Cestovní ruch je připraven k růstu. Co nato tyto 3 akcie výletních lodí?
Investoři do společností Carnival (CCL) (CUK), Royal Caribbean Cruises (RCL) a Norwegian Cruise Lines (NCLH) mají dobrý důvod k tomu, aby se jejich akcie potápěly.
COVID-19 teprve začínal vypadat, že je ve zpětném zrcátku, a nyní máme na krku epidemii opičích neštovic.
Světová zdravotnická organizace (WHO) uvádí, že kdysi vzácné a někdy smrtelné onemocnění se vyskytuje ve více než 6 000 případech (z toho 80 % v Evropě), zatímco americké Centrum pro kontrolu nemocí uvádí, že v USA je potvrzeno více než 600 případů, většinou soustředěných v Kalifornii a New Yorku. I když WHO zatím nepovažuje epidemii za zdravotní krizi, to poslední, co výletní lodě potřebují, je další globální pandemie.
Akcie provozovatelů výletních plaveb se letos ani neohřály, protože zatím ztratily v průměru polovinu své hodnoty, ale jejich akcie už předtím mířily prudce dolů – za posledních 12 měsíců klesly v průměru o 63 %. Stále jsou také dramaticky pod úrovní, na které se obchodovaly před vypuknutím pandemie koronaviru.
Navzdory bouřkovým mrakům, které se nad odvětvím stahují, se možná objeví sluneční paprsky, které se snaží prorazit. Mohly by signalizovat, že akcie výletních lodí jsou natolik zlevněné, že se nyní dají koupit. Podívejme se na to.
Zdroj: Unsplash
Přežití bouře
Světová organizace cestovního ruchu (UNWTO) označila rok 2020 za „nejhorší rok v historii cestovního ruchu“, protože počet mezinárodních příjezdů se snížil o 1 miliardu, což představuje pokles o 74 % oproti předchozímu roku. Pro srovnání, během globální hospodářské krize v roce 2009 došlo k poklesu příjezdů o pouhá 4 %.
Ačkoli se v loňském roce po otevření ekonomik a zrušení cestovních omezení mnohé akcie v oblasti cestovního ruchu zotavily, stav tohoto odvětví byl stále zhoršený, protože počet příjezdů vzrostl oproti roku 2020 pouze o 4 %. Stále jsou o 72 % nižší než před pandemií, což odpovídá ztrátě hospodářského přínosu ve výši 1,6 bilionu dolarů od roku 2019.
Světový barometr cestovního ruchu UNWTO však naznačuje, že se možná blíží oživení, neboť v prvním čtvrtletí došlo k nárůstu počtu mezinárodních příjezdů o 182 % na 117 milionů oproti 41 milionům v předchozím roce.
Navíc 83 % odborníků z panelu UNWTO očekává, že rok 2022 bude „lepší“ nebo „mnohem lepší“, protože cestující dnes utratí za jednu cestu přibližně 1 400 USD oproti 1 000 USD za cestu v roce 2019.
Zdroj: Norwegian Cruise
Spotřebitelé chtějí vyrazit na moře
Je zřejmé, že cestovní ruch je víc než jen plavby. Ale i výsledky společností Carnival, Royal Caribbean a Norwegian potvrzují optimismus vyjádřený WTO.
Společnost Carnival minulý měsíc oznámila, že ve druhém čtvrtletí využila 74 % kapacity své flotily pro plavby s hosty a na konci června to bylo až 91 %. Obsazenost byla rovněž vyšší, a to 69 % oproti 54 % v prvním čtvrtletí, a vklady zákazníků se za toto období zvýšily o 1,4 miliardy dolarů na více než 5 miliard dolarů. Výletní společnost má také k dispozici likviditu ve výši 7,5 miliardy dolarů.
Společnost Royal Caribbean mezitím využívá 95 % své kapacity a její rezervace jsou o 40 % vyšší než v roce 2019. Společnost Norwegian mohla oznámit, že všechny její lodě všech značek obnovily plavbu a její rezervace výrazně předbíhají historickou míru.
Společnost Norwegian sice připouští, že jedním z důvodů tohoto trendu je skutečnost, že na jejích výletních lodích je nyní místo, které obvykle není k dispozici, ale i tak zaznamenává velmi silnou poptávku po výletních sezónách 2023 a 2024.
Vyhnutí se další vlně
Není pochyb o tom, že výletní lodě se ještě nedostaly do bezpečného přístavu. Například válka na Ukrajině narušila tok rezervací, protože vznikla nejistota, ale od té doby se opět zrychlily.
Zdroj: Unsplash
To vedlo k tomu, že toto odvětví je výrazně podhodnocené a obchoduje se výrazně pod historickou očekávanou mírou zisku, zejména ve srovnání s obdobím před pandemií. I když přetrvávají obavy z recese, všechny tři výletní společnosti jsou přesvědčeny, že jejich podnikání je, pokud ne odolné vůči recesi, tak alespoň odolné vůči ní. Rovněž tvrdí, že jsou lépe připraveny na případnou novou bouři než jakákoli jejich pozemní konkurence.
Společnosti Carnival, Royal Caribbean a Norwegian Cruise Lines se odrazily od dna, do kterého spadly na začátku COVID, ale jako skupina jsou stále levné. Vzhledem k tomu, že jejich odvětví vykazuje silné známky oživení, investoři se možná budou chtít opět vydat na plavbu s akciemi výletních lodí.
COVID-19 teprve začínal vypadat, že je ve zpětném zrcátku, a nyní máme na krku epidemii opičích neštovic.Světová zdravotnická organizace uvádí, že kdysi vzácné a někdy smrtelné onemocnění se vyskytuje ve více než 6 000 případech , zatímco americké Centrum pro kontrolu nemocí uvádí, že v USA je potvrzeno více než 600 případů, většinou soustředěných v Kalifornii a New Yorku. I když WHO zatím nepovažuje epidemii za zdravotní krizi, to poslední, co výletní lodě potřebují, je další globální pandemie.Akcie provozovatelů výletních plaveb se letos ani neohřály, protože zatím ztratily v průměru polovinu své hodnoty, ale jejich akcie už předtím mířily prudce dolů – za posledních 12 měsíců klesly v průměru o 63 %. Stále jsou také dramaticky pod úrovní, na které se obchodovaly před vypuknutím pandemie koronaviru.Navzdory bouřkovým mrakům, které se nad odvětvím stahují, se možná objeví sluneční paprsky, které se snaží prorazit. Mohly by signalizovat, že akcie výletních lodí jsou natolik zlevněné, že se nyní dají koupit. Podívejme se na to.Zdroj: UnsplashSvětová organizace cestovního ruchu označila rok 2020 za „nejhorší rok v historii cestovního ruchu“, protože počet mezinárodních příjezdů se snížil o 1 miliardu, což představuje pokles o 74 % oproti předchozímu roku. Pro srovnání, během globální hospodářské krize v roce 2009 došlo k poklesu příjezdů o pouhá 4 %.Ačkoli se v loňském roce po otevření ekonomik a zrušení cestovních omezení mnohé akcie v oblasti cestovního ruchu zotavily, stav tohoto odvětví byl stále zhoršený, protože počet příjezdů vzrostl oproti roku 2020 pouze o 4 %. Stále jsou o 72 % nižší než před pandemií, což odpovídá ztrátě hospodářského přínosu ve výši 1,6 bilionu dolarů od roku 2019.Chcete využít této příležitosti?Světový barometr cestovního ruchu UNWTO však naznačuje, že se možná blíží oživení, neboť v prvním čtvrtletí došlo k nárůstu počtu mezinárodních příjezdů o 182 % na 117 milionů oproti 41 milionům v předchozím roce.Navíc 83 % odborníků z panelu UNWTO očekává, že rok 2022 bude „lepší“ nebo „mnohem lepší“, protože cestující dnes utratí za jednu cestu přibližně 1 400 USD oproti 1 000 USD za cestu v roce 2019.Zdroj: Norwegian CruiseJe zřejmé, že cestovní ruch je víc než jen plavby. Ale i výsledky společností Carnival, Royal Caribbean a Norwegian potvrzují optimismus vyjádřený WTO.Společnost Carnival minulý měsíc oznámila, že ve druhém čtvrtletí využila 74 % kapacity své flotily pro plavby s hosty a na konci června to bylo až 91 %. Obsazenost byla rovněž vyšší, a to 69 % oproti 54 % v prvním čtvrtletí, a vklady zákazníků se za toto období zvýšily o 1,4 miliardy dolarů na více než 5 miliard dolarů. Výletní společnost má také k dispozici likviditu ve výši 7,5 miliardy dolarů.Společnost Royal Caribbean mezitím využívá 95 % své kapacity a její rezervace jsou o 40 % vyšší než v roce 2019. Společnost Norwegian mohla oznámit, že všechny její lodě všech značek obnovily plavbu a její rezervace výrazně předbíhají historickou míru.Společnost Norwegian sice připouští, že jedním z důvodů tohoto trendu je skutečnost, že na jejích výletních lodích je nyní místo, které obvykle není k dispozici, ale i tak zaznamenává velmi silnou poptávku po výletních sezónách 2023 a 2024.Není pochyb o tom, že výletní lodě se ještě nedostaly do bezpečného přístavu. Například válka na Ukrajině narušila tok rezervací, protože vznikla nejistota, ale od té doby se opět zrychlily.Zdroj: UnsplashTo vedlo k tomu, že toto odvětví je výrazně podhodnocené a obchoduje se výrazně pod historickou očekávanou mírou zisku, zejména ve srovnání s obdobím před pandemií. I když přetrvávají obavy z recese, všechny tři výletní společnosti jsou přesvědčeny, že jejich podnikání je, pokud ne odolné vůči recesi, tak alespoň odolné vůči ní. Rovněž tvrdí, že jsou lépe připraveny na případnou novou bouři než jakákoli jejich pozemní konkurence.Společnosti Carnival, Royal Caribbean a Norwegian Cruise Lines se odrazily od dna, do kterého spadly na začátku COVID, ale jako skupina jsou stále levné. Vzhledem k tomu, že jejich odvětví vykazuje silné známky oživení, investoři se možná budou chtít opět vydat na plavbu s akciemi výletních lodí.