstu mezd stali spotřebitelé příliš citlivými na zvyšování cen, poměrně neznámou výzvu.
Pozorovatelé trhu tvrdí, že tentokrát to může být jinak.
Zdroj: Reuters
„Pro japonské společnosti je nyní jedna z nejsnadnějších příležitostí ke zvýšení cen za mnoho let,“ řekl Hiroyuki Ueno, hlavní stratég společnosti Sumitomo Mitsui Trust Asset Management Co. „Téměř každý ví, že ceny surovin tolik rostou. A průzkumy veřejného mínění ukazují, že většina lidí podporuje sankce proti Rusku, i kdyby to znamenalo trochu inflace.“
Společnost Asahi uvedla jako důvod zvýšení cen rostoucí náklady na vše od sladu a kukuřice až po obalové materiály, jako je hliník a lepenka, a také na dopravu.
Akcie jejích konkurentů také rostly, i když historie ukazuje, že zvyšování cen se v Japonsku těžko prodává. Poté, co řetězec restaurací Torikizoku Holdings Co. v roce 2017 oznámil první zvýšení cen za téměř 30 let, klesl počet jeho zákazníků a zpomalil se růst tržeb. Cena akcií je stále méně než poloviční oproti maximu dosaženému v roce 2017.
„Musíme se změnit“
Společnost Ohsho Food Service Corp. provozující čínské restaurace minulý týden uvedla, že zvýší ceny přibližně pětiny položek svého jídelního lístku o 20-30 jenů (asi 5Kč), aby zohlednila rostoucí náklady na pšenici a naftu a také vyšší mzdové a logistické náklady.
Zdroj: Ohsho.co.jp
Akcie společnosti ve čtvrtek završily třetí den růstu. Japonské trhy byly v pátek kvůli svátku zavřené.
Přesto může být pro některé společnosti, zejména v sektoru spotřebního zboží, obtížnější zvyšovat ceny, protože spotřebitelé jsou stále zvyklí na neměnné životní náklady.
„I když ne všechny společnosti budou schopny zvýšit ceny, společnosti pro zboží denní potřeby budou muset změnit,“ řekl Tomoichiro Kubota, hlavní analytik trhu ve společnosti Matsui Securities Co. „Myslím, že půjdou směrem zvyšování cen.“
Akcie společnosti Asahi Group Holdings Ltd. minulou středu vyskočily až o 7 % poté, co společnost oznámila, že poprvé po letech zvýší ceny svého piva „Super Dry“ a dalších nápojů. Provozovatel obchodů se smíšeným zbožím Lawson Inc. na začátku tohoto měsíce uvedl, že poprvé po 36 letech zvýší ceny svého oblíbeného smaženého kuřete „Karaage-Kun“.Zatímco inflace v Japonsku je ve srovnání s ostatními zeměmi stále mírná, ceny energií a vstupů pro podniky rostou nejrychleji za posledních čtyřicet let – díky přerušení dodávek způsobenému válkou na Ukrajině a propadu jenu.To představuje pro japonské firmy, které se zdráhají přenášet vyšší náklady na své zákazníky poté, co se po letech deflace a anemického růstu mezd stali spotřebitelé příliš citlivými na zvyšování cen, poměrně neznámou výzvu.Pozorovatelé trhu tvrdí, že tentokrát to může být jinak.Zdroj: Reuters„Pro japonské společnosti je nyní jedna z nejsnadnějších příležitostí ke zvýšení cen za mnoho let,“ řekl Hiroyuki Ueno, hlavní stratég společnosti Sumitomo Mitsui Trust Asset Management Co. „Téměř každý ví, že ceny surovin tolik rostou. A průzkumy veřejného mínění ukazují, že většina lidí podporuje sankce proti Rusku, i kdyby to znamenalo trochu inflace.“Společnost Asahi uvedla jako důvod zvýšení cen rostoucí náklady na vše od sladu a kukuřice až po obalové materiály, jako je hliník a lepenka, a také na dopravu.Chcete využít této příležitosti?Akcie jejích konkurentů také rostly, i když historie ukazuje, že zvyšování cen se v Japonsku těžko prodává. Poté, co řetězec restaurací Torikizoku Holdings Co. v roce 2017 oznámil první zvýšení cen za téměř 30 let, klesl počet jeho zákazníků a zpomalil se růst tržeb. Cena akcií je stále méně než poloviční oproti maximu dosaženému v roce 2017.Společnost Ohsho Food Service Corp. provozující čínské restaurace minulý týden uvedla, že zvýší ceny přibližně pětiny položek svého jídelního lístku o 20-30 jenů , aby zohlednila rostoucí náklady na pšenici a naftu a také vyšší mzdové a logistické náklady.Zdroj: Ohsho.co.jpAkcie společnosti ve čtvrtek završily třetí den růstu. Japonské trhy byly v pátek kvůli svátku zavřené.Přesto může být pro některé společnosti, zejména v sektoru spotřebního zboží, obtížnější zvyšovat ceny, protože spotřebitelé jsou stále zvyklí na neměnné životní náklady.„I když ne všechny společnosti budou schopny zvýšit ceny, společnosti pro zboží denní potřeby budou muset změnit,“ řekl Tomoichiro Kubota, hlavní analytik trhu ve společnosti Matsui Securities Co. „Myslím, že půjdou směrem zvyšování cen.“
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...