Součástí práce mladého profesionála je reagovat na nové výzvy. K tomu se musíte spolehnout na různé schopnosti řešení problémů. Existují však určité soft skills, které vám pomohou uspět téměř na každém stupni vaší kariéry.
Od začátku pandemie se klade větší důraz na tyto soft skills, mezi něž patří zvídavost a týmová práce – schopnosti, které nelze nutně jasně definovat jako klíčové ukazatele výkonnosti.
Julie Lee, klinická psycholožka a děkanka na Brownově univerzitě, říká, že tyto druhy dovedností jsou stále důležitější vzhledem k měnícímu se pracovnímu prostředí. Někteří odborníci podle ní vyslovili teorii, že pandemie urychlila automatizaci a více technických schopností, které nutí společnosti přehodnotit, jaké dovednosti jsou pro budoucí práci nezbytné.
Dále jsou více žádané „mezilidské a psychosociální dovednosti“, protože jsou potřebné pro provozování firem na dálku, říká Lee. Distribuované týmy musí spolupracovat digitálně, což zvýšilo význam takových dovedností, jako je komunikace a emoční inteligence.
Zdroj: Unsplash
„Společnosti si možná uvědomují, že tyto měkké dovednosti, které byly dříve považovány za volitelné, se staly nezbytnými pro udržení spolupráce a kreativity pracovníků, když fyzicky nepracují vedle sebe na plný úvazek,“ říká Lee.
Nedávný výzkum CFA Institute, neziskové organizace nabízející vzdělávání v investičním průmyslu, poukazuje na to, že technické dovednosti mohou zaměstnavatelům dobře posloužit, a to na začátku kariéry – ale pro postup a růst po nástupní pozici musí pracovníci využít měkké dovednosti, vůdčí schopnosti a kombinaci hlubokých a všeobecných znalostí.
Zde jsou čtyři dovednosti a vlastnosti, které vám mohou posloužit na každém stupni kariéry:
OCHOTA UČIT SE
Zdroj: Unsplash
Lee říká, že klíčové je udržet si na začátku profesní cesty smysl pro zvědavost. Mladí profesionálové, kteří projevují touhu učit se novým oborům, mohou rozšířit své myšlení a podnítit své vášně a kreativitu. „Každá příležitost může být příležitostí k poznání a učení,“ říká. „Dokonce i hledání, které nevede k pracovní nabídce, lze vnímat… jako příležitost k poznání nové společnosti, role a vlastních schopností a zájmu o práci.“
V nedávném článku pro Fast Company autoři Tomas Chamorro-Premuzic a Becky Frankiewicz napsali, že když se lidé s vysokou úrovní emoční inteligence setkají s jinými lidmi s odlišnými názory, hledají příležitost k učení, místo aby se začali bránit.
Lidé se zvědavostí učit se o nových tématech – a také o nových lidech – se snaží naslouchat a zůstat přítomni při výměně názorů. „Chtít být vyslyšen je hodnota, po které všichni toužíme, ale vyžaduje to pracovat na vzájemném chování, tedy naslouchat a zůstat zapojen,“ říkají Woite Chamorro-Premuzic a Frankiewicz.
Vyhledávání příležitosti porozumět druhé osobě (i když se vaše perspektivy neshodují) vede téměř vždy k lepšímu konci. Tento přístup vybízí ke spolupráci a harmonii na pracovišti, což jsou vlastnosti, díky nimž se emočně inteligentním a zvídavým lidem daří bez ohledu na jejich roli.
SCHOPNOST VYUŽÍVAT KONEXE
Zdroj: Unsplash
Na pracovišti zítřka bude všímání si a využívání vazeb ve vaší síti zvláštní dovedností. Lidé s touto schopností jsou dobří v pozorování silných stránek ostatních. Mohou si všimnout, že určitá osoba v jejich síti by se dokonale hodila na konkrétní pozici a má schopnosti potřebné k vytvoření super týmu spolupracovníků.
Lidé, kteří jsou zdatní ve využívání kontaktů, mohou projevit silnou stránku v motivování a ovlivňování ostatních. Pro pracovníky aspirující na vedoucí pozice bude významnou silnou stránkou schopnost rozpoznat silné stránky druhých, najít jim roli v týmu a následně vybudovat dynamický a spolupracující celek. Tato dovednost je v dnešní ekonomice obzvláště důležitá i vzhledem k tomu, jak obtížné je v poslední době pro mnoho manažerů najímání a udržení zaměstnanců.
SILNÉ KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
Ať už se pracovní prostředí vyvíjí jakkoli, schopnost efektivně komunikovat bude mít vždy zásadní význam. Silná komunikace je stále důležitější, protože práce na dálku vyžaduje další písemnou komunikaci.
