Akcie společnosti Rivian se v nejbližší době neprosadí. Držte se od nich dál.
Akcie společnosti Rivian (NASDAQ:RIVN) mají před sebou ještě dlouhou cestu, než se vyplatí je koupit, a pokud držíte tuto bojující EV hru, možná je na čase z ní vystoupit.
V rámci výroční schůze společnosti napsal generální ředitel RJ Scaringe dopis akcionářům. Scaringe v něm sice obecně vyzněl pozitivně, ale zdůraznil, že akcie RIVN ani celá společnost nebudou mít žádnou cenu, pokud nedokážou zajistit „přesvědčivé hrubé marže“.
Dále v dopise akcionářům generální ředitel hovoří o cestě k pozitivním maržím. Skutečnost, že společnost má v rozvaze více než 17 miliard dolarů v hotovosti, by měla být na první pohled vnímána jako pozitivní faktor ve vývoji společnosti. Scaringe však v dopise také zdůraznil náběh platformy R2 a uvedení na trh v roce 2025.
zdroj: Rivian
Pokud výroba vozidel R1 nepřinese podstatně více než současných 90 000 nevyřízených objednávek, je možné, že RIVN nebude mít dostatek hotovosti na rozjezd platformy R2. Bude se muset vrátit na trhy pro další vlastní a dluhový kapitál.
To nebude pro akcie RIVN dobré. Z tohoto důvodu se domnívám, že společnost Rivian bude v příštích 18-24 měsících i nadále obtížně držitelná.
V poslední čtvrtletní zprávě společnosti Rivian byla vykázána hrubá ztráta ve výši 502 milionů USD při tržbách 95 milionů USD. Na každý dolar tržeb tak připadá více než 6 dolarů nákladů. To je před započtením provozních nákladů. Ty jen v prvním čtvrtletí činily více než 1 miliardu dolarů.
V roce 2022 očekává výrobu 25 000 vozů. Při ceně 78 000 dolarů to znamená tržby přibližně 1,95 miliardy dolarů. Pokud bude hrubá marže za celý rok podobná, hovoříme o 12 miliardách dolarů hrubé ztráty. To je opět před započtením provozních nákladů.
Předpokládejme, že poměr tržeb a nákladů klesne na polovinu. To je hrubá ztráta v roce 2022 ve výši téměř 6 miliard dolarů. V roce 2021 měla provozní náklady ve výši 3,76 miliardy dolarů. Za předpokladu, že budou v roce 2022 podobné, by Rivian v tomto roce prodělal téměř 8 miliard dolarů.
Pak ji čekají další dva roky po tomto. To je spousta potenciálních ztrát.
Zdroj: theverge.com
Naděje pro rok 2024
Analytici očekávají, že v roce 2024 Rivian vyrobí 100 000 nebo více vozidel. Ne náhodou je to stejný rok, kdy se očekává, že společnost dosáhne celoročního hrubého zisku. Při pohledu na některé další výrobce elektromobilů se přikláním k 10% hrubé marži v roce 2024.
Při počtu 100 000 vyrobených vozidel to znamená tržby 7,8 miliardy dolarů a hrubý zisk 780 milionů dolarů. I v roce 2024 by měla ztráta činit téměř 3 miliardy dolarů (3,76 miliardy dolarů provozních nákladů minus 780 milionů dolarů).
Pokud je tedy ztráta společnosti Rivian v roce 2023 na půli cesty mezi 8 a 3 miliardami dolarů, nashromáždí do roku 2024 ztrátu 16,5 miliardy dolarů. To je prakticky veškerá její současná hotovost v rozvaze.
Záchranou pro společnost Rivian by mohla být vyšší výroba elektromobilů. Pokud v roce 2024 vyrobí 200 000 elektromobilů, bude to 15,6 miliardy dolarů. Za předpokladu, že se její hrubá marže do té doby zvýší na 20 %, přiblíží se celkové ziskovosti.
Problém je, že vše musí jít jako po másle.
Pokud jste v polovině května koupili Rivian na jeho 52týdenním minimu 19,25 USD nebo blízko něj, pravděpodobně doufáte, že jste zachytili dno. Možná ano.
V dubnu jsem navrhoval, že pokud chcete koupit RIVN, měli byste tak učinit prostřednictvím společnosti Ford (NYSE:F). Mohli jste si také koupit Amazon (NASDAQ:AMZN) a svézt se na rivianě. Ten vlastní ještě větší podíl výrobce elektromobilů než Ford, a to 16,6 % k 11. dubnu.
Ačkoli není možné vědět, co se s Rivianem stane, lze s jistotou říci, že v dohledné době bude zahrnovat značné čtvrtletní ztráty, které se budou sčítat v miliardách. Z tohoto důvodu si nemyslím, že vlastnictví akcií společnosti RIVN bude od nynějška do konce roku 2024 snadné.
Pokud se jakýmkoli způsobem vyhýbáte riziku, je rozumnější sázkou Ford, dokud nebude zodpovězeno mnoho otazníků společnosti Rivian. To bude až někdy v roce 2024.
V rámci výroční schůze společnosti napsal generální ředitel RJ Scaringe dopis akcionářům. Scaringe v něm sice obecně vyzněl pozitivně, ale zdůraznil, že akcie RIVN ani celá společnost nebudou mít žádnou cenu, pokud nedokážou zajistit „přesvědčivé hrubé marže“.Dále v dopise akcionářům generální ředitel hovoří o cestě k pozitivním maržím. Skutečnost, že společnost má v rozvaze více než 17 miliard dolarů v hotovosti, by měla být na první pohled vnímána jako pozitivní faktor ve vývoji společnosti. Scaringe však v dopise také zdůraznil náběh platformy R2 a uvedení na trh v roce 2025.zdroj: RivianPokud výroba vozidel R1 nepřinese podstatně více než současných 90 000 nevyřízených objednávek, je možné, že RIVN nebude mít dostatek hotovosti na rozjezd platformy R2. Bude se muset vrátit na trhy pro další vlastní a dluhový kapitál.To nebude pro akcie RIVN dobré. Z tohoto důvodu se domnívám, že společnost Rivian bude v příštích 18-24 měsících i nadále obtížně držitelná.V poslední čtvrtletní zprávě společnosti Rivian byla vykázána hrubá ztráta ve výši 502 milionů USD při tržbách 95 milionů USD. Na každý dolar tržeb tak připadá více než 6 dolarů nákladů. To je před započtením provozních nákladů. Ty jen v prvním čtvrtletí činily více než 1 miliardu dolarů.V roce 2022 očekává výrobu 25 000 vozů. Při ceně 78 000 dolarů to znamená tržby přibližně 1,95 miliardy dolarů. Pokud bude hrubá marže za celý rok podobná, hovoříme o 12 miliardách dolarů hrubé ztráty. To je opět před započtením provozních nákladů.Chcete využít této příležitosti?Předpokládejme, že poměr tržeb a nákladů klesne na polovinu. To je hrubá ztráta v roce 2022 ve výši téměř 6 miliard dolarů. V roce 2021 měla provozní náklady ve výši 3,76 miliardy dolarů. Za předpokladu, že budou v roce 2022 podobné, by Rivian v tomto roce prodělal téměř 8 miliard dolarů.Pak ji čekají další dva roky po tomto. To je spousta potenciálních ztrát.Zdroj: theverge.comAnalytici očekávají, že v roce 2024 Rivian vyrobí 100 000 nebo více vozidel. Ne náhodou je to stejný rok, kdy se očekává, že společnost dosáhne celoročního hrubého zisku. Při pohledu na některé další výrobce elektromobilů se přikláním k 10% hrubé marži v roce 2024.Při počtu 100 000 vyrobených vozidel to znamená tržby 7,8 miliardy dolarů a hrubý zisk 780 milionů dolarů. I v roce 2024 by měla ztráta činit téměř 3 miliardy dolarů .Pokud je tedy ztráta společnosti Rivian v roce 2023 na půli cesty mezi 8 a 3 miliardami dolarů, nashromáždí do roku 2024 ztrátu 16,5 miliardy dolarů. To je prakticky veškerá její současná hotovost v rozvaze.Záchranou pro společnost Rivian by mohla být vyšší výroba elektromobilů. Pokud v roce 2024 vyrobí 200 000 elektromobilů, bude to 15,6 miliardy dolarů. Za předpokladu, že se její hrubá marže do té doby zvýší na 20 %, přiblíží se celkové ziskovosti.Problém je, že vše musí jít jako po másle.Pokud jste v polovině května koupili Rivian na jeho 52týdenním minimu 19,25 USD nebo blízko něj, pravděpodobně doufáte, že jste zachytili dno. Možná ano.V dubnu jsem navrhoval, že pokud chcete koupit RIVN, měli byste tak učinit prostřednictvím společnosti Ford . Mohli jste si také koupit Amazon a svézt se na rivianě. Ten vlastní ještě větší podíl výrobce elektromobilů než Ford, a to 16,6 % k 11. dubnu.Ačkoli není možné vědět, co se s Rivianem stane, lze s jistotou říci, že v dohledné době bude zahrnovat značné čtvrtletní ztráty, které se budou sčítat v miliardách. Z tohoto důvodu si nemyslím, že vlastnictví akcií společnosti RIVN bude od nynějška do konce roku 2024 snadné.Pokud se jakýmkoli způsobem vyhýbáte riziku, je rozumnější sázkou Ford, dokud nebude zodpovězeno mnoho otazníků společnosti Rivian. To bude až někdy v roce 2024.