Společnost Mastercard v úterý spustila pilotní platební program, který zákazníkům umožňuje platit v obchodech ukázáním dlaně nebo obličeje.
Program Mastercard „Wave to Pay“ bude tento týden spuštěn v pěti brazilských supermarketech provozovaných společností St Marche se sídlem v São Paulu. Služba využívá software pro rozpoznávání obličejů od japonské společnosti NEC, brazilské společnosti Payface a kalifornské společnosti PopID a vyžaduje, aby se do ní zákazníci dobrovolně přihlásili, nicméně vstupuje do nově vznikajícího segmentu, který je spojen s obavami ohledně regulace a práv spotřebitelů.
Podle společnosti Juniper Research vzroste do roku 2025 počet lidí využívajících technologii rozpoznávání obličeje k placení na 1,4 miliardy, což je více než dvojnásobek oproti 671 milionům v roce 2020. Přijetí plateb založených na biometrických údajích se zároveň setkalo s výrazným odporem, a dokonce i s významnými odchody!

Američtí senátoři Bill Cassidy, Amy Klobucharová a Jon Ossoff loni na podzim požádali Amazon, aby zveřejnil, jak společnost nakládá s údaji shromážděnými prostřednictvím svého platebního systému Amazon One využívajícího otisk dlaně. Služba byla loni spuštěna v desítce obchodů Amazon Go; společnost ji plánuje rozšířit do provozoven Whole Foods.
V loňském roce společnost Facebook ukončila provoz svého systému rozpoznávání obličejů, který obsahoval údaje o 1 miliardě uživatelů, s odvoláním na nejistotu v oblasti regulace. V roce 2020 sociální síť zaplatila urovnání ve výši 650 milionů dolarů více než 1,4 milionu obyvatel státu Illinois kvůli tvrzení, že porušila státní zákony o ochraně osobních údajů tím, že shromažďovala biometrické údaje, aniž by předem požádala lidi o svolení. Společnost Microsoft v roce 2019 uzavřela svou vlastní databázi rozpoznávání obličejů obsahující 10 milionů snímků přibližně 100 000 lidí.
„Všechny průzkumy, které jsme provedli, nám ukázaly, že spotřebitelé biometrické údaje milují,“ řekl Ajay Bhalla, prezident pro kybernetiku a zpravodajství ve společnosti Mastercard, pro CNBC. „Chtějí, aby platba v obchodě byla stejně pohodlná jako otevření telefonu.“

Přestože technologii rozpoznávání obličeje loni v Číně použilo více než 495 milionů lidí, což je zhruba třetina populace, studie společnosti Nielsen Norman Group zjistila, že ti, kteří ji nepoužívají, jsou stále skeptičtí ohledně bezpečnosti. V říjnu loňského roku přijal Evropský parlament nezávaznou rezoluci podporující zákaz vytváření soukromých databází pro rozpoznávání obličejů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























