Více než tucet oblíbených značek luxusních hodinek a kabelek ztratilo na sekundárním trhu 20 až 50 procent své hodnoty od března, kdy Šanghaj, hlavní město čínského finančního a obchodního trhu, zavedla přísnou výluku, aby potlačila epidemii Covidu.
Omezení v Šanghaji a desítkách dalších regionů zasadila těžkou ránu majitelům malých podniků, z nichž mnozí v lepších časech nashromáždili velké sbírky luxusního zboží. Opakované výluky však poškodily jejich peněžní toky.
Minulý měsíc bylo desítkám tisíc turistů v ostrovní provincii Hainan, označované za „čínskou Havaj“, zabráněno v návratu domů, aby se tam zastavila epidemie.
Vláda propaguje Hainan jako bezcelní ráj, kde si čínští spotřebitelé mohou koupit stejné luxusní zboží, jaké si dříve pořizovali ve městech, jako je Paříž, Řím nebo Londýn, než kontroverzní politika nulového cla prezidenta Si Ťin-pchinga prakticky znemožnila cestování do zahraničí na krátké výlety.

Portál Watcheco, který se zabývá prodejem použitých luxusních hodinek, uvedl, že cena použitých hodinek Rolex Submariners – modelu vyhledávaného znalci a sběrateli – klesla od března o 46 %.
Také prodejci luxusních kabelek v Šanghaji a Chang-čou snížili ve stejném období ceny klasických kousků, jako jsou kabelky Hermès Birkin, až o pětinu.
Zastavárny a další prodejci luxusního zboží uvedli, že došlo k velkému nárůstu zákazníků, za kterým stáli majitelé podniků s nedostatkem hotovosti, kteří se snažili získat kapitál na splacení dluhů a udržení svých provozů nad vodou.
„Doba boomu skončila,“ řekl James Wang, prodejce luxusních hodinek z druhé ruky ve východním městě Nanjing. „Vstupujeme do období korekce, které může trvat dlouho.“
Wang uvedl, že jen v červenci koupil od majitelů v potížích šest hodinek Patek Philippe a 29 hodinek Rolex Submariner, zatímco v prvním čtvrtletí letošního roku nekoupil žádné hodinky Patek Philipp a pět hodinek Rolex Submariner.
„Patek Philippe říká, že jeho hodinky vlastně nikdy nevlastníte, ale pouze se o ně staráte pro další generaci,“ řekl Wang. „To v době obchodní krize neplatí.“
Shaun Rein z China Market Research, poradenské společnosti se sídlem v Šanghaji, uvedl, že náhlý nárůst nabídky a následný pokles cen použitého luxusního zboží svědčí o „velmi slabé důvěře spotřebitelů“.

„Je to pravděpodobně to nejslabší, co jsem za 25 let svého působení v Číně viděl,“ dodal.
Někteří investoři do luxusního zboží tvrdili, že nedávný pokles cen byl po neudržitelném růstu před březnem nevyhnutelný.
Během šesti měsíců, které předcházely uzavření Šanghaje, vzrostla cena použitých hodinek Rolex Submariners o 240 %. Stejné prodejny kabelek, které nedávno snížily své nabídkové ceny v Šanghaji a Chang-čou, tak učinily jen několik měsíců po zvýšení cen na začátku nového roku.
Sam Xue, investor do hodinek, který vlastní továrnu na výrobu elektrických ohřívačů ve východním městě Wuxi, uvedl, že nárůst cen je „čistá spekulace“ a je neudržitelný.
„Slabá ekonomika nemůže podpořit boom v oblasti luxusu,“ řekl Xue a dodal, že by luxusní hodinky znovu nekupoval, pokud by ceny neklesly o dalších 30 %.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
 
 
 
	    	



























