Akcie Fordu zažívají po varování o nákladech nejhorší den od roku 2011
Akcie společnosti Ford Motor utrpěly nejhorší den za více než 11 let poté, co automobilka předem zveřejnila část své zprávy o výsledcích za třetí čtvrtletí a varovala investory před neočekávanými náklady na dodavatele ve výši 1 miliardy USD.
Akcie společnosti Ford v úterý uzavřely na hodnotě 13,09 USD za kus, což představuje pokles o 12,3 %. Detroitská automobilka tak ztratila zhruba 7 miliard dolarů ze své tržní hodnoty.
Podle údajů společnosti FactSet to byl zároveň procentuálně nejhorší den od 28. ledna 2011, kdy výsledky automobilky za čtvrté čtvrtletí zklamaly investory a akcie ztratily 13,4 % a uzavřely na 16,27 USD za akcii.
Ford po pondělním uzavření trhů uvedl, že problémy s dodávkami vedly k nedostatku dílů, který se týká zhruba 40 000 až 45 000 vozů, především nákladních automobilů a SUV s vysokou marží, které se nemohly dostat k prodejcům.
Navzdory problémům a dodatečným nákladům Ford potvrdil svůj výhled pro letošní rok, ale stanovil očekávání upraveného zisku před úroky a zdaněním za třetí čtvrtletí v rozmezí 1,4 až 1,7 miliardy USD. To by bylo výrazně pod prognózami některých analytiků, kteří předpokládali čtvrtletní zisk blížící se 3 miliardám USD.
Zdroj: Shutterstock
Ford se odvolával na nedávná jednání, jejichž výsledkem jsou náklady na dodavatele související s inflací, které budou zhruba o 1 miliardu USD vyšší, než se původně očekávalo.
Žádný z významných analytiků na Wall Street sice v souvislosti s aktualizací nesnížil hodnocení akcií, několik z nich však Ford svým oznámením zaskočil. Očekávalo se, že problémy v dodavatelském řetězci se zmírňují. Navíc se Ford v poslední době těmto problémům vyhýbal lépe než někteří jeho konkurenti.
Analytik Goldman Sachs Mark Delaney uvedl, že jeho společnost byla „překvapena předběžným oznámením za 3. čtvrtletí vzhledem k pokroku, kterého Ford dříve dosáhl v oblasti úzkých míst v dodavatelském řetězci“.
Analytik BofA Securities John Murphy tyto pocity zopakoval v úterní zprávě pro investory: „V konečném důsledku je tato zpráva poněkud překvapivá, protože širší makrozprávy naznačují, že se dodavatelské řetězce v posledních několika měsících postupně zlepšovaly.“
Několik analytiků si kladlo otázku, zda se jedná o specifický problém Fordu, nebo o červenou vlajku dalších problémů automobilového průmyslu.
Generální ředitelka GM Mary Barraová v úterý pro CNBC uvedla, že problémy dodavatelského řetězce společnosti se zmírňují.
„Vidíme, že se situace zlepšuje,“ řekla Barraová. „Stále pracujeme, řešíme problémy, hledáme efektivitu jako běžný postup a budeme v tom pokračovat.“
Barraová uvedla, že GM je na dobré cestě dokončit do konce letošního roku zhruba 95 000 vozidel, která byla kvůli problémům v dodavatelském řetězci vyrobena bez určitých komponentů. V červenci GM varovala investory, že problémy s dodavatelským řetězcem podstatně ovlivní její zisk ve druhém čtvrtletí, přičemž podobně zachovala svůj výhled pro rok 2022.
Zdroj: Shutterstock
Ford uvedl, že jeho nedokončené vozy by měly být dokončeny a odeslány prodejcům ve čtvrtém čtvrtletí.
Mluvčí společnosti Ford T. R. Reid v reakci na úterní pokles uvedl, že společnost pokračuje v plnění restrukturalizačního plánu Ford+.
„Trhy jsou v průběhu času efektivní,“ řekl. „Ve Fordu+ máme skvělý plán, jak v průběhu času vytvořit hodnotu pro zákazníky, investory a další zainteresované strany. Naší povinností je ho plnit a vytvářet tyto příležitosti.“
Akcie Fordu od začátku roku klesly o více než 36 %, ale za posledních 12 měsíců stále vzrostly o přibližně 2 %.
