„Kdybych se tak loni naučil nový jazyk.“
„Kdybych se tak naučil investovat, když mi bylo teprve dvacet.“
Kdyby.
Pro mnohé z nás existuje více věcí, které se chceme naučit, než na které máme čas.
Zkrácení křivky učení je téma, které se studuje již mnoho let. Tyto principy budete moci využít také v jakémkoli tématu včetně podnikání, hudebních nástrojů a dalších.
Dekonstrukce dovednosti
Prvním krokem je dekonstruovat dovednost na její základní, fundamentální součásti.
Odkazuje to na zpopularizovaný Paretův princip, kdy je cílem dosáhnout 80 % výsledků vynaložením 20 % úsilí.
Naším cílem by tedy mělo být oddělit 20 procent učebních materiálů, které nám přinesou 80 procent výsledku.
Josh Kaufman se ve své přednášce Ted Talk domnívá, že k osvojení dovednosti nepotřebujete 10 000 hodin. Jak Kaufman upřesňuje, klíčové je obsáhnout prvních 20 hodin a naučit se v tomto časovém rámci nejdůležitější podmnožinu dovedností, abyste dosáhli maximálního efektu.
Například:
- Pokud se snažíte naučit nějaký hudební nástroj, naučte se nejběžnější akordy, které vám zpřístupní 80 % písní.
- Pokud se snažíte naučit nový jazyk, soustřeďte se na naučení nejběžnějších 1 500 až 2 000 slov, která vám zajistí 80 procent pokrytí textu.
Opakování, opakování, opakování

Toto je část, se kterou se většina z nás potýká a kterou mnozí z nás nechtějí slyšet.
Klíčem k rychlejšímu zvládnutí čehokoli je praxe.
Vyžaduje četnost a vytrvalost v provádění stejné dovednosti stále dokola, dokud ji nebudete umět dělat podvědomě, aniž byste na ni museli myslet.
Nejlepší umělci na světě tomuto tajemství, jak se učit rychleji a stát se nejlepšími, rozumí, přesto o jeho důležitosti mluví jen zřídka, protože to zní nesexuálně.
Výkon na úrovni experta je především výsledkem praxe na úrovni experta, nikoliv díky vrozenému talentu.
Vyhledávejte okamžitou zpětnou vazbu
V roce 1960, když byli Beatles ještě neznámou středoškolskou rockovou kapelou, odjeli do německého Hamburku, aby si zahráli v místních klubech.
Skupina byla nedostatečně placená. Akustika byla příšerná. Publikum nebylo vděčné. Co si tedy Beatles z Hamburku odnesli?
Nepřetržité hodiny hraní, cvičení a okamžitá zpětná vazba je donutily se zlepšovat. To je klíčový rozdíl, který podle Malcolma Gladwella v jeho knize Outliers vynesl Beatles na vrchol.
Jak Beatles rostly ve svých dovednostech, publikum požadovalo více vystoupení , více času na hraní. V roce 1962 už hráli osm hodin večer, sedm nocí v týdnu. V roce 1964, kdy Beatles vtrhli na mezinárodní scénu, odehráli dohromady více než 1 200 koncertů.
Pro srovnání, většina dnešních kapel neodehraje 1 200 koncertů za celou svou kariéru.
Běh na dlouhou trať

Bohužel mnoho z nás to vzdá před nebo během toho, čemu Seth Godin říká „Dip“.
Godin popisuje, že ačkoli je důležité vědět, kdy skončit, mnoho potenciálních vítězů nedosáhne úspěchu, protože skončí před „dipem“.
Podle Godina existuje pět důvodů, proč se vám nemusí podařit stát se nejlepšími na světě:
- Vyčerpáte čas
(a skončíte) . - Dojdou vám peníze
(a skončíte) . - Dostanete strach
(a skončíte) . - Neberete to vážně
(a vzdáte to) . - Ztratíte zájem
(a skončíte) . - Psychologové také studovali tzv. přechodový cyklus.
Důvod, proč je důležité si to představit, je ten, že pokud dokážete předvídat, že přijde propad, kdykoli se učíte něco nového, je snazší se přes něj probojovat.
Ještě důležitější je, že propad je tu proto, že ti, kteří jsou dostatečně vytrvalí, aby ho vydrželi, se mohou svézt na vzestupné vlně, která je na konci tunelu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























