Může zahrnovat jednorázový projekt nebo průběžnou činnost a mezi řízené zdroje patří personál, finance, technologie a duševní vlastnictví.
Projektové řízení je často spojováno s obory ve strojírenství a stavebnictví a v poslední době také ve zdravotnictví a informačních technologiích (IT), pro které je typický komplexní soubor komponent, které je třeba zkompletovat a sestavit stanoveným způsobem, aby vznikl funkční produkt.
Bez ohledu na to, o jaké odvětví se jedná, má projektový manažer obvykle zhruba stejnou úlohu: pomáhat definovat cíle a záměry projektu a určit, kdy a kým mají být jednotlivé složky projektu dokončeny. Vytvářejí také kontroly kvality, aby zajistili, že dokončené součásti splňují určitý standard.
Porozumění projektovému řízení
Obecně lze říci, že proces řízení projektu zahrnuje následující fáze: plánování, zahájení, realizaci, monitorování a ukončení.
Každý projekt od začátku do konce potřebuje plán, který popisuje, jak se věci rozběhnou, jak se budou stavět a jak se dokončí. Například v architektuře začíná plán nápadem, postupuje k výkresům a přechází k vypracování plánů, přičemž mezi jednotlivými kroky se spojují tisíce malých dílků. Architekt je jen jednou osobou, která poskytuje jeden dílek skládačky. Projektový manažer to všechno dává dohromady.
Každý projekt má obvykle rozpočet a časový rámec. Projektový management zajišťuje, aby vše probíhalo hladce, včas a v rámci rozpočtu. To znamená, že když se plánovaný časový rámec blíží ke konci, může projektový manažer udržet všechny členy týmu, kteří na projektu pracují, aby byl dokončen podle plánu.
Bylo vyvinuto mnoho typů projektového řízení, které splňují specifické potřeby určitých odvětví nebo typů projektů. Patří mezi ně následující:
Vodopádové řízení projektů
Zdroj: Unsplash
Je podobný tradičnímu projektovému řízení, ale obsahuje výhradu, že každý úkol musí být dokončen před zahájením dalšího. Kroky jsou lineární a postupuje se jedním směrem – jako ve vodopádu. Z tohoto důvodu je při tomto typu řízení projektů velmi důležitá pozornost věnovaná posloupnosti úkolů a časovému harmonogramu. Velikost týmu pracujícího na projektu se často zvětšuje s tím, jak se dokončují menší úkoly a začínají se plnit větší.
Agilní řízení projektů
Odvětví počítačového softwaru bylo jedním z prvních, které tuto metodiku začalo používat. Agilní řízení projektů, jehož základ má původ ve 12 základních principech manifestu Agile, je iterativní proces zaměřený na neustálé sledování a zlepšování výsledků. Jeho jádrem jsou vysoce kvalitní výstupy, které jsou výsledkem poskytování hodnoty pro zákazníka, týmové interakce a přizpůsobování se aktuálním obchodním podmínkám.
Agilní řízení projektů se neřídí postupným přístupem po jednotlivých fázích. Místo toho jsou fáze projektu dokončovány paralelně vedle sebe různými členy týmu v organizaci. Tento přístup umožňuje najít a opravit chyby, aniž by bylo nutné celý postup restartovat.
Štíhlé řízení projektů
Tato metodika se zaměřuje na zamezení plýtvání, a to jak časem, tak zdroji. Principy této metodiky byly převzaty z japonských výrobních postupů. Jejich hlavní myšlenkou je vytvořit větší hodnotu pro zákazníky s menším množstvím zdrojů.
Existuje mnohem více metodik a typů projektového řízení, než je zde uvedeno, ale tyto patří k nejběžnějším. Použitý typ závisí na preferencích projektového manažera nebo společnosti, jejíž projekt je řízen.
Příklad projektového řízení
Zdroj: Unsplash
Řekněme, že projektový manažer má za úkol vést tým, který má vyvinout softwarové produkty. Začne tím, že určí rozsah projektu. Poté zadá úkoly projektovému týmu, který může zahrnovat vývojáře, inženýry, technické autory a specialisty na zajištění kvality. Projektový manažer vytvoří harmonogram a stanoví termíny.
Manažer projektu často používá vizuální znázornění pracovního postupu, jako jsou Ganttovy diagramy nebo diagramy PERT, aby určil, které úkoly mají být provedeny kterými odděleními. Stanoví rozpočet, který zahrnuje dostatečné finanční prostředky, aby projekt zůstal v rámci rozpočtu i v případě neočekávaných nepředvídaných událostí. Projektový manažer také zajišťuje, aby měl tým k dispozici zdroje potřebné k vytvoření, otestování a nasazení softwarového produktu.
Když velká IT společnost, jako je Cisco Systems Inc., získá menší společnosti, je klíčovou součástí práce projektového manažera integrovat členy projektového týmu z různých prostředí a vštípit jim smysl pro skupinový cíl, kterým je dosažení konečného cíle. Projektoví manažeři mohou mít určité technické znalosti, ale mají také důležitý úkol přijmout firemní vize na vysoké úrovni a dodat hmatatelné výsledky včas a v rámci rozpočtu.
Může zahrnovat jednorázový projekt nebo průběžnou činnost a mezi řízené zdroje patří personál, finance, technologie a duševní vlastnictví.Projektové řízení je často spojováno s obory ve strojírenství a stavebnictví a v poslední době také ve zdravotnictví a informačních technologiích , pro které je typický komplexní soubor komponent, které je třeba zkompletovat a sestavit stanoveným způsobem, aby vznikl funkční produkt.Bez ohledu na to, o jaké odvětví se jedná, má projektový manažer obvykle zhruba stejnou úlohu: pomáhat definovat cíle a záměry projektu a určit, kdy a kým mají být jednotlivé složky projektu dokončeny. Vytvářejí také kontroly kvality, aby zajistili, že dokončené součásti splňují určitý standard.Obecně lze říci, že proces řízení projektu zahrnuje následující fáze: plánování, zahájení, realizaci, monitorování a ukončení.Každý projekt od začátku do konce potřebuje plán, který popisuje, jak se věci rozběhnou, jak se budou stavět a jak se dokončí. Například v architektuře začíná plán nápadem, postupuje k výkresům a přechází k vypracování plánů, přičemž mezi jednotlivými kroky se spojují tisíce malých dílků. Architekt je jen jednou osobou, která poskytuje jeden dílek skládačky. Projektový manažer to všechno dává dohromady.Každý projekt má obvykle rozpočet a časový rámec. Projektový management zajišťuje, aby vše probíhalo hladce, včas a v rámci rozpočtu. To znamená, že když se plánovaný časový rámec blíží ke konci, může projektový manažer udržet všechny členy týmu, kteří na projektu pracují, aby byl dokončen podle plánu.Chcete využít této příležitosti?Bylo vyvinuto mnoho typů projektového řízení, které splňují specifické potřeby určitých odvětví nebo typů projektů. Patří mezi ně následující:Vodopádové řízení projektůZdroj: UnsplashJe podobný tradičnímu projektovému řízení, ale obsahuje výhradu, že každý úkol musí být dokončen před zahájením dalšího. Kroky jsou lineární a postupuje se jedním směrem – jako ve vodopádu. Z tohoto důvodu je při tomto typu řízení projektů velmi důležitá pozornost věnovaná posloupnosti úkolů a časovému harmonogramu. Velikost týmu pracujícího na projektu se často zvětšuje s tím, jak se dokončují menší úkoly a začínají se plnit větší.Agilní řízení projektůOdvětví počítačového softwaru bylo jedním z prvních, které tuto metodiku začalo používat. Agilní řízení projektů, jehož základ má původ ve 12 základních principech manifestu Agile, je iterativní proces zaměřený na neustálé sledování a zlepšování výsledků. Jeho jádrem jsou vysoce kvalitní výstupy, které jsou výsledkem poskytování hodnoty pro zákazníka, týmové interakce a přizpůsobování se aktuálním obchodním podmínkám.Agilní řízení projektů se neřídí postupným přístupem po jednotlivých fázích. Místo toho jsou fáze projektu dokončovány paralelně vedle sebe různými členy týmu v organizaci. Tento přístup umožňuje najít a opravit chyby, aniž by bylo nutné celý postup restartovat.Štíhlé řízení projektůTato metodika se zaměřuje na zamezení plýtvání, a to jak časem, tak zdroji. Principy této metodiky byly převzaty z japonských výrobních postupů. Jejich hlavní myšlenkou je vytvořit větší hodnotu pro zákazníky s menším množstvím zdrojů.Existuje mnohem více metodik a typů projektového řízení, než je zde uvedeno, ale tyto patří k nejběžnějším. Použitý typ závisí na preferencích projektového manažera nebo společnosti, jejíž projekt je řízen.Zdroj: UnsplashŘekněme, že projektový manažer má za úkol vést tým, který má vyvinout softwarové produkty. Začne tím, že určí rozsah projektu. Poté zadá úkoly projektovému týmu, který může zahrnovat vývojáře, inženýry, technické autory a specialisty na zajištění kvality. Projektový manažer vytvoří harmonogram a stanoví termíny.Manažer projektu často používá vizuální znázornění pracovního postupu, jako jsou Ganttovy diagramy nebo diagramy PERT, aby určil, které úkoly mají být provedeny kterými odděleními. Stanoví rozpočet, který zahrnuje dostatečné finanční prostředky, aby projekt zůstal v rámci rozpočtu i v případě neočekávaných nepředvídaných událostí. Projektový manažer také zajišťuje, aby měl tým k dispozici zdroje potřebné k vytvoření, otestování a nasazení softwarového produktu.Když velká IT společnost, jako je Cisco Systems Inc., získá menší společnosti, je klíčovou součástí práce projektového manažera integrovat členy projektového týmu z různých prostředí a vštípit jim smysl pro skupinový cíl, kterým je dosažení konečného cíle. Projektoví manažeři mohou mít určité technické znalosti, ale mají také důležitý úkol přijmout firemní vize na vysoké úrovni a dodat hmatatelné výsledky včas a v rámci rozpočtu.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...