Tato defenzivně orientovaná skupina totiž díky cenové síle, příznivé dynamice konkurence a silným charakteristikám sekulárního růstu výrazně překonala hlavní tržní indexy.
Společnost Morgan Stanley nedávno v červenci označila tento prostor za preferovaný sektor jako ochranu proti volatilitě trhu. Analytici firmy uvedli, že i mezi základními spotřebními předměty a společnostmi CPG prověřovanými konzervativními investory jsou společnosti vyrábějící nápoje „jasně lepší“. Jmenovitě byly jako favorité uvedeny společnosti Monster Beverage Corporation (MNST), Coca-Cola (NYSE:KO) a PepsiCo (PEP). Kromě společnosti Monster každá z nich zaznamenala v roce 2022 kladný výnos na rozdíl od dvouciferného poklesu indexu S&P. Ještě výraznější výkonnost zaznamenaly nápojářské společnosti, jako je Celsius Holdings (CELH), partner Pepsi, National Beverage Corp. (FIZZ), výrobce nápojů Lacroix, a Vita Coco Company (COCO). Dynamika u alkoholických nápojů je však méně jednotná. Zatímco společnosti Constellation Brands (STZ), Brown Forman (BF.B) a Molson Coors (TAP) dosáhly lepších výsledků v souladu se svými nealkoholickými kolegy, společnosti Boston Beer Company (SAM), Anheuser-Busch InBev (BUD) a Duckhorn Portfolio (NAPA) dosáhly horších výsledků.
Zdroj: Getty Images
Za zaostáváním mnoha z těchto jmen nestojí pouze kocovina z COVID, ale i výrazný posun ve spotřebitelském vkusu. Nikde to nebylo patrnější než v případě sodovek. „Tvrdé seltzerové pivo ztratilo svou novinku, protože spotřebitelé byli rozptýleni mnoha novými produkty Beyond Beer, které vstoupily na přeplněný trh,“ uvedl generální ředitel společnosti Boston Beer Company (SAM) Dave Burwick v nedávném hovoru k výsledkům hospodaření. „Zadruhé, a v souvislosti s makroekonomickým prostředím, pozorujeme objemový přesun od tvrdých seltzerů zpět k prémiovým světlým pivům s jejich nižší cenou, a to zejména u lidí ve věku 35 až 44 let.“
Kromě přechodu k lehkým pivům namísto seltzerů však dochází k odklonu od vysoce kalorických výrobků a výrobků s vysokým obsahem alkoholu obecně. „Jedním z nejzajímavějších a nejinovativnějších trendů v oblasti alkoholu, který se v posledních letech objevil, je rostoucí obliba nápojů s nízkým obsahem alkoholu nebo bez něj,“ uvádí se v nedávné zprávě o chování spotřebitelů společnosti DoorDash. „S ohledem na střídmost si mnoho spotřebitelů po celém světě oblíbilo nápoje bez alkoholu a s nízkým obsahem alkoholu.“ Zpráva uvádí více než 30% nárůst prodeje do konce roku 2021 u obou, který se zvedl do roku 2022. Podle společnosti Grandview Research tento segment pokračoval v růstu i v roce 2022 a očekává se, že v příštích 8 letech poroste složenou roční mírou růstu 5,2 %. „Přibližně 58 % spotřebitelů na celém světě přechází na nealkoholické koktejly a nápoje s nízkým obsahem alkoholu,“ uvádí se ve výzkumu společnosti. „S rozšiřujícím se přijetím kategorie nealkoholických a nízkoalkoholických nápojů spotřebiteli vycházejí výrobci na trhu vstříc novým trendům a inovují stávající portfolio výrobků, což pravděpodobně slibuje dobrý budoucí růst.“ Zajímavé je, že nápoje bez alkoholu by mohly být pro portfolia v příštích letech nejlepší.
Zdroj: Getty Images
Divoké karty v oblasti fúzí a akvizic: Zdá se, že spotřebitelé místo depresivního účinku alkoholu stále častěji vyhledávají energetické nápoje a méně kalorické varianty pití. Například podle poslední zprávy o výsledcích společnosti Celsius Holdings (CELH) vzrostly její domácí tržby za pouhý rok o 171 %. Očekává se, že toto tempo růstu se vzhledem k distribučnímu partnerství společnosti se společností PepsiCo Inc. (PEP) ještě zvýší. Krátce po této dohodě se objevily zvěsti o možné akvizici výrobce Bang Energy VPX společností Keurig Dr. Pepper (KDP). Ačkoli obě strany tuto vyhlídku ve dnech, kdy se zvěsti objevily, rychle zavrhly, zdaleka se nejedná o první podezření na fúze a akvizice v oblasti energetických nápojů. Například agentura Bloomberg v listopadu uvedla, že společnost Monster Beverage (MNST) potenciálně zkoumá možnost dohody se značkou Constellation (STZ), což bylo podpořeno podobnou zprávou CNBC z konce února. Axios také nedávno uvedl, že společnost Keurig Dr. Pepper (KDP) by mohla sledovat C4 Energy jako alternativu k Bang. Přesto Benjamin LaFrombois, partner advokátní kanceláře MG+M zaměřující se na fúze a akvizice, neočekává, že by mělo dojít k převzetí kasovních trháků. Místo toho by „Buffettův“ podíl, který Pepsi (PEP) získala ve společnosti Celsius (CELH), mohl stanovit standard. „Stejně jako v případě Celsius budou i budoucí transakce v oblasti nápojů spočívat ve strategických a taktických výhodách pro jednotlivé podniky; nikoli ve finančních spekulacích nebo podstupování vysokého rizika,“ řekl pro SeekingAlpha. „V celém nápojovém průmyslu neúspěchy Covidu snížily inovace a nové produkty. Důraz je kladen na základní produkty vylepšené o příchutě, a proto se vám daří s ingrediencemi. V tuto chvíli jsou obchody taktické. V oblasti nápojů nikdo nevystupuje na špičkách lyží.“ Celkově očekává, že se „menší, taktické“ akce v oblasti fúzí a akvizic zaměří na energetické, nízkokalorické a „lepší pro vás“ možnosti v oblasti nápojů.
Zdroj: Getty Images
Stručně řečeno, transakce budou pravděpodobně vypadat spíše jako stabilní převzetí společnosti Fairlife společností Coca Cola po získání strategického podílu než její okázalá dohoda o převzetí společnosti Costa Coffee v roce 2019. To však neznamená, že by se Coca Cola (KO) nechtěla vyrovnat tomu, co v poslední době předvádí PepsiCo (PEP). „Kvůli Covidu se Coca-Cola (KO) zaměřila na hlavní produkty a eliminovala velkou část svého produktového vývoje. Kromě změn příchutí hlavních produktů se pomalu vrací k inovacím a novým produktům,“ poznamenal Laframbois. “ Očekávejte opatrné transakce s vysokou pravděpodobností úspěchu, jako je dohoda o Celsius. Nicméně stojí za to sledovat, jak se Coca-Cola dívá na alkoholické nápoje.“ Poznamenal, že oblastí zájmu společnosti Coca-Cola mohou být také džusy poté, co v posledních letech ukončila činnost mnoha značek v této oblasti. Například džus Odwalla byl v roce 2020 vyřazen z portfolia, protože podle vedení Coca-Coly se po pečlivé analýze nákladů a přínosů nehodil do nabídky společnosti. Zatímco v letech 2019 až 2020, kdy byla tato analýza provedena, poptávka po džusech skutečně klesla, údaje společnosti Statista ukazují, že v letech 2021 a 2022 se poptávka po džusech prudce zvedla.
Mezitím prezident společnosti Embarc Advisors Jay Jung dodal, že geografie je pro společnost Coca Cola (KO) důležitým faktorem. „Určitě existuje prostor pro další akvizice společnosti Coca-Cola v oblasti kávy a energetických nápojů. Jedná se o velké rostoucí segmenty,“ uvedl pro SeekingAlpha. „Očekávejte více aktivit v oblasti fúzí a akvizic na zámořských trzích. V USA očekávejte spíše vyčkávací přístup, zda se některé kategorie stanou dostatečně významnými co do velikosti s trvalou silou.“
Tato defenzivně orientovaná skupina totiž díky cenové síle, příznivé dynamice konkurence a silným charakteristikám sekulárního růstu výrazně překonala hlavní tržní indexy.Společnost Morgan Stanley nedávno v červenci označila tento prostor za preferovaný sektor jako ochranu proti volatilitě trhu. Analytici firmy uvedli, že i mezi základními spotřebními předměty a společnostmi CPG prověřovanými konzervativními investory jsou společnosti vyrábějící nápoje „jasně lepší“. Jmenovitě byly jako favorité uvedeny společnosti Monster Beverage Corporation , Coca-Cola a PepsiCo . Kromě společnosti Monster každá z nich zaznamenala v roce 2022 kladný výnos na rozdíl od dvouciferného poklesu indexu S&P. Ještě výraznější výkonnost zaznamenaly nápojářské společnosti, jako je Celsius Holdings , partner Pepsi, National Beverage Corp. , výrobce nápojů Lacroix, a Vita Coco Company . Dynamika u alkoholických nápojů je však méně jednotná. Zatímco společnosti Constellation Brands , Brown Forman a Molson Coors dosáhly lepších výsledků v souladu se svými nealkoholickými kolegy, společnosti Boston Beer Company , Anheuser-Busch InBev a Duckhorn Portfolio dosáhly horších výsledků.Zdroj: Getty ImagesZa zaostáváním mnoha z těchto jmen nestojí pouze kocovina z COVID, ale i výrazný posun ve spotřebitelském vkusu. Nikde to nebylo patrnější než v případě sodovek. „Tvrdé seltzerové pivo ztratilo svou novinku, protože spotřebitelé byli rozptýleni mnoha novými produkty Beyond Beer, které vstoupily na přeplněný trh,“ uvedl generální ředitel společnosti Boston Beer Company Dave Burwick v nedávném hovoru k výsledkům hospodaření. „Zadruhé, a v souvislosti s makroekonomickým prostředím, pozorujeme objemový přesun od tvrdých seltzerů zpět k prémiovým světlým pivům s jejich nižší cenou, a to zejména u lidí ve věku 35 až 44 let.“Kromě přechodu k lehkým pivům namísto seltzerů však dochází k odklonu od vysoce kalorických výrobků a výrobků s vysokým obsahem alkoholu obecně. „Jedním z nejzajímavějších a nejinovativnějších trendů v oblasti alkoholu, který se v posledních letech objevil, je rostoucí obliba nápojů s nízkým obsahem alkoholu nebo bez něj,“ uvádí se v nedávné zprávě o chování spotřebitelů společnosti DoorDash. „S ohledem na střídmost si mnoho spotřebitelů po celém světě oblíbilo nápoje bez alkoholu a s nízkým obsahem alkoholu.“ Zpráva uvádí více než 30% nárůst prodeje do konce roku 2021 u obou, který se zvedl do roku 2022. Podle společnosti Grandview Research tento segment pokračoval v růstu i v roce 2022 a očekává se, že v příštích 8 letech poroste složenou roční mírou růstu 5,2 %. „Přibližně 58 % spotřebitelů na celém světě přechází na nealkoholické koktejly a nápoje s nízkým obsahem alkoholu,“ uvádí se ve výzkumu společnosti. „S rozšiřujícím se přijetím kategorie nealkoholických a nízkoalkoholických nápojů spotřebiteli vycházejí výrobci na trhu vstříc novým trendům a inovují stávající portfolio výrobků, což pravděpodobně slibuje dobrý budoucí růst.