Pro začínajícího profesionála je efektivní komunikace v různých formátech klíčová. Dobrá komunikace je například klíčovou součástí úspěchu při pracovním pohovoru. Stejně tak je důležité navázat kontakt s náborářem zasláním děkovného dopisu. Když pak získáte práci, budete muset efektivně komunikovat s novým šéfem a spolupracovníky.
SEBEPOZNÁNÍ
Zdroj: Unsplash
Sebeuvědomění neboli schopnost rozpoznat své myšlenky, pocity a činy je dovednost, která přesahuje první fázi vaší kariéry. Sebeuvědomění lze také považovat za jednu z forem emoční inteligence.
Emoční inteligence zahrnuje jak poznání sebe sama, tak i otevřenost novým pohledům. Je to také dovednost, kterou lze rozvíjet tím, že věnujete pozornost příležitostem k růstu a zkoumání nových způsobů myšlení.
Uvědomění si sebe sama jako vedoucího pracovníka se promítá i do způsobu, jakým komunikujete se svými přímými podřízenými a kolegy. Znamená to, že vnímáte také emocionální náznaky druhých a cvičíte se v empatii.
Sebeuvědomění na počátku vaší kariéry vám může umožnit vyniknout v takových úkolech, jako jsou odpovědi na otázky při pracovním pohovoru. Pokud například víte, že nemáte mnoho zkušeností z praxe, můžete se rozhodnout odpovědět na otázku týkající se vaší kvalifikace tak, že se zmíníte o relevantní stáži, kterou jste absolvovali.
V pozdější fázi kariéry vám sebepoznání pomůže věnovat pozornost tomu, jak prezentujete informace svému týmu. Dále si sebevědomí vedoucí pracovníci často lépe uvědomují míru rizika spojenou s určitými rozhodnutími. Dobří lídři často inteligentně riskují; nedovolí, aby jejich osobní úroveň sebevědomí zasahovala do jejich úsudku.
Dalším principem sebeuvědomění je schopnost seberegulace, která je obzvláště užitečná, pokud jste vedoucím pracovníkem (nebo se jím chcete stát). Lee popisuje seberegulaci jako proces „vedení sebe sama“ neboli poznání svých konkrétních impulzů a momentů síly a slabosti.
„Dovednosti seberegulace se vztahují k souboru dovedností sebeřízení, které nám pomáhají řídit vlastní vnitřní procesy a emoce způsobem, který nám pomáhá zůstat angažovanými, produktivními a sebeřízenými,“ říká Lee.
Součástí práce mladého profesionála je reagovat na nové výzvy. K tomu se musíte spolehnout na různé schopnosti řešení problémů. Existují však určité soft skills, které vám pomohou uspět téměř na každém stupni vaší kariéry.Od začátku pandemie se klade větší důraz na tyto soft skills, mezi něž patří zvídavost a týmová práce – schopnosti, které nelze nutně jasně definovat jako klíčové ukazatele výkonnosti.Julie Lee, klinická psycholožka a děkanka na Brownově univerzitě, říká, že tyto druhy dovedností jsou stále důležitější vzhledem k měnícímu se pracovnímu prostředí. Někteří odborníci podle ní vyslovili teorii, že pandemie urychlila automatizaci a více technických schopností, které nutí společnosti přehodnotit, jaké dovednosti jsou pro budoucí práci nezbytné.Dále jsou více žádané „mezilidské a psychosociální dovednosti“, protože jsou potřebné pro provozování firem na dálku, říká Lee. Distribuované týmy musí spolupracovat digitálně, což zvýšilo význam takových dovedností, jako je komunikace a emoční inteligence.Zdroj: Unsplash„Společnosti si možná uvědomují, že tyto měkké dovednosti, které byly dříve považovány za volitelné, se staly nezbytnými pro udržení spolupráce a kreativity pracovníků, když fyzicky nepracují vedle sebe na plný úvazek,“ říká Lee.Nedávný výzkum CFA Institute, neziskové organizace nabízející vzdělávání v investičním průmyslu, poukazuje na to, že technické dovednosti mohou zaměstnavatelům dobře posloužit, a to na začátku kariéry – ale pro postup a růst po nástupní pozici musí pracovníci využít měkké dovednosti, vůdčí schopnosti a kombinaci hlubokých a všeobecných znalostí.Chcete využít této příležitosti?Zde jsou čtyři dovednosti a vlastnosti, které vám mohou posloužit na každém stupni kariéry:Zdroj: UnsplashLee říká, že klíčové je udržet si na začátku profesní cesty smysl pro zvědavost. Mladí profesionálové, kteří projevují touhu učit se novým oborům, mohou rozšířit své myšlení a podnítit své vášně a kreativitu. „Každá příležitost může být příležitostí k poznání a učení,“ říká. „Dokonce i hledání, které nevede k pracovní nabídce, lze vnímat… jako příležitost k poznání nové společnosti, role a vlastních schopností a zájmu o práci.“V nedávném článku pro Fast Company autoři Tomas Chamorro-Premuzic a Becky Frankiewicz napsali, že když se lidé s vysokou úrovní emoční inteligence setkají s jinými lidmi s odlišnými názory, hledají příležitost k učení, místo aby se začali bránit.Lidé se zvědavostí učit se o nových tématech – a také o nových lidech – se snaží naslouchat a zůstat přítomni při výměně názorů. „Chtít být vyslyšen je hodnota, po které všichni toužíme, ale vyžaduje to pracovat na vzájemném chování, tedy naslouchat a zůstat zapojen,“ říkají Woite Chamorro-Premuzic a Frankiewicz.Vyhledávání příležitosti porozumět druhé osobě vede téměř vždy k lepšímu konci. Tento přístup vybízí ke spolupráci a harmonii na pracovišti, což jsou vlastnosti, díky nimž se emočně inteligentním a zvídavým lidem daří bez ohledu na jejich roli.Zdroj: UnsplashNa pracovišti zítřka bude všímání si a využívání vazeb ve vaší síti zvláštní dovedností. Lidé s touto schopností jsou dobří v pozorování silných stránek ostatních. Mohou si všimnout, že určitá osoba v jejich síti by se dokonale hodila na konkrétní pozici a má schopnosti potřebné k vytvoření super týmu spolupracovníků.Lidé, kteří jsou zdatní ve využívání kontaktů, mohou projevit silnou stránku v motivování a ovlivňování ostatních. Pro pracovníky aspirující na vedoucí pozice bude významnou silnou stránkou schopnost rozpoznat silné stránky druhých, najít jim roli v týmu a následně vybudovat dynamický a spolupracující celek. Tato dovednost je v dnešní ekonomice obzvláště důležitá i vzhledem k tomu, jak obtížné je v poslední době pro mnoho manažerů najímání a udržení zaměstnanců.Ať už se pracovní prostředí vyvíjí jakkoli, schopnost efektivně komunikovat bude mít vždy zásadní význam. Silná komunikace je stále důležitější, protože práce na dálku vyžaduje další písemnou komunikaci.Pro začínajícího profesionála je efektivní komunikace v různých formátech klíčová. Dobrá komunikace je například klíčovou součástí úspěchu při pracovním pohovoru. Stejně tak je důležité navázat kontakt s náborářem zasláním děkovného dopisu. Když pak získáte práci, budete muset efektivně komunikovat s novým šéfem a spolupracovníky.Zdroj: UnsplashSebeuvědomění neboli schopnost rozpoznat své myšlenky, pocity a činy je dovednost, která přesahuje první fázi vaší kariéry. Sebeuvědomění lze také považovat za jednu z forem emoční inteligence.Emoční inteligence zahrnuje jak poznání sebe sama, tak i otevřenost novým pohledům. Je to také dovednost, kterou lze rozvíjet tím, že věnujete pozornost příležitostem k růstu a zkoumání nových způsobů myšlení.Uvědomění si sebe sama jako vedoucího pracovníka se promítá i do způsobu, jakým komunikujete se svými přímými podřízenými a kolegy. Znamená to, že vnímáte také emocionální náznaky druhých a cvičíte se v empatii.Sebeuvědomění na počátku vaší kariéry vám může umožnit vyniknout v takových úkolech, jako jsou odpovědi na otázky při pracovním pohovoru. Pokud například víte, že nemáte mnoho zkušeností z praxe, můžete se rozhodnout odpovědět na otázku týkající se vaší kvalifikace tak, že se zmíníte o relevantní stáži, kterou jste absolvovali.V pozdější fázi kariéry vám sebepoznání pomůže věnovat pozornost tomu, jak prezentujete informace svému týmu. Dále si sebevědomí vedoucí pracovníci často lépe uvědomují míru rizika spojenou s určitými rozhodnutími. Dobří lídři často inteligentně riskují; nedovolí, aby jejich osobní úroveň sebevědomí zasahovala do jejich úsudku.Dalším principem sebeuvědomění je schopnost seberegulace, která je obzvláště užitečná, pokud jste vedoucím pracovníkem . Lee popisuje seberegulaci jako proces „vedení sebe sama“ neboli poznání svých konkrétních impulzů a momentů síly a slabosti.„Dovednosti seberegulace se vztahují k souboru dovedností sebeřízení, které nám pomáhají řídit vlastní vnitřní procesy a emoce způsobem, který nám pomáhá zůstat angažovanými, produktivními a sebeřízenými,“ říká Lee.
Investiční banka KeyBanc Capital Markets obnovila pokrytí akcií technologického giganta Amazon a přidělila jim doporučení „nadvážit“ s cílovou cenou 300...