I když je lákavé vtrhnout do kanceláře šéfa nebo napsat pasivně agresivní e-mail nesnesitelnému kolegovi, zbrklé a emotivní reakce problémy neřeší.
Podle Chrise Capossela, marketingového ředitele společnosti Microsoft, existuje lepší přístup k řešení obtížných rozhovorů v práci – a začíná jasnou a sebevědomou komunikací.
„Komunikace může být obzvláště obtížná dovednost, jejíž zdokonalování trvá dlouho, ale je to jedna z nejdůležitějších dovedností, které potřebujete k úspěchu na pracovišti,“ říká 53letý Capossela v rozhovoru pro CNBC Make It a dodává, že pokud jde o stresující témata, „komunikace může často dopadnout špatně“.
Capossela strávil svou 31letou kariéru ve společnosti Microsoft tím, že se zdokonaloval v umění komunikace a v letech 1997-1999 dokonce pracoval jako autor projevů pro tehdejšího generálního ředitele Billa Gatese.

Zde se s vámi podělí o své nejlepší rady, jak zvládnout obtížný pracovní rozhovor:
Napište své myšlenky do e-mailu – ale nestiskněte tlačítko odeslat.
Považujte sekci „draft“ ve své e-mailové schránce za svého nového nejlepšího pracovního přítele: místo, kde můžete sdílet své nefiltrované myšlenky a pocity bez posuzování, které můžete později revidovat a opravit.
Než Capossela zahájí obtížný pracovní rozhovor nebo se ho zúčastní, začne e-mailem.
„Všechny své myšlenky o dané situaci sepíšu do návrhu e-mailu, na kterém mohu pracovat a který bude co nejstručnější, nejlépe napsaný a bez emocí,“ říká. „Když si lidé mohou dát čas na vypilování toho, co chtějí říct, jde to vždycky lépe, než když to dělají jen tak ústně mimochodem.“
Jakmile se mu podaří napsat text tak, aby byl „jasný, ostrý a klidný“, jak chce, použije ho jako scénář k zahájení rozhovoru s osobou nebo osobami, kterých se daná situace týká, nebo jako předstupeň k nalezení času na schůzku.
Například: Capossela říká, že pokud žádáte o zpožděné povýšení, finální verze vašeho scénáře by mohla znít: „Ahoj šéfe, opravdu bych si s tebou rád promluvil o svém kariérním postupu, rád bych věděl, co by bylo potřeba, abych se dostal na vyšší úroveň. Rád bych se s vámi sešel a vyslechl si vaše názory na to, jak by tyto kroky mohly vypadat. Dejte mi prosím vědět, kdy budete mít čas.“

Ptejte se a naslouchejte
Nejúspěšnější lidé na pracovišti se podle Capossely celoživotně učí, jsou ochotni klást spoustu otázek a naslouchat názorům a zkušenostem ostatních lidí – zejména když jsou konfrontováni s vášnivou diskusí nebo nepříjemnou situací.
Zvědavost a kladení otázek mohou pomoci zmírnit negativní emoce a zabránit růstu napětí, vysvětluje. Zastavení se před odpovědí a naslouchání tomu, co chce druhá osoba říci, také ukazuje druhé osobě, že chcete spolupracovat na řešení, a může posunout konverzaci kupředu.
Například: Místo toho, abyste se vrhli na svého šéfa a řekli mu: „Zasloužím si povýšení, proč jste mi ho nedal?“. Capossela navrhuje scénář ve stylu: „Byl bych rád, kdybyste mě poučil o tom, jak povyšování ve firmě funguje, a já bych vám vysvětlil, co jsem podle svého názoru udělal pro svůj růst.
„Čím lépe dokážete dialog zahájit a udržet, tím více dokážete normalizovat obtížné rozhovory jako prostou součást toho, co v práci děláme,“ říká.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