“ Zajímavé je, že nápoje bez alkoholu by mohly být pro portfolia v příštích letech nejlepší.Zdroj: Getty ImagesDivoké karty v oblasti fúzí a akvizic:Zdá se, že spotřebitelé místo depresivního účinku alkoholu stále častěji vyhledávají energetické nápoje a méně kalorické varianty pití. Například podle poslední zprávy o výsledcích společnosti Celsius Holdings vzrostly její domácí tržby za pouhý rok o 171 %. Očekává se, že toto tempo růstu se vzhledem k distribučnímu partnerství společnosti se společností PepsiCo Inc. ještě zvýší. Krátce po této dohodě se objevily zvěsti o možné akvizici výrobce Bang Energy VPX společností Keurig Dr. Pepper . Ačkoli obě strany tuto vyhlídku ve dnech, kdy se zvěsti objevily, rychle zavrhly, zdaleka se nejedná o první podezření na fúze a akvizice v oblasti energetických nápojů. Například agentura Bloomberg v listopadu uvedla, že společnost Monster Beverage potenciálně zkoumá možnost dohody se značkou Constellation , což bylo podpořeno podobnou zprávou CNBC z konce února. Axios také nedávno uvedl, že společnost Keurig Dr. Pepper by mohla sledovat C4 Energy jako alternativu k Bang. Přesto Benjamin LaFrombois, partner advokátní kanceláře MG+M zaměřující se na fúze a akvizice, neočekává, že by mělo dojít k převzetí kasovních trháků. Místo toho by „Buffettův“ podíl, který Pepsi získala ve společnosti Celsius , mohl stanovit standard. „Stejně jako v případě Celsius budou i budoucí transakce v oblasti nápojů spočívat ve strategických a taktických výhodách pro jednotlivé podniky; nikoli ve finančních spekulacích nebo podstupování vysokého rizika,“ řekl pro SeekingAlpha. „V celém nápojovém průmyslu neúspěchy Covidu snížily inovace a nové produkty. Důraz je kladen na základní produkty vylepšené o příchutě, a proto se vám daří s ingrediencemi. V tuto chvíli jsou obchody taktické. V oblasti nápojů nikdo nevystupuje na špičkách lyží.“ Celkově očekává, že se „menší, taktické“ akce v oblasti fúzí a akvizic zaměří na energetické, nízkokalorické a „lepší pro vás“ možnosti v oblasti nápojů. Zdroj: Getty ImagesStručně řečeno, transakce budou pravděpodobně vypadat spíše jako stabilní převzetí společnosti Fairlife společností Coca Cola po získání strategického podílu než její okázalá dohoda o převzetí společnosti Costa Coffee v roce 2019. To však neznamená, že by se Coca Cola nechtěla vyrovnat tomu, co v poslední době předvádí PepsiCo . „Kvůli Covidu se Coca-Cola zaměřila na hlavní produkty a eliminovala velkou část svého produktového vývoje. Kromě změn příchutí hlavních produktů se pomalu vrací k inovacím a novým produktům,“ poznamenal Laframbois. “ Očekávejte opatrné transakce s vysokou pravděpodobností úspěchu, jako je dohoda o Celsius. Nicméně stojí za to sledovat, jak se Coca-Cola dívá na alkoholické nápoje.“ Poznamenal, že oblastí zájmu společnosti Coca-Cola mohou být také džusy poté, co v posledních letech ukončila činnost mnoha značek v této oblasti. Například džus Odwalla byl v roce 2020 vyřazen z portfolia, protože podle vedení Coca-Coly se po pečlivé analýze nákladů a přínosů nehodil do nabídky společnosti. Zatímco v letech 2019 až 2020, kdy byla tato analýza provedena, poptávka po džusech skutečně klesla, údaje společnosti Statista ukazují, že v letech 2021 a 2022 se poptávka po džusech prudce zvedla.Chcete využít této příležitosti?Mezitím prezident společnosti Embarc Advisors Jay Jung dodal, že geografie je pro společnost Coca Cola důležitým faktorem. „Určitě existuje prostor pro další akvizice společnosti Coca-Cola v oblasti kávy a energetických nápojů. Jedná se o velké rostoucí segmenty,“ uvedl pro SeekingAlpha. „Očekávejte více aktivit v oblasti fúzí a akvizic na zámořských trzích. V USA očekávejte spíše vyčkávací přístup, zda se některé kategorie stanou dostatečně významnými co do velikosti s trvalou silou.“
Hongkongská burza zažívá v posledních měsících opětovné oživení a zvyšující se množství technologických titulů přitahuje pozornost globálních investorů. Do tohoto...