Podle Caitlin Duffyové, ředitelky výzkumu v poradenské společnosti Gartner, rostoucí úzkost a stres – doma i v práci – od začátku pandemie Covid-19 znamenají, že zaměstnanci více než kdy jindy potřebují od svých šéfů více empatie a flexibility. Kvůli pandemii „se jejich osobní a pracovní život spojil“, říká Duffyová v rozhovoru pro CNBC Make It.
Společnost Gartner provedla rozsáhlý průzkum toho, co zaměstnanci očekávají od svých manažerů nyní, po více než dvou letech pandemie. Po prostudování akademických článků, průzkumu mezi tisíci pracovníky a rozhovorech společnost Gartner zjistila, že vše se odvíjí od konceptu zvaného „lidské vedení“.
Je to výraz, který popisuje šéfy, kteří vedou tím, že projevují empatii. Přizpůsobují se také jedinečným potřebám svých zaměstnanců a umožňují jim sebevyjádření, čímž vytvářejí spokojenější a produktivnější pracoviště, říká Duffyová.
Bohužel tento typ šéfů není zdaleka běžný. Podle průzkumu společnosti Gartner z roku 2022 jen něco málo přes 1 ze 4 zaměstnanců, tj. 29 %, tvrdí, že jejich nadřízení jsou efektivní v oblasti lidského vedení.
To je problém, říká Duffyová: Emoční daň pandemie způsobila „trvalou změnu v pracovní síle“, která vyžaduje empatii a flexibilitu lidského vedení. „Zaměstnanci nyní od vedoucích pracovníků v práci očekávají, že se budou zabývat všemi jejich osobními potřebami, které se v posledních několika letech staly složitějšími a citlivějšími,“ dodává.

A nejsou to jen zaměstnanci, kdo z toho těží. Na pracovištích, kde nadřízení projevují lidské vedení, mají podle výzkumu společnosti Gartner zaměstnanci obvykle výrazně větší zaujetí pro svou práci, což vede k lepším celkovým výsledkům. Firma zjistila zlepšení celkové pohody zaměstnanců, což zvyšuje pravděpodobnost, že ve firmě zůstanou, místo aby si hledali novou práci.
„Má to vliv nejen na samotné zaměstnance. Má to i následný dopad na podnik,“ říká Duffyová.
Ať už hledáte šéfa, který vás více podpoří – nebo jste nadřízený, který hledá způsoby, jak lépe uspokojit potřeby svých zaměstnanců – zde jsou podle Duffyové tři klíčové vlastnosti lidského vedení:
Autenticita
Šéf, který umožňuje sebevyjádření, vás povzbuzuje k větší opravdovosti tam, kde pracujete. Autentický vedoucí může například vyzvat zaměstnance, aby se s týmem podělili o nové nápady, které by mohli mít, nebo aby vyjádřili své pocity během vypjatých společenských a politických událostí, které se ve světě objevují.

Váš šéf může zajistit, aby se jeho zaměstnanci cítili dobře, když se podělí o své myšlenky a pocity tím, že se nejprve sami otevřou. „Zaměstnanci skutečně chtějí mít možnost přinést do práce své plné já a vedoucí pracovníci je k tomu musí vyzvat,“ říká Duffyová. „Začíná to tím, že vedoucí pracovníci to udělají jako první.“
Empatie
Tento typ manažera projevuje skutečnou péči, respekt a zájem o pohodu zaměstnanců.
Být empatickým šéfem může vypadat tak, že uznáte potíže svých zaměstnanců – v práci i mimo ni – ať už jde o vyhoření, psychické problémy nebo naléhavé rodinné situace. Může to také vypadat tak, že jim v práci vytvoříte bezpečný prostor, kde mohou mluvit o svých osobních problémech a zkušenostech.
Adaptabilita
Poslední vlastností je přizpůsobivost, což znamená být nadřízeným, který svým zaměstnancům poskytuje flexibilitu, říká Duffyová. Zahrnuje pochopení jedinečných potřeb každého ze zaměstnanců a jejich podporu způsobem, který je jim šitý na míru.

Přizpůsobivý šéf může například poskytnout jednomu zaměstnanci větší flexibilitu, pokud jde o práci z domova, protože se musí starat o nemocného člena rodiny. Nebo tento šéf může jinému zaměstnanci umožnit více přestávek každý pracovní den, pokud se u něj projevuje psychické vyčerpání.
„Zaměstnanci chtějí individuální přístup a vedoucí pracovníci se tomu musí přizpůsobit,“ říká Duffyová. „Tyto vlastnosti mohly být pro vedoucí pracovníky důležité v minulosti, ale dnes jsou neoddiskutovatelné.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