Akcie společnosti Ford v úterý uzavřely na hodnotě 13,09 USD za kus, což představuje pokles o 12,3 %. Detroitská automobilka tak ztratila zhruba 7 miliard dolarů ze své tržní hodnoty.Podle údajů společnosti FactSet to byl zároveň procentuálně nejhorší den od 28. ledna 2011, kdy výsledky automobilky za čtvrté čtvrtletí zklamaly investory a akcie ztratily 13,4 % a uzavřely na 16,27 USD za akcii.Ford po pondělním uzavření trhů uvedl, že problémy s dodávkami vedly k nedostatku dílů, který se týká zhruba 40 000 až 45 000 vozů, především nákladních automobilů a SUV s vysokou marží, které se nemohly dostat k prodejcům.Navzdory problémům a dodatečným nákladům Ford potvrdil svůj výhled pro letošní rok, ale stanovil očekávání upraveného zisku před úroky a zdaněním za třetí čtvrtletí v rozmezí 1,4 až 1,7 miliardy USD. To by bylo výrazně pod prognózami některých analytiků, kteří předpokládali čtvrtletní zisk blížící se 3 miliardám USD.Zdroj: ShutterstockFord se odvolával na nedávná jednání, jejichž výsledkem jsou náklady na dodavatele související s inflací, které budou zhruba o 1 miliardu USD vyšší, než se původně očekávalo.Žádný z významných analytiků na Wall Street sice v souvislosti s aktualizací nesnížil hodnocení akcií, několik z nich však Ford svým oznámením zaskočil. Očekávalo se, že problémy v dodavatelském řetězci se zmírňují. Navíc se Ford v poslední době těmto problémům vyhýbal lépe než někteří jeho konkurenti.Chcete využít této příležitosti?Analytik Goldman Sachs Mark Delaney uvedl, že jeho společnost byla „překvapena předběžným oznámením za 3. čtvrtletí vzhledem k pokroku, kterého Ford dříve dosáhl v oblasti úzkých míst v dodavatelském řetězci“.Analytik BofA Securities John Murphy tyto pocity zopakoval v úterní zprávě pro investory: „V konečném důsledku je tato zpráva poněkud překvapivá, protože širší makrozprávy naznačují, že se dodavatelské řetězce v posledních několika měsících postupně zlepšovaly.“Několik analytiků si kladlo otázku, zda se jedná o specifický problém Fordu, nebo o červenou vlajku dalších problémů automobilového průmyslu.Generální ředitelka GM Mary Barraová v úterý pro CNBC uvedla, že problémy dodavatelského řetězce společnosti se zmírňují.„Vidíme, že se situace zlepšuje,“ řekla Barraová. „Stále pracujeme, řešíme problémy, hledáme efektivitu jako běžný postup a budeme v tom pokračovat.“Barraová uvedla, že GM je na dobré cestě dokončit do konce letošního roku zhruba 95 000 vozidel, která byla kvůli problémům v dodavatelském řetězci vyrobena bez určitých komponentů. V červenci GM varovala investory, že problémy s dodavatelským řetězcem podstatně ovlivní její zisk ve druhém čtvrtletí, přičemž podobně zachovala svůj výhled pro rok 2022.Zdroj: ShutterstockFord uvedl, že jeho nedokončené vozy by měly být dokončeny a odeslány prodejcům ve čtvrtém čtvrtletí.Mluvčí společnosti Ford T. R. Reid v reakci na úterní pokles uvedl, že společnost pokračuje v plnění restrukturalizačního plánu Ford+.„Trhy jsou v průběhu času efektivní,“ řekl. „Ve Fordu+ máme skvělý plán, jak v průběhu času vytvořit hodnotu pro zákazníky, investory a další zainteresované strany. Naší povinností je ho plnit a vytvářet tyto příležitosti.“Akcie Fordu od začátku roku klesly o více než 36 %, ale za posledních 12 měsíců stále vzrostly o přibližně 2 %.