Turbulentní ekonomické podmínky – jako je potenciálně hrozící recese – to mohou ještě zhoršit.
Paul McDonald, vrchní výkonný ředitel poradenské společnosti Robert Half, která se zabývá poradenstvím v oblasti řízení, k tomu má několik myšlenek. Často přednáší a píše o tématech týkajících se náboru zaměstnanců, pracovního místa a řízení kariéry a 35 let se věnuje náboru zaměstnanců a radí tisícům vedoucích pracovníků a uchazečů o zaměstnání.
McDonald říká, že dobří šéfové jsou v době ekonomických otřesů důležitější než kdykoli jindy, protože jejich schopnost vést v nejistotě pomáhá udržet cenné zaměstnance. Stejně tak špatní šéfové jsou nejproblematičtější v období recese, protože jejich jednání může vystrnadit kolegy ze dveří.
V tuto chvíli se nejedná o hypotetickou situaci: Američané ve velkém opouštějí pracovní sílu v USA kvůli obavám z recese, vyhoření a nespokojenosti s prací.
„Pokud si vedoucí pracovníci chtějí udržet služby svých zaměstnanců, musí pochopit, že na trhu je stále dobré, aby si zaměstnanci šli hledat práci. Zaměstnanci stále odcházejí,“ říká McDonald v rozhovoru pro CNBC Make It.

Více než polovina Američanů s ním zřejmě souhlasí. V červencovém průzkumu společnosti Momentive a deníku The New York Times uvedlo 52 % respondentů, že „nyní je vhodná doba na hledání nové práce“.
V takovýchto časech dělají šéfové tři největší chyby, které podle McDonalda vedou zaměstnance k odchodu:
Nedostatečné chválení zaměstnanců
Zaměstnanci chtějí mít v těžkých ekonomických časech, kdy je úroveň stresu vysoká a morálka na pracovišti nízká, pocit, že jsou cennou součástí organizace, říká McDonald.
Šéfové, kteří své zaměstnance nechválí a neuznávají, je nechají přemýšlet: „Co mám ještě udělat? Co dělám špatně?“ říká McDonald. Budou se cítit stále více odtrženi od organizace, což je jedna z posledních věcí, které chcete v době, kdy je produktivita a angažovanost klíčová, dodává.
Data podporují McDonaldův postoj: Z výzkumu společnosti Gallup z roku 2016 vyplývá, že u pracovníků, kteří se cítí nedostatečně oceněni nebo pochváleni, je dvakrát vyšší pravděpodobnost, že v následujících 12 měsících odejdou z organizace.

Neupřímná komunikace
Mnoho Američanů se pravděpodobně právě teď cítí zmateně a má strach o svůj zaměstnanecký status. Dobrý šéf může pomoci tím, že upřímně sdělí, v jakém stavu se jejich organizace nachází a co dělá pro to, aby se posunula vpřed přes překážky, jako jsou klesající příjmy nebo vysoké výdaje.
Jinak se podle McDonalda budou zaměstnanci ptát: „Jak jsme na tom? Budu propuštěn? Dojde k poklesu příjmů?“ Čím déle budou tyto emoce doutnat, tím těžší bude pro kohokoli pracovat na vysoké úrovni.
Výzkumy naznačují, že špatná komunikace může zaměstnance dohnat k odchodu: Průzkum společnosti Dynamic Signal, která se zabývá podnikovou komunikací, z roku 2019 zjistil, že 63 % z více než 1 000 amerických zaměstnanců chtělo odejít z práce kvůli neefektivní komunikaci ve firmě.
„Být v neustálé komunikaci se zaměstnanci je číslo 1. Vedoucí pracovníci si musí uvědomit, jak je to důležité, když čelí ekonomickému protivětru,“ říká McDonald.

Soustředění se pouze na to, co se nedaří
Upřímnost je důležitá – ale je chybou zaměřovat se pouze na to, co se děje špatně, a ne na to, co se daří, říká McDonald: „Když neustále mluvíte o negativních věcech, není to to, co by vytvářelo naději.“
Šéfové, kteří se soustředí jen na to špatné, vyvolávají v celé organizaci jen další strach, stres a obavy. McDonald říká, že pracovní prostředí s příliš velkým strachem může způsobit, že zaměstnanci „znervózní a pak začnou utíkat“.
Jinými slovy, jen další důvod, aby se lidé připojili k Velké rezignaci.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky