Přesně to se podle Justina Bolognina stalo, když se Facebook loni přejmenoval na Meta. Jeho malá firma se jmenuje META – její celý název zní METAx LLC.
„Bylo to neskutečné. Bylo to jako sledovat film,“ řekl Bolognino televizi CNBC v exkluzivním rozhovoru na kameru, když vzpomínal, jak se poprvé dozvěděl, že Facebook mění svůj název.
„Takový scénář jsem si nikdy nepřál. Tento scénář bych nepřál ani svému největšímu nepříteli,“ řekl Bolognino, který nyní žaluje mateřskou společnost Facebooku, Meta Platforms, za porušení ochranné známky a nekalou soutěž. „Když nám Facebook ukradl značku Meta, úplně to zdecimovalo naše podnikání.“
Bolognino říká, že svou malou firmu založil před 12 lety, aby vytvářel vícesmyslové živé zážitky pomocí virtuální a rozšířené reality pro akce, jako je Coachella. Po loňském oznámení Facebooku se však podnikání zastavilo, říká Bolognino.

″Služby, které nabízíme, jsou drasticky totožné… máme stejný cíl, kterým je sociální ponoření do virtuálního prostoru,“ řekl.
Dyan Finguerra-DuCharmeová, Bologninova právnička a partnerka ve společnosti Pryor Cashman LLP, říká, že okamžitě oslovila společnost Meta Platforms, aby jí sdělila, že porušuje práva duševního vlastnictví jejího klienta.
„Tento problém, kterému se říká reverzní záměna, kdy máte malého hráče, který po určitou dobu podniká, a pak přijde obří korporátní gigant, který s naprostou arogancí řekne: ‚Teď budu vlastnit tuto značku a budu s ní obchodovat bez ohledu na to, že jste tu byli přede mnou,'“ řekla CNBC.
Finguerra-DuCharmeová uvedla, že obě společnosti vedly osm měsíců jednání. Přestože předala tisíce stran informací k vyřešení problému, společnost Meta Platforms podle ní nechtěla zasednout k jednacímu stolu.
„Nyní se můj klient snaží prodávat a propagovat své služby, spotřebitelé se nyní falešně a mylně domnívají, že jeho služby pocházejí od Facebooku,“ uvedla.
Finguerra-DuCharmeová tvrdí, že její klient nemá jinou možnost než podat žalobu. Podle žaloby bylo podnikání společnosti META „nenapravitelně a neodvolatelně poškozeno“.
Televize CNBC se obrátila na společnost Meta Platforms s žádostí o komentář, ale bezprostředně se jí neozvala.

Bolognino tvrdí, že bude bojovat bez ohledu na to, jak dlouho to bude trvat.
„Rádi bychom dostali kompenzaci za to, že jsme 12 let budovali značku tak skvělou a cennou, že nám ji chtěla ukrást jedna z největších společností na světě a Facebook,“ řekl.
Výši peněžního odškodnění žaloba neuvádí.
Profesorka práva na Michiganské univerzitě Jessica Litmanová, spoluautorka případové knihy „Trademarks and Unfair Competition Law: Cases and Materials“, uvedla, že META má „zcela věrohodný nárok [proti Meta Platforms] a mohla by ho vyhrát“.
„Název společnosti je METAx LLC, ale společnost si v roce 2017 zaregistrovala META jako ochrannou známku a v žalobě se tvrdí, že META používala jako ochrannou známku pro své podnikání,“ uvedla. „Pro účely porušování práv k ochranné známce nezáleží na tom, jaký je název společnosti strany; záleží na tom, jakou ochrannou známku nebo známku služeb používá při svém podnikání.“
Litmanová říká, že společnost Meta Platforms chce být pravděpodobně opatrná při vyrovnání se společností META, protože existuje řada dalších podniků, které také používají „Meta“ jako součást své ochranné známky – a mohly by být povzbuzeny k následování.
„Na druhou stranu bude téměř jistě levnější zaplatit společnosti META dost peněz na to, aby si změnila název, než vést soudní spor až do konce,“ řekl Litman.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky